Geplaatst op: 27-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Riksja Travel wint de Sustainable Travel Award

Riksja Travel wint de Sustainable Travel Award
Riksja Travel heeft dit weekend de Sustainable Travel Award gewonnen. De award is een initiatief van ANVR en TravMagazine, in samenwerking met de Vakantiebeurs en het MVO Netwerk Toerisme.


De andere nominees waren Landal GreenParks in samenwerking met Natuurmonumenten met hun Wilde Bloemencampagne en ResiRest met het programma ‘Ontmoetingen met impact’.


Met hun winnende project ‘Impact Inside Out’ verbindt Riksja vakantiegangers met de wereld van duurzaam en verantwoord reizen. Deze prijs onderschrijft Riksja Travel’s inspanning om er alles aan te doen om de negatieve impact van reizen te minimaliseren en de positieve impact te maximaliseren.


‘Impact Inside Out’

"De meeste mensen willen graag verantwoorde keuzes maken, maar weten simpelweg niet wat de mogelijkheden zijn,” aldus Fenny Koppen, partner bij Riksja Travel. "Het ‘Impact Inside Out’ project is onderdeel van het veel bredere verantwoord reizen beleid van Riksja Travel. Met dit project nemen we de verantwoordelijkheid om vakantiegangers op een laagdrempelige manier te inspireren en informeren over de mogelijkheden van duurzaam en verantwoord reizen. Dit moet reizigers helpen om zelf bewuste, duurzame keuzes te maken.” Die keuzes kunnen bestaan uit het investeren in een van de projecten van duurzaam crowdfundingsplatfrom Wakibi – bijvoorbeeld in ondernemers uit het land waar je op vakantie gaat – of het steunen van Riksja’s eigen stichting Soulventure. Als onderdeel van het ‘Impact Inside Out’ project maakte de reisorganisatie afgelopen jaar ook de documentairereeks ‘Verantwoord reizen, hoe doe je dat?’. Riksja gelooft dat reizen de wereld mooier kan maken, mits dit op een verantwoorde manier gebeurt.


Twee keer zoveel impact creëren

Riksja Travel is ook een van de initiatiefnemers van het Travel Impact Lab. Dit lab biedt startups de mogelijkheid om duurzame reisopties te ontwikkelen in de vorm van inhoudelijke programma’s en nauwe samenwerkingen met de gevestigde reisbranche. Als vervolg hierop lanceren de Travel Impact Lab, Transavia Ventures en de ANWB in april van dit jaar het eerste accelerator programma in Nederland dat volledig gericht is op de reisbranche. Het programma is toegankelijk voor reis-startups die zich volledig richten op innovatie en impact. Oprichter van Riksja Travel en initiatiefnemer van het lab Marius Appelman: "Innoveren in een bestaande operatie; dat is lastig in de reisbranche. We moeten een andere wereld met een andere mentaliteit creëren. Wij als reisbranche hebben die verantwoordelijkheid.”


Verantwoord reizen in de toekomst

Volgens het nieuwste ContinuVakantieOnderzoek is het aantal vliegreizen in 2019 toegenomen (+3%) en het aantal mensen dat met de auto op vakantie gaat afgenomen (-3%), tegelijkertijd worden vakanties met de trein ook steeds populairder (+27%). Uit eigen onderzoek van Riksja blijkt ook dat steeds meer mensen zich wel degelijk bewust zijn van hun negatieve footprint en op zoek zijn naar mogelijkheden om dit zoveel mogelijk te beperken. "We zien de wereld veranderen en de vraag naar verantwoorde oplossingen groeien. De reisbranche kijkt niet meer langer passief toe en denkt na over de toekomst.


Collega’s inspireren

Wij willen al onze collega reisorganisaties ervan overtuigen dat duurzaamheid de norm moet zijn en laten zien dat we samen een gigantische positieve impact kunnen maken. Wij steken daarom onze hand uit naar concurrenten en zijn telkens op zoek naar nieuwe initiatieven en ideeën.” aldus Jeroen van Vilsteren, ‘Innovation and Sustainability Lead’. Deze innovatieve blik wordt onderschreven door het binnenkort te lanceren project dat Riksja Travel samen heeft opgezet met de Rijksoverheid en de ANVR waarin de organisatie in kaart gaat brengen of er sprake is van kinderarbeid in hun eigen keten. Tot slot is de organisatie samen met een wetenschappelijk onderzoeksinstituut bezig om te kijken hoe ze de zachte waarden van positieve impact van reizen zichtbaar en kwantificeerbaar kunnen maken.

Trefwoorden: vakanties, reisbranche, duurzaam toerisme, touroperators

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...