Geplaatst op: 23-01-2020
Auteur: Marc Gerlings

Horeca pleit voor minister van toerisme en horeca met een actieplan

Horeca pleit voor minister van toerisme en horeca met een actieplan
NBTC maakte gister bekend dat het aantal buitenlandse toeristen met 7% groeide en het aantal overnachtingen met 10% toenam van deze bezoekers in 2019. De horeca reageert stellig op deze groei waarvan veel inkomsten in deze sector terecht komen. Het wil hiermee druk uitoefenen op het Kamerdebat over toerisme. Er moet een minister van toerisme én horeca komen en een actieplan moet structureel de sector ondersteunen.

Om de verschillende regio’s en gemeenten zoveel mogelijk te laten profiteren van deze groei, is het van belang om het toerisme te spreiden door het land en over het jaar heen. KHN doet deze oproep in aanloop naar een debat over de groei van toerisme, dat vandaag plaatsvindt in de Tweede Kamer.
 

Juli en augustus: 10 miljoen gasten

Volgens KHN is het noodzakelijk dat er zo snel mogelijk meer samenwerking komt op landelijk, regionaal en lokaal niveau. De zomermaanden zijn traditioneel gezien de meest populaire maanden voor binnen- en buitenlandse gasten. In 2019 verbleven in de maanden juli en augustus bijna tien miljoen gasten in Nederland. Dit is bijna het dubbele in vergelijking met de maanden januari en februari. Toen verbleven iets meer dan vijf miljoen gasten in ons land.[2]


Toerisme spreiden

Het traditionele laagseizoen biedt volgens KHN waardevolle kansen om de groei van het toerisme in goede banen te leiden. Uit onderzoek van KHN in 2019 blijkt dat ondernemers de groei van het toerisme met vertrouwen tegemoetzien.[3] Om die groei verantwoord te laten plaatsvinden, presenteren zij een aantal suggesties. Het spreiden van het toerisme door het jaar heen staat bij veel van de ondernemers hoog op de agenda.


Trots maar ook zorgen om stille maanden

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "De groei van het aantal gasten in Nederland is een onomkeerbaar gegeven. We verwelkomen steeds meer gasten uit binnen- en buitenland. Daar mogen we zeker trots op zijn. We zien nu dat het toerisme piekt op een paar momenten in het jaar. In het laagseizoen, bijvoorbeeld in januari en februari, zien we het toerisme op veel plekken stilvallen. Als we deze maanden beter weten te benutten, kunnen we hiermee de groei in andere maanden weer wat ontlasten. Dit zorgt ervoor dat de groei van het toerisme positief blijft voor ondernemer, werknemer en de buurt.”

Nationaal actieplan en minister van horeca

Zoveel mogelijk plekken in Nederland moeten meeprofiteren van deze groei en uiteraard moeten we eventuele overlast voorkomen. Dit vraagt om goede samenwerking tussen de rijksoverheid, ondernemers en gemeenten. Willemsen: "Een gelijkmatige spreiding van de groei van het toerisme door het jaar komt niet zomaar tot stand. Dit vraagt om inzet van ondernemers, gemeenten, provincies en de rijksoverheid. Denk hierbij aan de gezamenlijke organisatie van evenementen buiten de specifieke seizoenen, het realiseren van slechtweervoorzieningen en het beter promoten van de mogelijkheden voor toeristen buiten het seizoen. Een toegewijde minister van Horeca & Toerisme kan er via een actieplan voor zorgen dat dit op een verantwoorde en afgestemde wijze plaatsvindt.”

Wildgroei Airbnb beïnvloedt discussie toerisme

Draagvlak is volgens de ondernemers absoluut een randvoorwaarde voor de groei van het toerisme. Willemsen: "Meer dan de helft van de ondernemers betrekt omwonenden zelfs bij ontwikkelingen in het bedrijf. De overheid heeft hier echter ook een rol. De wildgroei aan Airbnb-locaties leidt bijvoorbeeld op veel plekken tot een negatieve discussie over het toerisme. KHN pleit daarom in aanloop naar het debat in de Tweede Kamer voor landelijke en lokale maatregelen waarmee dit soort verhuur aan banden wordt gelegd.”

Onderzoek van Trends & Tourism naar de Nederlandse vakantiemarkt in 2030.
Blijf scherp met het laatste nieuws van NRIT.
Trefwoorden: toerisme, horeca, minister, spreiden, actieplan, Tweede Kamer

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Tourist Info punt in Zweeler kerk
Op 20 juni vindt de officiële aftrap van het uitvoeringsplan ‘Kiemen in Drentse grond’ plaats door het openen van de Tourist Info in de Zweeler Kerk.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...