Geplaatst op: 14-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Reisorganisaties roepen de noodtoestand uit voor het klimaat

Reisorganisaties roepen de noodtoestand uit voor het klimaat
De Nederlandse reisorganisatie Better Places lanceert samen met veertien andere internationale reisorganisaties vandaag de Tourism Declares a Climate Emergency campagne. De bedrijven beloven actie te ondernemen om de CO2-uitstoot van de reizen die ze aanbieden drastisch te verminderen. Onder de ondertekenaars is een aantal grote, internationale reisorganisaties, zoals Responsible Travel, Intrepid en Exodus.

Better Places is de eerste Nederlandse reisorganisatie die zich aansluit bij dit initiatief. Oprichter Saskia Griep: "We hebben te maken met een klimaatcrisis, dus ook voor de reisindustrie is het 'no longer business as usual'. Als we onze mooie planeet willen beschermen moeten we radicaal actie ondernemen. Het gaat er niet om dat we minder op vakantie kunnen gaan, maar we zullen vooral anders en bewuster moeten reizen.”

Klimaatcrisis erkennen

'Tourism Declares a Climate Emergency' is een collectief van internationale reisorganisaties en wetenschappers in het toerisme die officieel erkennen dat we te maken hebben met een klimaatcrisis. Better Places is de eerste Nederlandse reisorganisatie die een handtekening zet onder de belofte om maatregelen te nemen tegen verdere opwarming van de aarde. Het is geen symbolisch gebaar. Wie zijn handtekening zet wordt verplicht om een aantal concrete stappen te maken, zoals het ontwikkelen van een 'klimaatcrisisplan', en terugbrengen van CO2 uitstoot van eigen reizen tot 55% onder het 2017 niveau.

CO2-uitstoot per reiziger fors omlaag

Better Places heeft zichzelf tot doel gesteld om vanaf 2020 elk jaar de CO2 uitstoot per reiziger met 5% te verlagen t.o.v. 2019: "We willen dat bereiken door onze reizigers te stimuleren om minder vaak een verre reis te maken en langer op reis te gaan, een directe vlucht te boeken en ter plekke zo min mogelijk binnenlandse vluchten te nemen. Ook willen we ervoor zorgen dat meer mensen een reis binnen Europa maken en onder de 750 kilometer de trein of bus pakken, en zijn we druk bezig met het uitbreiden van ons reisaanbod in Oost-Europa. Deze ambitieuze doelstelling dwingt ons om te innoveren en actief op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden om op vakantie te gaan." Aan

Wat doet Better Places?
  • We stimuleren onze klanten om minder vaak een verre vliegreis te maken en langer op vakantie te gaan, zodat ze zoveel mogelijk uit hun vliegvakantie halen.
  • We adviseren onze klanten om te kiezen voor een rechtstreekse vlucht en helpen ze bij het vinden van alternatief vervoer voor binnenlandse vluchten op bestemming.
  • We breiden ons reisaanbod binnen Europa verder uit en bieden de mogelijk om die bestemmingen per trein te bereiken. We adviseren onze klanten om voor afstanden tot 750 kilometer altijd de trein of bus te nemen.
  • Wij geven onze klanten tips en adviezen om op reis vegetarisch te eten.
  • Onze werknemers krijgen een extra betaalde vrije dag wanneer ze ervoor kiezen om met de trein in plaats van het vliegtuig op vakantie te gaan.

Compenseren is niet de oplossing

Zolang er nog geen oplossing is voor het vervuilende vliegen blijft Better Places al haar reizen compenseren, inclusief de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken.. "Het is belangrijk dat reisorganisaties die CO2-uitstoot compenseren daar transparant over zijn. Compenseren is nodig, maar het is niet de oplossing. Om klimaatverandering tegen te gaan zullen we ook echt aan de slag moeten gaan met het reduceren van onze CO2 uitstoot.”

Wat doet Better Places??
  • Zolang er nog geen oplossing is voor het vervuilende vliegen, zullen we al onze reizen blijven compenseren. We compenseren niet alleen het landarrangement, maar ook de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken.
  • We leggen onszelf een vrijwillige CO2-heffing op van € 10,- per reiziger. Elk jaar gaat dit bedrag met € 2,50 omhoog. Dat geld investeren we via Lendahand in duurzame energieprojecten in Afrika. In 2019 was de vrijwillige CO2-heffing € 7,50 per reiziger en investeerden we in totaal € 37.815,-.


Link: https://www.betterplaces.nl/reisorganisaties-roepen-de-noodtoestand-uit-voor-het-klimaat/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/07/20
Talkshow naar wijnlounge van Fletcher
Vanaf zondag 19 juli 2020 is de nieuwe zakelijke talkshow Ondernemerslounge te zien op RTL7 en dat g...
09/07/20
ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Eerste vakbeurs in MECC over anderhalvemeter inrichting
De Anderhalve meter Expo is de beurs over oplossingen voor uitdagingen uit de anderhalvemeter maatschappij.
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
08/07/20
Rijksmuseum biedt volledig programma zomer
Vanaf 11 juli zijn er weer dagelijks programma's te volgen bij Rijksmuseum in Amsterdam, uiteraard met inachtneming van de laatste richtlijnen van het RIVM.
07/07/20
75% meer pakketreizen verkocht in vergelijking met een week eerder
Er is een stijging te zien van 75% op boekingen van pakketreizen vergeleken met afgelopen week, dat ...