Geplaatst op: 14-01-2020
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Reisorganisaties roepen de noodtoestand uit voor het klimaat

Reisorganisaties roepen de noodtoestand uit voor het klimaat
De Nederlandse reisorganisatie Better Places lanceert samen met veertien andere internationale reisorganisaties vandaag de Tourism Declares a Climate Emergency campagne. De bedrijven beloven actie te ondernemen om de CO2-uitstoot van de reizen die ze aanbieden drastisch te verminderen. Onder de ondertekenaars is een aantal grote, internationale reisorganisaties, zoals Responsible Travel, Intrepid en Exodus.

Better Places is de eerste Nederlandse reisorganisatie die zich aansluit bij dit initiatief. Oprichter Saskia Griep: "We hebben te maken met een klimaatcrisis, dus ook voor de reisindustrie is het 'no longer business as usual'. Als we onze mooie planeet willen beschermen moeten we radicaal actie ondernemen. Het gaat er niet om dat we minder op vakantie kunnen gaan, maar we zullen vooral anders en bewuster moeten reizen.”

Klimaatcrisis erkennen

'Tourism Declares a Climate Emergency' is een collectief van internationale reisorganisaties en wetenschappers in het toerisme die officieel erkennen dat we te maken hebben met een klimaatcrisis. Better Places is de eerste Nederlandse reisorganisatie die een handtekening zet onder de belofte om maatregelen te nemen tegen verdere opwarming van de aarde. Het is geen symbolisch gebaar. Wie zijn handtekening zet wordt verplicht om een aantal concrete stappen te maken, zoals het ontwikkelen van een 'klimaatcrisisplan', en terugbrengen van CO2 uitstoot van eigen reizen tot 55% onder het 2017 niveau.

CO2-uitstoot per reiziger fors omlaag

Better Places heeft zichzelf tot doel gesteld om vanaf 2020 elk jaar de CO2 uitstoot per reiziger met 5% te verlagen t.o.v. 2019: "We willen dat bereiken door onze reizigers te stimuleren om minder vaak een verre reis te maken en langer op reis te gaan, een directe vlucht te boeken en ter plekke zo min mogelijk binnenlandse vluchten te nemen. Ook willen we ervoor zorgen dat meer mensen een reis binnen Europa maken en onder de 750 kilometer de trein of bus pakken, en zijn we druk bezig met het uitbreiden van ons reisaanbod in Oost-Europa. Deze ambitieuze doelstelling dwingt ons om te innoveren en actief op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden om op vakantie te gaan." Aan

Wat doet Better Places?
  • We stimuleren onze klanten om minder vaak een verre vliegreis te maken en langer op vakantie te gaan, zodat ze zoveel mogelijk uit hun vliegvakantie halen.
  • We adviseren onze klanten om te kiezen voor een rechtstreekse vlucht en helpen ze bij het vinden van alternatief vervoer voor binnenlandse vluchten op bestemming.
  • We breiden ons reisaanbod binnen Europa verder uit en bieden de mogelijk om die bestemmingen per trein te bereiken. We adviseren onze klanten om voor afstanden tot 750 kilometer altijd de trein of bus te nemen.
  • Wij geven onze klanten tips en adviezen om op reis vegetarisch te eten.
  • Onze werknemers krijgen een extra betaalde vrije dag wanneer ze ervoor kiezen om met de trein in plaats van het vliegtuig op vakantie te gaan.

Compenseren is niet de oplossing

Zolang er nog geen oplossing is voor het vervuilende vliegen blijft Better Places al haar reizen compenseren, inclusief de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken.. "Het is belangrijk dat reisorganisaties die CO2-uitstoot compenseren daar transparant over zijn. Compenseren is nodig, maar het is niet de oplossing. Om klimaatverandering tegen te gaan zullen we ook echt aan de slag moeten gaan met het reduceren van onze CO2 uitstoot.”

Wat doet Better Places??
  • Zolang er nog geen oplossing is voor het vervuilende vliegen, zullen we al onze reizen blijven compenseren. We compenseren niet alleen het landarrangement, maar ook de vlucht die nodig is om de bestemming te bereiken.
  • We leggen onszelf een vrijwillige CO2-heffing op van € 10,- per reiziger. Elk jaar gaat dit bedrag met € 2,50 omhoog. Dat geld investeren we via Lendahand in duurzame energieprojecten in Afrika. In 2019 was de vrijwillige CO2-heffing € 7,50 per reiziger en investeerden we in totaal € 37.815,-.


Link: https://www.betterplaces.nl/reisorganisaties-roepen-de-noodtoestand-uit-voor-het-klimaat/
Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties

||| Blogs |||

13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?
03/12/19
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
Referentiekader ontbreekt voor vitale vakantieparken
03/12/19 · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Weet u nog mijn vorige column met daarin een vurig pleidooi dat het tijd wordt voor een minister van...
22/11/19
De plaag van goedkoop, goedkoper, goedkoopst
Het lijkt het toverwoord voor ons brein. Goedkoop. Een spotprijs werkt nog immer als een magneet voo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/20
Beste Nederlandse accommodaties 2019 volgens reviews
In de Jaarbeurs in Utrecht zijn gisteravond de Zoover Awards voor accommodaties uitgereikt. Camping ...
17/01/20
Eerste Virtual Reality waterglijbaan in Nederland
Breda heeft de primeur van eerste VR-waterglijbaan.
17/01/20
TUI en Breda University verdiepen samenwerking
TUI en Breda University of Applied Sciences (BUas) gaan nog intensiever samenwerken op het gebied van onderwijs, onderzoek en professionalisering in de reisbranche.
17/01/20
Eerste restaurant via Voice reserveren
Bar-restaurantketen STAN&CO, onderdeel van Debuut Horeca, is het eerste Nederlandse horecaconcep...
17/01/20
De zes campings van het jaar
Zes campings zijn door de ANWB uitgeroepen tot camping van het jaar. De ANWB heeft voor deze Nederlandse publieksverkiezing meer dan 25.000 stemmen ontvangen.
17/01/20
Horecava groeit stevig mee met de horeca
In totaal bezochten 75.000 foodservice professionals de nationale vakbeurs. Dit is een groei van rui...
17/01/20
Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
16/01/20
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders: Veluwe weer op positie 1
Gisteren werden de nationale cijfers uit het ContinuVakantieOnderzoek op de Vakantiebeurs gepresenteerd. In aansluiting daarop komen diverse DMO’s met de cijfers van hun regio. In dit artikel gaan we die voor u verzamelen en steeds actualiseren.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk