Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-12-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Booking.com moet website aanpassen

Booking.com moet website aanpassen
Bron: Pixabay

Website Booking.com heeft onder druk van de Nederlandse ACM en andere Europese toezichthouders toegezegd de website aan te passen en in overeenstemming te brengen met consumentenregels. Volgens de ACM worden consumenten op de website van Booking.com misleid. Het gaat dan met name om de wijze waarop zoekresultaten tot stand komen en de gepresenteerde kortingen. Brancheorganisatie KHN heeft verheugd gereageerd op het optreden van de toezichthouders.


Booking.com gaat zijn website voor heel Europa aanpassen en heeft toegezegd daar op 16 juni 2020 klaar mee te zijn. Onlangs is over online misleiding een leidraad uitgebracht waarin de ACM uitlegt wanneer verleiding van consumenten overgaat in misleiding. De toezeggingen van Booking.com zijn in overeenstemming met deze leidraad.


Misleiding voorkomen

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: "Booking.com voorkomt misleiding van consumenten door de website duidelijker te maken. Het platform neemt zijn verantwoordelijkheid. Wij verwachten hetzelfde van andere platforms zodat er een eerlijk speelveld is van boekingssites. Dat is belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in de digitale economie. Zij moeten op basis van duidelijke en eerlijke informatie online hun keus kunnen maken.”


Booking.com heeft toegezegd de volgende aanpassingen te gaan doen:

  • Duidelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen;
  • Duidelijk maken als zoekresultaten hoger op de lijst staan omdat daarvoor betaald is door de eigenaar van de accommodatie;
  • Duidelijke en juiste informatie over beschikbaarheid van kamers op bepaalde data; geen suggestie van onterechte schaarste;
  • Aanbiedingen moeten ook echt aanbiedingen zijn;
  • Het vergelijken van prijzen niet presenteren als korting als dit geen daadwerkelijke korting is. Bijvoorbeeld door een prijs ‘door te strepen’ kan je de indruk wekken dat er een korting wordt gegeven, terwijl dit niet altijd zo is.
  • Het geven van duidelijke informatie over kortingen, bijvoorbeeld door uitleg te geven over het standaardbedrag van een kamer als grondslag voor een korting;
  • Uitverkochte accommodaties alleen in de zoekresultaten opnemen als dit past bij de zoekcriteria van de consument;
  • Een duidelijk onderscheid maken tussen professionele en particuliere aanbieders.

Link: https://www.acm.nl/sites/default/files/documents/leidraad-bescherming-online-consument.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: platformeconomie, horeca

CELTH



||| Nieuws |||

07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Exclusief voor leden
Opening nieuwe camperplaats in hart van Emmen
Emmen verwelkomt camperreizigers met een gloednieuwe camperplaats aan het Westeind.