Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-11-2019
Auteur: Marc Gerlings

Veranderingen in winterzonbestemmingen

Faillissement Thomas Cook heeft invloed

Veranderingen in winterzonbestemmingen
Barcelona.
Egypte is dit jaar wederom in populariteit gestegen ten opzichte van vorig jaar als het gaat om reizen naar de winterzon. Dit blijkt uit recent onderzoek van dé VakantieDiscounter. Waar vorig jaar nog 18% van de winterzonreizigers naar Egypte ging, is dat dit jaar 22%. Het land pakt daarmee een tweede plaats in de top 10 populaire winterzonbestemmingen, na Spanje (39%).

Kaapverdië, dat vorig jaar nog op de derde plaats in de top 10 staat, is naar de 9e plaats gekelderd. "Die daling kan onder meer te maken hebben met het faillissement van Thomas Cook”, aldus Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter. "Zij boden veel betaalbare reizen aan naar de Kaapverdische eilanden. Omdat zij nu wegvallen, is dit een duurdere bestemming geworden. Egypte is dan voor velen wellicht een goedkoper alternatief.” 

Dubai steeds populairder

Opvallende stijger in de top 10 is Dubai; dat land stond vorig jaar nog op de 9e plek in de ranglijst, maar is inmiddels naar de 5e plek gestegen in de lijst van populairste winterzonbestemmingen. Onderaan de lijst bungelt Indonesië met 1% van de reizigers. "Als we naar dat land kijken, gaat het vooral om Bali waar in de winter de vakantie wordt doorgebracht”, aldus Vlaanderen.

Populaire bestemmingen winterzon

  2018 2019 
1. Spanje (40%) Spanje (39%) 
2. Egypte (18%) Egypte (22%) 
3. Kaapverdië (7%) Portugal (7%)
4. Portugal (6%) Curaçao (5%) 
5. Curaçao (4%) Dubai (4%) 
6. Turkije (3%) Turkije (4%) 
7. Gambia (3%) Gambia (3%) 
8. Marokko (3%) Marokko (2%) 
9. Dubai (2%) Kaapverdië (2%) 
10. Indonesië (2%) Indonesië (1%) 
Trefwoorden: winterzon, bestemming, touroperator, vliegen

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
13/12/24
Scenarioplanning: theorie, methodes en toepassing
Altijd al meer willen weten van scenarioplanning? Lees van het boek “Scenario Planning and Tourism Futures. Theory Building, Methodologies and Case Studies”. Geschreven door Albert Postma, Stefan Hartman en Ian Yeoman van het European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden.