Geplaatst op: 26-08-2019
Auteur: Marc Gerlings

Gebruik smartphone; gemiddeld 34 dagen per jaar

Gebruik smartphone; gemiddeld 34 dagen per jaar
34 dagen per jaar, dat is wat we in een jaar tijd kijken op onze smartphone. Dat is maar een gemiddelde want het verschil tussen de groep ouder dan 65 en jonger dan 30 jaar is heel groot. Het maakt duidelijk hoe belangrijk de smartphone is geworden in communicatie. Een kwart van de ondervraagden geeft aan dat het apparaat er voor zorgt dat ze socialer zijn geworden.

Die 34 dagen, dat blijkt uit een representatief onderzoek van Simyo, dat is uitgevoerd door DirectResearch (n=1058), waarin de relatie tussen de smartphone en Nederlanders onderzocht is. Nederlanders zitten gemiddeld 34 dagen per jaar op hun telefoon, oftewel 2 uur en 15 minuten per dag. Apple-gebruikers zitten per dag 10 minuten langer op hun smartphone dan gebruikers van een ander merk. Ook vinden zij de centrale rol die de smartphone aanneemt vaker prettig (77%) dan anderen (66%).

34 dagen per jaar in de weer met smartphone

De gemiddelde Nederlander zit meer dan een maand per jaar op zijn telefoon, zo blijkt uit de resultaten die Simyo heeft gevisualiseerd op eeninteractieve pagina. Het dagelijkse gemiddelde ligt op 2 uur en 15 minuten. Vrouwen behalen met 2 uur en 28 minuten net wat meer schermtijd dan mannen, met 2 uur en 7 minuten.

50 dagen

Kijken we naar leeftijd, dan zitten Nederlanders tot 30 jaar het meest op hun smartphone. Zij behalen gemiddeld 3 uur en 21 minuten aan dagelijkse telefoontijd. Dit is ruim 50 dagen per jaar.

Het mag wat minder

Ruim de helft van de mensen tot 30 jaar onderneemt actie om het gebruik te verminderen, tegenover slechts 23% van de 65+’ers. Denk hierbij aan het uitzetten van de notificaties en de smartphone buiten handbereik leggen.

Apple-gebruiker ervaart smartphone positiever

De smartphone wordt steeds meer een centrale hub voor al onze producten en diensten. Vooral de Apple-gebruiker vindt dit fijn (77%). Gebruikers van andere merken zijn hier net wat minder vaak blij mee (66%). Er komt duidelijk naar voren dat mensen met een iPhone het gebruik van apps als positievere factor in hun leven zien dan mensen die een ander merk gebruiken.

Zo maken Apple-gebruikers meer gebruik van apps voor videobellen (53%) dan mensen met een ander smartphone-merk (36%), gebruiken ze meer financiële apps (67%) dan anderen (57%) en scrollen ze vaker door hun Instagram-feed (26%) dan mensen met een ander smartphone-merk (19%). Van de totale gebruikers vindt 71% dat navigeren een stuk gemakkelijker is gemaakt met de komst van de smartphone.

Telefoon vervangt veel apparaten

Waar we vroeger nog voor iedere dienst een apart product nodig hadden, hebben we nu bijna al onze apparaten in onze smartphone zitten. Voor een aantal producten en diensten is de smartphone nu zelfs onmisbaar geworden.

Top 5 producten en diensten onmisbaar op de smartphone

1. Communicatie
2. Vervangen van de computer
3. Als vervanger navigatiesysteem
4. Als vervanger camera
5. Als vervanger wekker
Trefwoorden: smartphone, communicatie, media, leisure, vrije tijd, marketing

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...
19/02/20
Exclusief voor leden
42 internationale bedrijven naar Den Haag door Den Haag Marketing
The Hague & Partners heeft in 2019 een belangrijke bijdrage geleverd aan de Haagse economie. Bui...
12/02/20
Exclusief voor leden
Rijksmuseum en ThiemeMeulenhoff samen in educatie kunst en geschiedenis
Het Rijksmuseum en ThiemeMeulenhoff, één van de grootste aanbieders van leermiddelen i...
11/02/20
Kennisnetwerk Destinatie Nederland gaat met Hotelschool The Hague toolkit voor waardevolle gastvrijheid ontwikkelen
Kennisnetwerk Destinatie Nederland en het Lectoraat City hospitality van Hotelschool The Hague slaan de handen ineen en gaan zich gezamenlijk inzetten op ontwikkeling voor waardevolle gastvrije bestemmingen.
10/02/20
Limburg Marketing en Promotie Platform Leudal Slaan Handen Ineen
Tijdens een druk bezochte informatiebijeenkomst in Neer is op 3 februari een samenwerkingsovereenkom...
05/02/20
Logis groep ziet mobiele boekingen scherp toenemen
In 2019 zijn de reserveringen op logishotels.com en de mobiele applicatie met meer dan 22% gestegen....
03/02/20
VVV 2.0 geopend in Ruurlo
In Ruurlo is het eerste Achterhoekse gastvrijheidspunt geopend. Het is de voorbode van een grote operatie in de Achterhoek waar alle VVV's worden omgebouwd.
30/01/20
40 cruciale management tips voor leisure
Expert in leisure Han Verheijden schreef heel veel columns voor magazine Recreatie & Toerisme. We wilden de loopbaan van deze markante ondernemer, consultant en lector beter afsluiten dan alleen een bundeling van columns. Daarom schreef Han zijn top 40 management tips.