Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-02-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Met vallen op opstaan realiseerde Ronald Hoppzak en zijn team het FEC Sevenum

Keynote op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

Met vallen op opstaan realiseerde Ronald Hoppzak en zijn team het FEC Sevenum

Op dinsdag 26 maart komen family entertainment centers, attractieparken, musea en dierentuinen bij elkaar op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit. We zijn die dag te gast bij het Family Entertainment Center Sevenum dat in het voorjaar van 2018 is geopend. In het FEC Sevenum zijn drie concepten gebouwd: Mattel Play! Sevenum, The Portal Action House en het ABC Restaurant. Een totaalconcept dat uniek is in Nederland en u beslist niet mag missen! U krijgt die dag alles te weten over het FEC Sevenum, gaat behind the scenes en komt alles te weten over actuele trends en ontwikkelingen in de branche.


Eigenaar Ronald Hoppzak wist eigenhandig de eerste Mattel Play! naar Nederland te halen. Op de Vakdag vertelt hij het opmerkelijke verhaal van zijn avontuur en vasthoudendheid dat werd beloond met een prachtig FEC.

FEC Sevenum en vakantiepark De Schatberg

 

Ronald heeft in 1995 met zijn ouders de Schatberg in Sevenum overgenomen. Vakantiepark De Schatberg is in 1965 ontstaan rond een zandafgraving voor de Middenpeelweg en is nu doorgegroeid naar een recreatiebedrijf met 1.000 kampeerplaatsen en 200 vakantiebungalows. Compleet met centrumvoorzieningen als restaurants, bowling en zwembaden. "De Schatberg is 100 hectare groot en er is nog ruimte om 240 bungalows bij te bouwen”, vertelt Ronald. "We hebben bungalows van 4 tot 32 personen in diverse comfortranges en verhuren ze via een touroperator.

Speelwereld rond internationale characters

 

Het idee om een FEC te bouwen heeft alles te maken met het vakantiepark: "Toen we nadachten over de uitbreiding van het bungalowpark vroegen we ons af of onze centrumvoorzieningen wel voldoende capaciteit hadden. Toen hebben we besloten een nieuwe speelwereld te bouwen.” Ronald wilde zijn speelwereld rond bekende internationale characters bouwen en kwam via allerhande omwegen en bijna getekende contracten uiteindelijk bij Mattel terecht. "We zijn met Mattel tot zes brands gekomen die we mogen voeren. Angelina Ballerina, Bob de Bouwer, Brandweerman Sam, Thomas de stoomlocomotief, Mega Bloks en Mega Construx.” Die laatste twee zijn toegevoegd om kinderen van 8 jaar en ouder aan te trekken. "We willen kinderen onderdompelen in de wereld van hun character waar ze hun rol kunnen spelen.”


Ook voor tieners en jongvolwassenen

 

Maar daarmee was het FEC voor Ronald nog niet compleet: "We wilden een FEC realiseren waar ook tieners en jongvolwassenen kunnen meedoen. We hebben binnen Mattel naar concepten gekeken maar dat lukte uiteindelijk niet. Toen hebben we helemaal zelf de Portal Action House ontwikkeld waar we de online en offline wereld met elkaar hebben verbonden.” In de Portal Action House moeten de deelnemers een ontvoerd familielid bevrijden. "Ze moeten, alsof ze live in een game zitten, allerhande muntjes verzamelen. Als ze alle levels winnen, dan vinden ze de verloren persoon weer terug.”


ABC restaurant maakt FEC compleet

 

Toen deze twee onderdelen plantechnisch bijna klaar waren, werd Ronald benaderd door ABC restaurants. "Ze wilden graag bij ons FEC een ABC-restaurant realiseren”, vertelt Ronald. "En vanwege de uitstraling en imago paste het prima bij onze plannen.” Dat in Velp jaarlijks 275 duizend mensen kwamen eten, hielp ook mee en veranderde de plannen voor het FEC compleet. Zo werd het gebouw twee keer zo groot en moest op een andere locatie direct aan de Middenpeelweg gerealiseerd worden. "Ook de financiering moest worden aangepast; het Limburgse ontwikkelfonds Liof ging meedoen en van de bank moesten we ook nog een crowdfundingsactie opstarten. We zijn toen met Collin Crowdfuncing in zee gegaan en hebben in 7 uur tijd 1 miljoen euro opgehaald.”

Unieke presentatie op Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit

 

Na jarenlange voorbereiding ging ineens alles snel en 7 maanden na de eerste schop in de grond ging het ABC Restaurant open en twee maanden later Mattel Play! en de Portal Action House.


Learings in het proces waren er volop voor Ronald, een tipje van de sluier: "Het kostte meer tijd dan we verwacht hadden. We zijn heel trots dat we na Liverpool en Dubai de derde Mattel Play! ter wereld zijn. Maar dat geeft ook de onbekendheid aan voor veel mensen die denken dat het een soort Monkeytown is en dat is het beslist niet.”


Over zijn turbulente ervaringen met internationale spelers in de wereld van de Intellectual Properties schrijft Ronald het boek ‘Mijn naam is Sjaak’. Op de Vakdag Het Nieuwe Dagje Uit alvast een unieke preview die u niet mag missen.


Link: https://hetnieuwedagjeuit.nl/
Trefwoorden: attractieparken, horeca, family entertainment centers, restaurants, dagattracties

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...