Geplaatst op: 07-01-2019
Auteur: Marc Gerlings

Veel aandacht voor bezorging op Horecava

Winnaar Horecava Innovation Award 2019 is Deliverect

Veel aandacht voor bezorging op Horecava
Foto: Horecava

Wie vandaag op de openingsdag van vakbeurs Horecava loopt, ziet veel aandacht voor het bezorgen van horecaproducten. Overal vind je fietsen, scooters en andere oplossingen om voedsel naar de consument te brengen. Dat dan het liefst ook zo milieuvriendelijk mogelijk. In dat perspectief maakte de jury van de Innovation Award een duidelijke keuze. Overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2019 is Deliverect van de gelijknamige firma uit Gent. Deze slimme tool, gekoppeld aan het eigen kassasysteem, maakt een eind aan het woud van bonnenprinters, tablets en schermen in een horecakeuken van bezorgdiensten als Deliveroo en Thuisbezorgd, die inspelen op de sterk groeiende bezorgmarkt.

Maar liefst 189 innovaties waren dit jaar ingezonden, een record aantal. Het laat zien dat in deze topdagen van de horeca veel bedrijven aandacht besteden aan innovatie. Zestien daarvan werden genomineerd na een eerste jury-ronde. In een tweede ronde mochten de gelukkigen hun product pitchen en vragen beantwoorden.


Bezorgmarkt groeit
Volgens de negentien koppige deskundige jury is Deliverect een innovatie die helemaal past bij de richting waarin de foodbranche zich beweegt, nu de bezorgmarkt voor eten en drinken in Nederland zo hard groeit. In 2018 groeide de thuisbezorgmarkt in omzet met 20%, tegenover 5% groei voor de totale foodservicemarkt. Deliverect ontneemt ondernemer en personeel ‘bonnenstress’, met bijbehorende kans op foute bestellingen. Meer focus en tijd voor gasten in de zaak, in plaats van aandacht geven aan al die tablets, softwareplatforms en bonnenprinters. "Met een geringe investering verlaagt Deliverect, dankzij slimme software en handige koppelingen, de bedrijfskosten en vergroot de efficiëntie,” aldus de jury. "Daarom terechte winnaar in de categorie Digital, Apps & Social media en Overall Winnaar van de Horecava Innovation Award 2019.”


Winnaar categorie Food & Beverage
In de categorie Food & Beverage is de Amster-Damhertenrookworst van poelier Pieter van Meel uit Amsterdam, de overtuigende winnaar. Deze rookworst van vlees van damhert uit de Amsterdamse Waterleidingduinen is volgens de jury een tot in de puntjes goed doordacht product: "Inhakend op de actualiteit van het grote-grazers-overschot, maatschappelijk betrokken (20% naar de voedselbank), lokaal, goede smaak, zout gereduceerd, halal. En dan ook nog ambachtelijk én traditioneel én vernieuwend.”


Winnaar categorie Concepts, Interior & Design
Eenmalig bruikbaar plastic is in de ogen van de recreant niet meer te tolereren. Er zijn goede vervangingen voor het plastic en dat leidde tot deze innovatieve oplossing. De combinatie van duurzaamheid, grote impact en fraai design doet de jury van de categorie Concepts, Interior & Design kiezen voor de 100% composteerbare Snack bakjes van suikerriet van Natureko uit Waddinxveen. "Weg met de witte plastic patatbakjes! Dit oogstrelend alternatief geeft een aanzienlijke vermindering van het afvalprobleem”, aldus de jury. Een charmante winnaar maar het past niet bij deze categorie terwijl heel veel nieuwe concepten voor interieur en design worden aangeboden. Het maakt wel de drang bij de eigenaren in de horeca duidelijk naar goede oplossingen om milieuvriendelijke bedrijfsprocessen op te zetten.


Winnaar categorie Equipment & Services
In de categorie Equipment & Services komt de Glazenwasmachine TOPDRY van Hobart uit Woerden als winnaar uit de bus. "Gegarandeerd een poleervrij en kurkdroog resultaat. Maakt een einde aan natte glazen en vervelend ontsnappende warme damp in de (spoel)keuken”, aldus de jury.


Groene sterren winnen Karel de Vos Duurzaamheid award
De groene loper mag dit jaar uit voor de winnaar van de Karel de Vos Duurzaamheid Award. Groenesternederland biedt volgens de jury een waardevol podium voor al die restaurants die inmiddels bewust, duurzaam én lekker bezig zijn.

In Recreatie & Toerisme komt een uitgebreid trendartikel over de horeca.

Trefwoorden: horeca, trends

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...