Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-10-2018
Auteur: Marc Gerlings

8 trends reizen voor 2019

8 trends reizen voor 2019
Foto: Booking.com

Van reizen om te leren tot meer plannen voor weekendtrips. Aan de hand van 163 miljoen gastbeoordelingen, en een onderzoek onder 21.500 reizigers uit 29 landen wereldwijd, heeft boekingssite Booking.com de acht reistrends voor 2019 opgesteld.


1. Reizen om te leren

Meer dan de helft (56%) van de reizigers zegt dat reizen ze nieuwe vaardigheden en inzichten heeft bijgebracht. In 2019 voorziet Booking.com bij alle generaties de wens om op reis iets nieuws te leren, evenals een groei in vakanties met focus op vrijwilligerswerk. 68% van de respondenten wil deelnemen aan een culturele uitwisseling en zo nieuwe vaardigheden leren, 54% geeft aan vrijwilligersvakantie te willen doen en 53% kiest voor internationale werkstages.


2. Zo gemakkelijk mogelijk

In 2019 wordt gemak de standaard als het gaat om technologische vernieuwingen op het gebied van reizen. De innovaties die volgens reizigers het meest aan zullen slaan, zijn degene die met artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) en spraakherkenning praktische oplossingen bieden voor op reis. Denk daarbij aan het openen van je hotelkamer met je smartphone of een robot-conciërge die de taal van de gasten spreekt. 57% van de reizigers heeft interesse in oplossingen als een app voor real-time bagage tracking of één app die alles heeft voor het plannen en boeken van hun reis. Daarnaast heeft 31% belangstelling voor het idee van een ‘virtueel reisbureau’ in hun woonkamer, met bijvoorbeeld virtual assistants met spraakherkenning die reisvragen beantwoorden.


3. De ruimte lokt – op naar onbekend terrein

Als het gaat om reizen blijven we onze grenzen verleggen en daar hoort ook ruimtetoerisme bij. De reisindustrie en andere bedrijven gaan investeren in tests met ruimtereizen op aarde om ruimtereizen mogelijk te maken. Ze komen zo tegemoet aan de groeiende vraag van consumenten die de grote sprong willen wagen. 40% van de reizigers bevestigt dat ze het vooruitzicht van ruimtereizen fantastisch vinden, en zouden deze ervaring ook zelf overwegen (38%). Totdat ruimtereizen realiteit worden, kiest 60% van de reizigers voor avontuur onder zeeniveau.


4. Hoe persoonlijker, hoe beter

De generieke reisgidsen zijn verleden tijd en maken plaats voor kortere maar persoonlijk relevante content. Eenderde van de reizigers (34%) wil dat "iets” of iemand het moeilijke werk uit handen neemt en ze voorziet van reisaanbevelingen: 41% ziet graag dat bedrijven in de reisbranche gebruik gaan maken van technologieën als AI om reissuggesties te geven die gebaseerd zijn op eerdere reiservaringen. Het persoonlijke wordt steeds belangrijker; individuele aanbevelingen geven in toenemende mate richting aan elke reis.


5. Bewust op reis

In 2019 wordt er gekeken naar de sociale, politieke en milieugerelateerde problemen van een mogelijke reisbestemming voordat reizigers ook daadwerkelijk boeken: 48% van de reizigers vindt dat sociale problemen in een reisbestemming meewegen in de beslissing over een bezoek. Daarnaast zoeken reizigers steeds meer naar nieuwe en authentieke avonturen, en willen ze er zeker van zijn dat ze veilig op reis kunnen - ongeacht geslacht, ras of seksuele geaardheid. Platforms als Destination Pride voorzien bestemmingen van een score waarmee reizigers kunnen zien hoe LGBT+ vriendelijk deze zijn. 19% van de reizigers is van plan om in 2019 een Pride festival te bezoeken, waarvan bijna een derde (30%) tussen de 18 en 34 jaar is.


6. Pak het plasticprobleem aan

Millennials en Gen Z zoeken naar duurzaamheid in hun bestemming; accommodaties zoeken naar mogelijkheden om minder plastic te gebruiken en duurzamer te gaan werken. Meer dan een derde (37%) is bereid om plastic en ander afval op te ruimen op een strand of een andere toeristische attractie.


Investeren in duurzame start-ups wordt in 2019 steeds belangrijker gevonden, omdat de reizigers die verantwoord willen reizen steeds kritischere vragen stellen over de duurzaamheid van hun bestemming en accommodaties. Als vanzelfsprekend leidt dat volgend jaar in de reiswereld tot een aantal nieuwe start-ups en allerlei andere bedrijven met een focus op het creëren van een nieuwe toekomst voor vele bestemmingen overal ter wereld, vaak met innovatieve technologie als uitgangspunt.


7. Op jacht naar ervaringen

Tweederde van de reizigers (60%) hecht meer waarde aan ervaringen dan aan materieel bezit. Daarom wordt ‘Doen’ op reis net zo belangrijk als ‘gaan’, misschien zelfs wel belangrijker. Het leven wordt er niet minder druk op, en daarom kunnen ervaringen helpen bij het streven naar een minder stressvol bestaan. In 2019 is tweevijfde van de reizigers (42%) van plan om een bestemming te bezoeken waar ze zich weer onbezorgd kunnen voelen.


8. Klein maar heel erg fijn

Meer dan de helft van de reizigers wereldwijd (53%) zegt van plan te zijn om meer weekendtrips te maken in 2019. Deze kleine reizen kenmerken zich door het feit dat er meer activiteiten in kortere tijd ingepland worden. ‘Less is more’ is daarbij het devies, en de consumenten zweren bij deze reizen op maat.


Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer bij Booking.com, zegt hierover: "In 2019 gaat er heel veel gebeuren in de reiswereld. De technologische vernieuwing blijft doorgaan, de wereld is steeds meer verbonden en de consumentenvraag naar de beste reiservaringen groeit continu. Daarom zijn wij klaar voor baanbrekende ontwikkelingen die ervoor zorgen dat reizen nooit meer hetzelfde is. Booking.com heeft als missie om mensen de wereld te laten ervaren, en daarom willen wij iedere dag leren van onze gebruikers en innoveren. We worden enthousiaster dan ooit bij de gedachte dat we in het middelpunt van zo’n ontzettend dynamische branche staan.”
Trefwoorden: reizen, trends, vakantie, 2019, technologie, plastic, leren, weekendtrip

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...