Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-08-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Buitenlandse toeristen geven fors meer uit in Nederland in 2017

Buitenlandse toeristen geven fors meer uit in Nederland in 2017
Photo by Damian Piasek on Unsplash
Toerisme levert de Nederlandse economie steeds meer harde euro's op. Het CBS heeft berekend dat de waarde van de toeristische bestedingen in de Nederlandse economie in 2017 met 6,9 procent stegen naar 82,1 miljard euro. Drie kwart van deze groei was te danken aan de bestedingen van buitenlandse toeristen in Nederland maar ook in Nederland gevestigde internationale reisbedrijven droegen bij een de groei. Toerisme is goed voor een toegevoegde waarde van 4,3 procent aan de Nederlandse economie. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.


Bestedingen door buitenlanders: +12,6 procent

De bestedingen van buitenlandse toeristen stegen in 2017 met 12,6 procent naar 29,9 miljard euro. Deze stijging werd deels veroorzaakt door een toename van het aantal overnachtingen met 11,5 procent naar ruim 44 miljoen. Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een accommodatie en/of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen.



Bestedingen door Nederlanders: +3,6 procent

De bestedingen van Nederlanders in eigen land zijn met 3,6 procent gestegen naar 43 miljard euro in 2017. Nederlanders hebben tijdens vakanties en uitjes vooral meer geld uitgegeven aan eten en drinken in de horeca. Nederlanders die op vakantie gaan naar het buitenland hebben 6,2 miljard euro besteed aan accommodaties en (vlieg)tickets bij of via Nederlandse bedrijven. Dat is een stijging van 6,4 procent ten opzichte van 2016.


Belang voor economie: +6,8 procent

De toegevoegde waarde van de toeristische sector bedroeg 28,3 miljard euro in 2017. Dat is 6,8 procent meer dan in 2016. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen bedroeg de stijging 4,9 procent. De horeca droeg met ruim 11 miljard euro het meest bij aan de toegevoegde waarde in de toeristische sector in 2017. Door de toename van de toegevoegde waarde is het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie met 0,1 procentpunt gestegen ten opzichte van 2016 naar 4,3 procent.


Werkgelegenheid: +3,8 procent

Het aantal banen in de toeristische sector in Nederland is in 2017 met 3,8 procent gestegen naar 761 duizend banen en steeg daarmee harder dan het aantal banen in de Nederlandse economie (+2,1 procent). Het aandeel van de toeristische sector in het totaal aantal banen nam daarmee verder toe naar 7,5 procent.



Veel banen in de toeristische sector zijn deeltijdbanen. Omgerekend naar volledige banen was de sector in 2017 goed voor 455 duizend voltijdbanen, 4,6 procent meer dan in 2016. Bijna drie kwart van de voltijdbanen zat in karakteristieke toeristische branches als de horeca en hotels, luchtvaart, reisbemiddeling, kunst en cultuur en sport, recreatie en het gokwezen. De overige banen zaten in niet-karakteristieke branches als de detailhandel, het openbaar vervoer en de taxibranche.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/35/groei-toerismesector-vooral-dankzij-buitenlandse-toeristen
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, bestedingen, economische betekenis, economie

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...