Geplaatst op: 28-08-2018
Auteur: Hans van Leeuwen
Pleisureworld NRIT
Publicatie: Recreatie & Toerisme juni 2018

Designer Outlet Roermond populairste attractie van ons land

Interview met Rudolf van Gompel, General Manager van Designer Outlet Roermond.

Designer Outlet Roermond populairste attractie van ons land

Het van oorsprong Britse bedrijf McArthurGlen voert in de Designer Outlet Roermond meerdere innovaties uit. De magneet van Midden-Limburg verwacht in 2018 acht miljoen bezoekers. De ambitie is om binnen enkele jaren de grens van tien miljoen bezoekers te passeren. Met een on-Nederlands groeimodel weet Rudolf van Gompel hoe je leisure succesvol maakt. Omdat Pleisureworld werkt aan een opdracht voor Midden-Limburg (zie kader) ligt het voor de hand dat adviseur Hans van Leeuwen sprak met een van de General Manager van Designer Outlet Roermond, Rudolf van Gompel.


Op donderdag 1 november 2018 organiseren Pleisureworld NRIT naast de Designer Outlet de tweede editie van de succesvolle vakdag Zet je Regio op de Kaart. Wordt geïnspireerd met echte cases van voorlopers in de branche en leg contact met andere professionals uit het werkveld die ook vooruit willen. Onderdeel van het programma is een backstage tour op de Outlet en een inspirerende keynote van Rudolf van Gompel. Schrijf nu alvast voordelig in!


Wat is het geheim van Designer Outlet Roermond?

Van Gompel: "Designer Outlet Roermond is de grootste en meest succesvolle outlet van Europa met 185 winkels, een zeer breed portfolio van luxe, premium en lifestylemerken tegen gereduceerde prijzen. Uitstekende horeca, geweldige serviceverlening en veel wisselend entertainment maken het tot een compleet dagje uit, 363 dagen per jaar. We hebben 6.600 parkeerplaatsen op eigen terrein. Maar onze centre service ambities gaan verder dan dat. Dit jaar implementeren we handsfree shopping met bellboys die je tassen dragen en het gratis kunnen lenen van paraplu’s en telefoonopladers. In de playground voor de kids onderzoeken we de mogelijkheden voor het creëren van een crèche om papa en mama rustig te kunnen laten winkelen. Daarnaast zijn we, voor de vele intercontinentale gasten, een taxfree office en een shipment service aan het ontwerpen. Ook onderzoeken we de mogelijkheden van valet parking, premium parking en carwash.”



Designer Outlet Roermond hecht veel waarde aan het continu verbeteren van het product.

"Iedere werknemer van Designer Outlet Roermond heeft het ‘Fresh Eyes Principle’ in zijn functieprofiel staan: de verplichting om te allen tijde met frisse ogen te kijken naar alles wat er gebeurt. Kijken alsof je een gast bent die ons voor het eerst bezoekt: Wat valt je op? Wat klopt er niet? Wat kan beter? We nodigen voortdurend gerenommeerde professionals uit en vragen om feedback. Laatst hadden we bijvoorbeeld de ex-CEO van Selfridges op bezoek, waar we waardevolle kritiek van mochten krijgen. En we organiseren studietrips naar leaders van de retail, hospitality en leisure branche. Zo mochten we een paar maanden geleden van het management van De Efteling leren hoe zij de beleving van consument centraal stellen in al hun attracties.”


Midden-Limburg zoekt nieuwe kaskraker

De regio Midden-Limburg verdiept zich al enkele jaren in de potentie van toeristische en recreatieve ontwikkelingen in dit gebied. De organisatie Samenwerking Midden-Limburg is nu concreet op zoek naar economische versterking van deze sector en nieuwe impulsen waarmee dit deel van de provincie jaarrond aantrekkelijker wordt. Doel van het project is om Midden-Limburg een ‘elk-weerbestemming’

te maken door één of twee beeldbepalende bovenregionale trekkers toe te voegen aan het bestaande aanbod.

Maar hoe zorg je ervoor dat potentiële bedrijven de regio weten te vinden? Samenwerking Midden-Limburg heeft daarom Pleisureworld ingeschakeld voor het invullen van een acquisitietraject. De samenwerking binnen dit project omvat op bestuurlijk niveau de gemeenten Weert, Nederweert, Maasgouw, Leudal, Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren, Beesel en de VVV Midden-Limburg.


Hoe bereikt Designer Outlet Roermond die grote aantallen bezoekers?

De Designer Outlet houdt er een uitgekiende marketing- en mediastrategie op na, op relevante online-, en offline-kanalen in de landen om ons heen. Ook innovatieve vormen als bijvoorbeeld invloedrijke bloggers en vloggers worden ingezet. Rudolf vertelt: "Daarnaast zijn we trots op onze privilege club met meer dan 800.000 fans van ons Outlet, met wie we een betekenisvolle waardevolle relatie hebben. De intercontinentale toeristen bereiken we middels onze eigen tourism-offices in het verre oosten, en onze goede contacten met allerlei touroperators in binnen- en buitenland.”



"Het meest waardevolle en schaarse bezit van onze gasten is hun tijd. Het gemiddelde verblijf in het Outlet is iets meer dan 3 uur (zonder de reistijd en een eventueel bezoek aan de binnenstad van Roermond). Wij zien het als onze verplichting om die tijd van onze gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Dat geldt voor mij en mijn team, maar ook voor onze beveiligingsteams, schoonmaakteams en verkeersregelaars. Maar dus ook voor de winkeliers, hoteliers en restaurateurs in de binnenstad. Met z’n allen zijn we verantwoordelijk om de bestemming Roermond zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Iedere gast moet weggaan met de gedachte: "dat was geweldig, ik kom snel weer een keer terug.”


Wat maakt funshoppen zo populair?

Volgens Van Gompel zorgt de opzet van een charmant dorpje met een fraaie architectuur, in een stijl die is geïnspireerd door de architectuur van het Maasland, ervoor dat de bezoeker er echt even tussenuit is en zichzelf kan verwennen met de mooiste merken en goede horeca. Zogenaamd In centre entertainment draagt hier aan bij. In Roermond zorgt ook de nabijheid van de historische binnenstad voor een aantrekkelijk dagje uit.


7,5 miljoen funshoppende bezoekers

In 2017 verwelkomde Designer Outlet Roermond netto bijna 7,5 miljoen bezoekers. Dit is na aftrek van 1,8 miljoen bezoekers die ook nog het centrum van Roermond bezochten en daarna op diezelfde dag terugkwamen.

70% van de bezoekers komt uit een straal van 90 minuten reistijd, waarvan het overgrote deel in de reistijd van 60-90 minuten. 30% van de bezoekers komt van verder weg. Uit het laatste onderzoek kwamen gasten uit meer dan 120 verschillende landen naar voren. Veel gasten komen uit China, Indonesië, Rusland, Midden-Oosten en Japan.

Het Designer Outlet trekt zowel mannelijke als vrouwelijke shoppers die de diversiteit in het merkenportfolio waarderen. Die variëteit zorgt voor verschillende bezoekers, van welgestelde toeristen tot millennials. 26% van de bezoekers valt in de leeftijdsklasse 18-29 jaar. Dit geeft aan dat deze online generatie nog steeds graag winkelt in fysieke winkels, mits de beleving geweldig is.


Welke kansen zijn er voor meer samenwerking in Midden-Limburg?

Van Gompel ziet met de ambitie om te groeien naar 10 miljoen netto bezoekers per jaar samenwerking met zowel lokale ondernemers als de overheid als een must. Ook de samenwerking in Midden-Limburg is een kans om meer toeristen te bereiken uit de Randstad, België en Duitsland. "Het merendeel van de Duitse gasten beseft zich nu pas dat Roermond een prachtig watergebied heeft wanneer ze vanuit een van de restaurants naar de Maasplassen kijken! Daarnaast liggen er grote mogelijkheden op toerisme uit de andere Europese landen en intercontinentaal. Dat lijkt moeilijker, maar vergeet niet dat deze gasten veel langer blijven, en per hoofd heel veel meer te besteden hebben.”



"We gaan flink investeren in twee soorten entertainment: met de ene variant kom je onverwacht in aanraking. Het verrast je, omdat we het niet aangekondigd hadden. De tweede variant is het soort entertainment dat we aankondigen in de media of via het membership. Entertainment dat een trigger is om te besluiten ons te bezoeken.”


Voor meer informatie over Designer Outlet Roermond: www.designeroutletroermond.nl


Topics:Retail
Trefwoorden: retail, limburg

||| Blogs |||

14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling
"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijt...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
01/10/14
Trends & Hypes september 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...








||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/02/19
TravelXL start met 17 vestigingen in België
TravelXL gaat over de grens. Om de positie in de Benelux te versterken is TravelXL met 17 vestiginge...
17/01/19
Caravana 2019 van start
Vandaag is in Leeuwarden de Caravana 2019 van start gegaan. De WTC Expo is tot en met zondag met 400 exposanten het kampeerwalhalla.
15/01/19
ING introduceert duurzame bedrijfslening met EcoVadis-rating
ING introduceert duurzame bedrijfsleningen voor de brede groep niet-beursgenoteerde ondernemingen. B...
15/01/19
Meer dan 100 belangstellenden voor Expertmeeting Retailtainment: Schrijf nog snel in!
Er hebben zich al meer dan 100 belangstellenden aangemeld voor de Expertmeeting Retailtainment. Op deze bijeenkomst, die PleisureWorld NRIT en B@S Consultants Brood@Spelen op 29 januari in The Wall in Utrecht organiseren, komen leisure en retail bij elkaar.
07/01/19
Expertmeeting Retailtainment - waar retail en leisure samenkomen
Op 29 januari 2019 brengen PleisureWorld NRIT en B@S Consultants Brood@Spelen hun netwerken bij elkaar op de Expertmeeting Retailtainment - Waar retail en leisure samenkomen. Komt u ook?
20/11/18
Video Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018
Gisterenmiddag is tijdens Trendrapport Live bij het CBS in Den Haag het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 gepresenteerd. De middag werd opgewarmd met de video Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 in 50 Trends.
07/11/18
Oud-eigenaren Vrijbuiter starten Kampeerhal Roden
In het oude pand van de Vrijbuiter in Roden komt een nieuwe kampeerwinkel. Onder de naam Kampeerhal...
30/10/18
Exclusief voor leden
We.Stream breidt dekking uit door samenwerking met KLM
We.Stream en KLM kondigen een samenwerking aan, voor de verkoop van de mobiele WiFi hotspot aan boord van KLM-vluchten.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk