Geplaatst op: 09-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Goede winter voor toeristisch Zuid-Limburg

Goede winter voor toeristisch Zuid-Limburg
De bezettingspercentages in de winter bij hotels, vakantiewoningen en campings in Zuid-Limburg lagen iets hoger dan vorig jaar. Ook de dagattracties zijn tevreden over de bezoekersaantallen in de wintermaanden, in de meeste gebieden kwamen er zelfs meer bezoekers dan vorig jaar. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de ondernemersenquête die de VVV Zuid-Limburg eind maart hield onder haar ondernemers.


Belangrijke evenementen voor de bezetting zijn de kerstactiviteiten geweest en richting het voorjaar met name wielerevenementen zoals de Amstel Gold Race. Voor dagattracties geldt dat het aanbieden van nieuwe producten, concepten, activiteiten en promotie zich positief doorvertalen in de bezoekersaantallen.


Wisselend maar overwegend positief beeld accommodaties

De bezetting in het Heuvelland was het hoogste in de winter. In Valkenburg deden de hotels en vakantiewoningen het ook goed. Vanwege het seizoen, bleven de campings achter. In Parkstad deden de hotels en vakantieparken het redelijk en in de Grensmaasvallei wat minder.


Voorzichtig optimisme

De verwachtingen voor het voorjaar zijn in het Heuvelland het beste. De overige regio’s zijn nog wat voorzichtiger, vooral de campings. Qua bezoekers komen de meeste gasten uit Nederland. België en Duitsland volgen daarna en doen niet voor elkaar onder. De gemidddelde verblijfsduur ligt nog altijd voor het hele gebied tussen de 2 à 3 dagen. Wat betreft evenementen zijn de Oktoberfeesten en de Kennedymars in de Grensmaasvallei belangrijke trekkers. Als laatste nemen een aantal accommodaties waar, dat de economie aantrekt en gasten weer meer te besteden hebben.


Attracties tevreden over winter

In zowel Parkstad, Valkenburg, de Grensmaasvallei alsook in het heuvelland, zijn de attracties tevreden over de bezoekersaantallen in de winterperiode. In het heuvelland, Parkstad en in Valkenburg is er zelfs meer bezoek geweest dan in dezelfde periode vorig jaar. Innovatie van producten of concepten, nieuwe activiteiten en meer promotie blijken de succesfactoren van deze groei in bezoekerspercentages.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: limburg, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...