Geplaatst op: 09-04-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nederlands en Belgisch Limburg samen op Duitse markt

Nederlands en Belgisch Limburg samen op Duitse markt
Nederlands en Belgisch Limburg trekken opnieuw samen op in de bewerking van de Duitse grensmarkt. Dit weekend verscheen gezamenlijke Limburg-bijlage in twee Duitse kranten. Daarmee verwachten ze bijna een half miljoen Duitse consumenten te bereiken. De samenwerking tussen beide provincies vloeit voort uit een 5-puntenplan dat beide provincies vorig jaar ondertekenden.


"Na het succes van de eerste editie in 2017 herhalen we dit jaar de campagne in samenwerking met Nederlands-Limburg, omdat we sterk geloven in onze collectieve kracht”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme in Belgisch-Limburg. Eric Geurts, gedeputeerde van Toerisme in Nederlands-Limburg vult aan: "Duitse toeristen houden van lekker eten, cultuur, natuur en rust. En laat deze troeven nu net prominent aanwezig zijn in beide Limburgen.” Het gezamenlijke Limburg-verhaal verschijnt vandaag op ruim 150.000 exemplaren als bijlage bij de Aachener Zeitung en de Rheinische Post.


Duitse markt opnieuw target

De twee provincies zetten in op extra overnachtingen van toeristen buiten hun eigen grenzen en willen beide meer Duitse gasten aantrekken. Dit gebeurde begin april 2017 al in de vorm van een gezamenlijke inspiratiebrochure bij de Aachener Zeitung en de Rheinische Post. En wegens succes verschijnt vandaag opnieuw een gezamenlijke bijlage, op ruim 150.000 exemplaren. "De vlotte totstandkoming van deze tweede Duitse brochure bewijst dat beide regio’s al goed op elkaar zijn ingespeeld,” zegt Igor Philtjens, "Onze samenwerking kan het aantal dag- en verblijfstoeristen alleen maar bevorderen. En op die manier zorgen voor extra omzet bij lokale ondernemers in héél Limburg.” In totaal bereikt de brochure bijna 450.000 Duitse lezers. "Met de vele lange weekends en zomer in het verschiet, leek ons deze ochtend een goed moment om de Duitse markt opnieuw warm te maken voor een daguitstap of verblijf in Limburg”, besluit Eric Geurts.


Gezamenlijk 5-puntenplan

De beide Limburgen tekenden een jaar geleden een 5-puntenplan waarmee ze zich engageerden om een structurele samenwerking op te zetten op het vlak van toeristische promotie. Dankzij dit plan wordt de samenwerking versterkt, worden lopende projecten op elkaar afgestemd en verder uitgebouwd, en profileren beide Limburgen zich als één grenzeloze regio. "Wij willen beide Limburgen als toeristische bestemming versterken. Dat doen we door ons toeristisch profiel met grensoverschrijdende betekenis gezamenlijk neer te zetten”, aldus gedeputeerden Igor Philtjens en Eric Geurts eendrachtig.


Vorig jaar al samenwerking rond fietsroutenetwerk

De samenwerking tussen beide Limburgen uitte zich vorig jaar al in diverse initiatieven, onder meer rond een van dé grootste troeven in beide regio’s: het Limburgs fietsroutenetwerk. Niet alleen opende vorige zomer de internationale Maasfietsroute: een fietstraject van de bron tot de monding van de Maas waar beide Limburgen deel van uitmaken. Maar ook wielerevenement Eroica Limburg kende in 2017 een grensoverschrijdende editie dankzij de samenwerking.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, limburg, duitsland

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...