Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-03-2018
Auteur: Redactie
NRIT Media

Twee elektrische hop-on-hop off bussen voor Amsterdam

Twee elektrische hop-on-hop off bussen voor Amsterdam

Stromma Nederland gaat nog dit voorjaar met zes Hop on-hop off bussen in Amsterdam rijden. Twee daarvan zijn volledig elektrisch. De bussen rijden om het centrum van de stad en sluiten aan op de hop-on-hop off service die Stromma al met boten biedt. Zowel de vervoerregio als de gemeente Amsterdam hebben ingestemd met de plannen.


Dit is een mooi voorbeeld hoe we toerisme op zowel milieu- als sociale aspecten kunnen verduurzamen. Op het Trendcongres Toerisme & Vrije tijd, dat we op 5 april samen met de hogescholen Saxion, NHTV, NHL Stenden, Inholland en HZ organiseren, nog veel meer inspirerende cases in de thema's Boost your region en Opportunities in sustainability & digital innovation.


De bussen zijn  een aanvulling op de bestaande Hop on-Hop off Boat die Stromma Nederland al sinds 1990 aanbiedt op de Amsterdamse grachten. Met hetzelfde ticket kan men van boot naar bus overstappen en andersom. Een combiticket gaat € 26,- per 24 uur kosten. De bussen rijden om het centrum van Amsterdam heen: zo leidt de route langs de pontjes richting Noord en naar delen in Oost tot Artis en het Westerpark. Hierdoor ziet de gast de geijkte highlights langs de grachten en ontdekt ook stadsdelen buiten het centrum. Stromma verwacht dat jaarlijks 90.000 passagiers van de Hop on-Hop off Bus gebruik gaan maken.


Breder aanbod toeristische producten

"We zijn begonnen als rederij en inmiddels uitgegroeid tot toeristisch bedrijf. Met het verbreden van ons aanbod zijn wij onze gasten beter en vollediger van dienst”, aldus Peter Duwel CEO van Stromma Nederland "De gasten die van de Hop on-Hop off Boat gebruik maakten, vroegen in toenemende mate om een combiticket om zo ook van de Hop on-Hop off Bus gebruik te kunnen maken. Met onze eigen bussen kunnen we die wens nu honoreren."


Naast het aanbod op het water, biedt Stromma Nederland ook het meest spectaculaire uitzicht over Amsterdam met de attractie A’DAM LOOKOUT op de 100 meter hoge A'DAM Toren en vanaf het voorjaar van 2018 de nieuwe Hop on-Hop off Bus op de weg. De A’DAM LOOKOUT heeft in 2017, het eerste volledige jaar dat de attractie is geopend, 485 duizend bezoekers getrokken. "Dat was boven onze verwachting",  aldus Peter Duwel.


Duurzame innovatie binnen toeristisch aanbod

"Sinds de oprichting van ons bedrijf is duurzame innovatie een van onze pijlers. Wij vinden het belangrijk dat al het moois wat Amsterdam te bieden heeft nog heel lang behouden blijft!”, aldus Peter Duwel, CEO van Stromma Nederland. De vloot van het toeristisch bedrijf bestaat inmiddels al voor een groot deel uit duurzame boten en is vanaf 2025 volledig elektrisch. In 2012 werd Stromma Nederland daarom bekroond met de Gouden Green Key; hét internationale keurmerk voor duurzaam en maatschappelijke verantwoord ondernemen.


Op termijn alle bussen elektrisch

Vanaf het voorjaar gaat Stromma met vier Hop on-Hop off bussen rijden, de twee elektrische bussen stromen in juli in. Een primeur voor Nederland want het is de elektrische touringcar die hier gaat rijden. De eerste elektrische touringcar van de Spaanse maker Unvi rijdt sinds vorige maand op proef in Parijs.


"We zijn er trots op dat we als eerste in Nederland deze elektrische toeristenbussen inzetten. Dat is best spannend want deze techniek is nog niet eerder toegepast op een Hop on-Hop off toeristenbus. Zo gaan wij als eerste in de praktijk ervaren hoe dat bijvoorbeeld met de actieradius van de bus gaat.” Om die reden start Stromma Nederland eerst met twee elektrische bussen. Stromma Nederland heeft de intentie om op termijn ook de overige vier bussen te elektrificeren.


De route die de Hop on-Hop off toeristenbus gaat rijden

Trefwoorden: toerisme, amsterdam, excursies, bussen, rondvaartboten

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...