Geplaatst op: 01-11-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Gemeenteraadsverkiezingen: Vrijetijdssector Rivierenland hoog op agenda houden

Gemeenteraadsverkiezingen: Vrijetijdssector Rivierenland hoog op agenda houden
Op 21 maart 2018 zijn in Nederland gemeenteraadsverkiezingen. Als een van de eerste RBT's vraagt RBT Rivierenland aandacht voor de vrijetijdssector in een folder met vijf concrete actiepunten.


In een gezamenlijke folder roept de vrijetijdssector van Rivierenland politieke partijen op om ook na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 de ontwikkeling van toerisme en recreatie hoog op de agenda te houden. Samen met de overheden wil zij inzetten op vijf gerichte acties om de lokale economie te versterken en de leefbaarheid te verbeteren.


Vijf acties

Ten eerste ziet zij kennis als basis van succesvolle ontwikkeling. Door inzicht in bijvoorbeeld trends en behoeften van doelgroepen is het mogelijk om de juiste investeringen te doen. Als tweede actie vraagt de sector constante aandacht voor de versterking van de toeristische infrastructuur, zoals het fiets- en wandelnetwerk, om deze aantrekkelijk en concurrerend te houden.


Ten derde wijst de sector op de noodzaak van middelen voor collectieve marketing en promotie. Regiomarketing zorgt niet alleen voor meer bezoek en bestedingen, maar creëert ook een positief imago van de regio. Als vierde punt vindt de sector het van belang om het rendement te verhogen door verbetering van bestaand aanbod. Tot slot ziet zij kansen voor de ontwikkeling van nieuwe bedrijvigheid, mede door als regio gezamenlijk acquisitie te plegen op initiatiefnemers van buiten.


Economisch belang van 150 miljoen euro

De vrijetijdssector levert een groeiende bijdrage aan de economie in Rivierenland, zoals mede blijkt uit de Monitor Vrijetijdseconomie, die het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland laat uitvoeren. De cijfers tonen aan dat de sector met 150 miljoen euro aan bestedingen en 1911 FTE een belangrijke motor vormt voor de regionale economie en de werkgelegenheid. Door het in stand houden van lokale voorzieningen heeft zij ook positieve effecten voor de leefbaarheid in de regio.


Goede samenwerking behouden

De afgelopen jaren zijn overheden, ondernemers en organisaties meer en meer gaan samenwerken om de vrijetijdseconomie verder te laten groeien. Het vormt inmiddels een vast onderdeel van gemeentelijk beleid. In het Ambitiedocument 2016-2020 van de 10 samenwerkende gemeenten in de regio Rivierenland is Recreatie en Toerisme één van de drie speerpunten (naast Agribusiness en Economie en Logistiek) met een ambitie van gemiddeld jaarlijks 5% omzetgroei.


Eén stem vanuit sector

Ook bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen heeft de vrijetijdssector al een gezamenlijke folder uitgebracht. Zij vindt het belangrijk om een eenduidige stem te laten horen en wil graag betrokken zijn bij de lokale politiek. De gezamenlijke folder is tot stand gekomen met steun van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland.

Link: http://rivierenland.biz/
Topics:Beleid
Trefwoorden: rbt, regionale samenwerking, rivierenland, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...