Geplaatst op: 18-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Stichting Marketing Zaanstreek wint aanbesteding citymarketing

Stichting Marketing Zaanstreek wint aanbesteding citymarketing
Bron: Shutterstock
Een samenwerking tussen de Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ) en Amsterdam Marketing heeft de aanbesteding van de gemeente Zaanstad gewonnen om de citymarketing van de Zaanstreek tot 2024 uit te voeren.


De strategie van Marketing Zaanstreek is erop gericht dat huidige bewoners trotser worden, dat nieuwe bewoners voor Zaanstad/Zaanstreek kiezen op basis van kwaliteit en dat meer individuele bezoekers het onderscheidende aanbod van Zaanstad/Zaanstreek kennen en gebruiken.


Vergroten woonaantrekkelijkheid

Dennis Straat, wethouder economie en toerisme vindt investeren in citymarketing een investering in de hele stad: "Wij feliciteren de Stichting Marketing Zaanstreek met het winnen van deze aanbesteding. In combinatie met de goede samenwerking tot nu toe, is dit een uitstekende basis om de ingeslagen weg van de promotie van de Zaanstreek voort te zetten. Wij zijn trots op wat de Zaanstreek te bieden heeft - de Zaan, het industrieel erfgoed en de centrale ligging in de metropoloregio - en werken graag verder aan het vergroten van de woonaantrekkelijkheid en de toename van het aantal bezoekers.”


Aanbesteding

Eind vorig jaar schreef de gemeente Zaanstad een aanbesteding uit voor de citymarketing van de Zaanstreek. Sinds 2010 investeert de gemeente Zaanstad hierin. Het doel was destijds om uitvoering te geven aan de marketing ten behoeve van de Zaanse positionering, economische versterking, de ontwikkeling van de welvaart en het welzijn van Zaanse bewoners, bezoekers en bedrijven.


Aanleiding

In opdracht van Zaanstad is in 2015 een evaluatie opgesteld van de marketing. Daarin werd aangegeven dat het overall imago van Zaanstad (en met name voor het stedelijke gebied) sterk is verbeterd, maar bevatte ook aanbevelingen die mede geleid hebben tot deze aanbesteding. De noodzaak om een heldere en compacte marketingstrategie op te stellen die keuzes maakt en een beperkt aantal reële en haalbare doelstellingen bevat.


Motivatie keuze

Op deze aanbesteding is door drie partijen ingeschreven door het aanleveren van een plan van aanpak voor een succesvolle citymarketingstrategie voor zowel de korte als de lange termijn. Zowel de plannen als de presentatie van de plannen wogen mee in de keuze. De keus is op de combinatie Stichting Marketing Zaanstreek en Amsterdam Marketing gevallen doordat SMZ ten opzichte van andere inschrijvers het beste heeft laten zien dat ze weet waar de uitdagingen en de kansen liggen. Hun plan van aanpak is het sterkste, het best onderbouwde en het meest specifieke voor de Zaanstreek. Ook de organisatiestructuur met Amsterdam Marketing als onderaannemer wordt sterk geacht, omdat op deze wijze geprofiteerd kan worden van de schaalvoordelen van Amsterdam Marketing.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, noord-holland

||| Blogs |||

06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...
20/03/17
Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager...
30/09/16
Vrijetijdsmarketeers, waar zijn jullie?
In de afgelopen twee jaren ben ik op verschillende manieren betrokken geweest bij analyses van ...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/06/18
Eerste Pannenkoekenglossy gelanceerd!
De Vereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants (VEP) heeft dinsdag 19 juni de eerste pannenkoeken...
15/06/18
Exclusief voor leden
Belevingstentoonstelling Fabeltjesland op 29 september open
Vandaag is de kaartverkoop gestart van de belevingstentoonstelling ‘Fabeltjesland, een reis door...
13/06/18
Nieuwe webshop VVV Zuid-Limburg
De VVV Zuid-Limburg heeft een nieuwe webshop. Met een frisse vormgeving, makkelijke navigatie en be...
12/06/18
Eurostar-reis Londen-Amsterdam 5 keer minder CO2
Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Europese vasteland met het Verenigd Koninkrijk verbindt, lan...
11/06/18
Opmars Eindhoven Airport: verschil met Schiphol Airport steeds kleiner
Eindhoven Airport is bezig aan een flinke opmars. Al langere tijd...
08/06/18
Eerste exemplaar #oerdrenthe Vakantie Doeboek
Donderdagmiddag 7 juni is het eerste exemplaar van het #oerdrenthe Vakantie Oerboek officieel aangeb...
08/06/18
Steunpunt ondernemers bij digitaal zakendoen
Het is nog niet eenvoudig, als ondernemer alles goed organiseren zodat je veilig online zaken kunt...
07/06/18
Feestelijke opening fietsroute De Stijl
Na een behoorlijke vertraging is de fietsroute De Stijl eindelijk af. De feestelijke opening stond o...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk