Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Stichting Marketing Zaanstreek wint aanbesteding citymarketing

Stichting Marketing Zaanstreek wint aanbesteding citymarketing
Bron: Shutterstock
Een samenwerking tussen de Stichting Marketing Zaanstreek (SMZ) en Amsterdam Marketing heeft de aanbesteding van de gemeente Zaanstad gewonnen om de citymarketing van de Zaanstreek tot 2024 uit te voeren.


De strategie van Marketing Zaanstreek is erop gericht dat huidige bewoners trotser worden, dat nieuwe bewoners voor Zaanstad/Zaanstreek kiezen op basis van kwaliteit en dat meer individuele bezoekers het onderscheidende aanbod van Zaanstad/Zaanstreek kennen en gebruiken.


Vergroten woonaantrekkelijkheid

Dennis Straat, wethouder economie en toerisme vindt investeren in citymarketing een investering in de hele stad: "Wij feliciteren de Stichting Marketing Zaanstreek met het winnen van deze aanbesteding. In combinatie met de goede samenwerking tot nu toe, is dit een uitstekende basis om de ingeslagen weg van de promotie van de Zaanstreek voort te zetten. Wij zijn trots op wat de Zaanstreek te bieden heeft - de Zaan, het industrieel erfgoed en de centrale ligging in de metropoloregio - en werken graag verder aan het vergroten van de woonaantrekkelijkheid en de toename van het aantal bezoekers.”


Aanbesteding

Eind vorig jaar schreef de gemeente Zaanstad een aanbesteding uit voor de citymarketing van de Zaanstreek. Sinds 2010 investeert de gemeente Zaanstad hierin. Het doel was destijds om uitvoering te geven aan de marketing ten behoeve van de Zaanse positionering, economische versterking, de ontwikkeling van de welvaart en het welzijn van Zaanse bewoners, bezoekers en bedrijven.


Aanleiding

In opdracht van Zaanstad is in 2015 een evaluatie opgesteld van de marketing. Daarin werd aangegeven dat het overall imago van Zaanstad (en met name voor het stedelijke gebied) sterk is verbeterd, maar bevatte ook aanbevelingen die mede geleid hebben tot deze aanbesteding. De noodzaak om een heldere en compacte marketingstrategie op te stellen die keuzes maakt en een beperkt aantal reële en haalbare doelstellingen bevat.


Motivatie keuze

Op deze aanbesteding is door drie partijen ingeschreven door het aanleveren van een plan van aanpak voor een succesvolle citymarketingstrategie voor zowel de korte als de lange termijn. Zowel de plannen als de presentatie van de plannen wogen mee in de keuze. De keus is op de combinatie Stichting Marketing Zaanstreek en Amsterdam Marketing gevallen doordat SMZ ten opzichte van andere inschrijvers het beste heeft laten zien dat ze weet waar de uitdagingen en de kansen liggen. Hun plan van aanpak is het sterkste, het best onderbouwde en het meest specifieke voor de Zaanstreek. Ook de organisatiestructuur met Amsterdam Marketing als onderaannemer wordt sterk geacht, omdat op deze wijze geprofiteerd kan worden van de schaalvoordelen van Amsterdam Marketing.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, noord-holland

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.