Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-10-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award uitgereikt

TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award uitgereikt
Donné Verhoef is de winnares van de TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award. Deze prijs werd tijdens de diploma-uitreiking van Tio Utrecht, toegekend aan de beste duurzaam toerisme scriptie van Nederland en België. De scriptie met als probleemstelling ‘Hoe kunnen Nederlandse touroperators toeristen beter voorbereiden op een cultuurshock, om zo positief bij te dragen aan duurzaam toerisme?' vond de jury de meeste potentie in praktische toepasbaarheid hebben.


Zes inzendingen

Zes hogescholen (vijf Nederlandse en één Belgische) selecteerden hun beste scriptie op het gebied van duurzaam toerisme. Uit deze zes inzendingen werd de scriptie van Donné door de vakjury als beste beoordeeld waarmee ze de award en een reischeque van 1.000 euro won. In haar scriptie onderzocht Donné de probleemstelling: ‘Hoe kunnen Nederlandse touroperators toeristen beter voorbereiden op een cultuurshock, om zo positief bij te dragen aan duurzaam toerisme?` De jury was vooral te spreken over het feit dat het onderwerp nog weinig benoemd is en erg relevant is voor de branche. Donné is dit jaar afgestudeerd aan de opleiding Internationaal Toeristisch Management aan Hogeschool Tio te Utrecht.


Veel potentie in praktische toepasbaarheid

Melvin Mak, Manager Sustainability TUI Benelux en juryvoorzitter: "Het onderwerp dat Donné naar voren brengt, is iets waar we in de branche nog nauwelijks over spreken. Er zit qua praktische toepasbaarheid veel potentie in dit onderzoek om toeristen beter voor te bereiden op wat hun te wachten staat op een bestemming. Dat is ook één van de doelen van deze scriptieprijs: studenten stimuleren om onderzoek te doen naar hoe we de reisbranche verder kunnen verduurzamen.” Ko Koens, van CELTH vult aan: "Op deze wijze brengen studenten niet alleen de reisbranche, maar ook universiteiten en hogescholen verder op het gebied van duurzaamheid”.


Vakantieganger beter voorbereiden op cultuurverschillen

De resultaten van het onderzoek beschrijven onder andere dat reisorganisaties weliswaar geen invloed hebben op hoe een vakantieganger een cultuurverschil of cultuurshock ervaart, maar de vakantieganger wel beter kunnen voorbereiden. Het managen van verwachtingen van klanten kan verbreed worden naar onderwerpen die te maken hebben met duurzaamheid, zoals culturele verschillen tussen vakantieganger en de situatie op de bestemming. De jury bestond naast Melvin Mak verder uit Gerben Hardeman (ANVR), Saskia Pepping (MVO Nederland), Raf de Bruijn (Toerisme Vlaanderen), Ilse Meyers (ABTO), Ko Koens (CELTH) en Nico van Gorp (TUI Belgium). De award is een samenwerking tussen TUI Benelux en Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH).

Trefwoorden: duurzaam toerisme, reisbranche, touroperators, culturen, celth

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.