Geplaatst op: 26-09-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Toeristische ondernemers Noord- en Midden-Limburg tevreden over zomer

Toeristische ondernemers Noord- en Midden-Limburg tevreden over zomer
Horst aan de Maas

Toeristische ondernemers uit Noord en Midden-Limburg zijn tevreden over de geboekte bedrijfsresultaten tijdens de zomervakantie. Dit blijkt uit een jaarlijks tevredenheidonderzoek uitgevoerd door VVV Midden-Limburg en Leisure Port.


Midden-Limburg

In Midden-Limburg geeft maar liefst 54% van de ondernemers aan deze zomervakantie een stijging van het aantal gasten gemeten te hebben ten opzichte van de zomervakantie in 2016. 77% van de ondernemers geeft aan een nagenoeg gelijkblijvende of stijgende omzet genoteerd te hebben. Bijna een vierde van de ondernemers heeft zelfs een stijging in de omzet van meer dan 10% mogen noteren in afgelopen zomervakantie. Slechts 9% is ontevreden over het geboekte omzetresultaat. Vooral de verblijfsaccommodaties kijken met tevredenheid terug op de zomerperiode.


Bij de ondernemers in de dagrecreatie zijn de resultaten beïnvloed door het weer. Enkele ondernemers geven aan dat het mindere weer gezorgd heeft voor minder gasten en een (lichte) omzetdaling. Onder de horecaondernemers zag maar 9% minder gasten binnen komen. Dit ondanks het feit, dat de helft van de ondernemers de prijzen recentelijk iets verhoogd heeft. In Midden-Limburg ziet men naast een groot aantal Duitse bezoekers met name het aantal Belgische (dag)toeristen toenemen.


VVV Midden-Limburg ziet meer positieve signalen en groeicijfers. In de zomerperiode hebben maar liefst 41% meer bezoekers de website van VVV Midden-Limburg, www.vvvmiddenlimburg.nl bezocht. Tot nu toe ligt het bezoekerscijfer van www.vvvmiddenlimburg.nl 22% hoger dan in dezelfde periode in 2016. Deze positieve cijfers gelden ook voor het webshop bezoek. In de eerste acht maanden van dit jaar is er een stijging van ruim 21% t.o.v. dezelfde periode in 2016. Zo leveren zowel de website als ook webshop van VVV Midden-Limburg een flinke en bijdrage in de promotie van de regio Midden-Limburg. Ook andere marketing inspanningen van VVV Midden-Limburg blijven niet onopgemerkt. De regio Midden-Limburg wordt steeds vaker bezocht door groepen.


Noord-Limburg

Ook in Noord-Limburg, waar Leisure Port het onderzoek heeft uitgevoerd, waren de resultaten goed.

De verblijfsrecreatie was positief. Van de respondenten geeft 87% aan evenveel of meer gasten te hebben ontvangen. Bedrijven met meer dan 25 slaapplaatsen hebben de grootste stijging doorgemaakt. Sommigen melden zelfs een stijging van meer dan 20%.


Campings hebben ondanks veel prijsstijgingen beter gedraaid dan in de zomervakantie van 2016. Daarbij is de stijging van het aantal Vlaamse gasten opvallend: 25% van de verblijfsaccommodaties ontving meer Belgen dan in de zomer van 2016.


Ook de horecaondernemers zijn tevreden. Van de ondernemers geeft 32% aan minder gasten te hebben ontvangen, maar toch een stijging van de omzet konden noteren. 82% Van de respondenten boekten evenveel of meer omzet. De besteding per gast steeg dit jaar en enkele ondernemers geven aan dat er meer Vlamingen te gast zijn geweest dan anders.

In de categorie dagrecreatie ontving 36% van de ondernemers meer dan 10% extra gasten ontvangen. Slechts één bedrijf geeft aan minder gasten te hebben gehad.


Van de respondenten geeft meer dan de helft (52%) aan dat het weer geen invloed heeft gehad op de resultaten. Slechts 11% zegt dat het goede weer bijgedragen heeft aan de goede resultaten en 10% vond het weer juist slecht en geeft aan dat dit omzet heeft gekost.

Trefwoorden: dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca, noord-limburg, midden-limburg

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...