Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-09-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Europa-Park start met bouw grootse waterwereld

Europa-Park start met bouw grootse waterwereld
Europa-Park blijft maar investeren. Werden dit jaar drie projecten opgeleverd (Voletarium, Europa-Park Arena en Logistiek centrum), vorige week klonk het startschot voor het grootste project tot nu toe. Rulantica, Europa-Park’s waterwereld. Ook gaat het attractiepark in het zuiden van Duitsland een zesde themahotel bouwen, Krønåsar - The Museum Hotel


Op donderdag 14 september 2017 legden de eigenaren van Europa-Park, de familie Mack, de eerste steen van hun nieuwe project: Rulantica. De komende tijd zal op een oppervlakte van 45 hectare gebouwd worden aan Europa-Park's waterwereld. De opening staat gepland voor eind 2019, tegelijk met het nieuwe viersterren superior themahotel 'Krønåsar'.


Grootste investeringsvolume ooit

Duitslands grootste attractiepark kent momenteel het grootste investeringsvolume in de geschiedenis van de onderneming. Werden dit jaar drie projecten opgeleverd (Voletarium, Europa-Park Arena en Logistiek centrum), dit jaar wordt gestart met het grootste project tot nu toe. Rulantica, Europa-Park's waterwereld. Op het terrein zal ook het zesde themahotel verrijzen. Het nieuwe resort waar alles om 'water' draait zal jaarrond geopend zijn. Als thema is gekozen voor Noord-Europa. In totaal investeert Europa-Park 150 miljoen euro in het totale project. Hiermee wil het bedrijf de verblijfsduur van de gasten verlengen. Gasten moeten voor het waterpark Rulantica wel een apart ticket kopen. Wie ook het attractiepark wil bezoeken kan een combiticket kopen. Hetzelfde geldt voor de hotelgasten die voor het waterpark ook een ticket moeten kopen.


Volop waterplezier: binnen én buiten

Het indoorgedeelte van het waterpark telt 32.600 m2 en is ingedeeld in acht themagebieden. Het mystieke Trøll Valley is bijvoorbeeld helemaal afgestemd op de allerkleinsten. Er komen 25 waterattracties waaronder 17 glijbanen. Maar ook Duitslands grootste golfslagbad en een ontspannende Mystery River krijgen hier een plaatsje. In het rustgedeelte staan 1.700 ligstoelen klaar en er komen 8 exclusieve cabana's met culinaire service. Buiten de 20 meter hoge schelpvormige hal is nog eens 8.000 m2 waterplezier. Naast een buitenbad (500 m2) en een Wild River is er een ligweide waar je op een van de 500 ligstoelen kunt relaxen. Er zijn omkleedruimtes in verschillende groottes met in totaal 3.588 lockers.



Roland Mack, directeur/eigenaar: "De vergroting van ons aanbod en de realisatie van deze unieke waterwereld zijn een belangrijke stap in ons streven naar een complete verblijfbestemming. Wij kunnen ons geen stilstand veroorloven als we attractief willen blijven voor gasten die van verder weg komen. Dit mega-project geeft een impuls aan de toeristische ontwikkeling van de regio, verrijkt de mogelijkheden voor de inwoners en zorgt ook voor 550 nieuwe arbeidsplaatsen". Europa-Park hecht grote waarde aan duurzaamheid. Bij de realisatie worden de nieuwste technologieën gebruikt om spaarzaam om te gaan met energie en water. Voor het project is de jonge generatie Mack verantwoordelijk: Michael, Thomas en Ann-Kathrin. Naast Michael en Thomas geven Roland en Jürgen Mack leiding aan de onderneming.


Uitgebreide voorzieningen

In Rulantica kunnen gasten kiezen uit verschillende horecamogelijkheden. Naast een familierestaurant in de stijl van een boothuis en een zelfbedieningsrestaurant is er een café waar allerlei soorten zoetigheden op de kaart staan. Ook zijn er poolbars waar je vanuit het water of vanaf het 'droge' je dorst kunt lessen. Voor souvenirs en de nieuwste badmode kun je straks terecht in drie shops. Een shuttlebus-service zorgt voor een goede verbinding met Europa-Park en de andere 5 Europa-Park-hotels. Voor het waterpark worden 800 parkeerplaatsen aangelegd.




Rulantica is niet alleen de grootste investering van de familie Mack, het is ook de grootste investering van een privé-onderneming in de regio. Zoals alle andere projecten realiseert de familie het project zelf en zonder subsidie. Voor de bouw heeft de familie Mack twee familiebedrijven uit de regio in de arm genomen: Rendler Bau GmbH en Wilhelm Füssler Bau GmbH.


Kronasar - The Museum Hotel

Een wezenlijk onderdeel van het nieuwe resort wordt het zesde themahotel Krønåsar. Dit viersterren superior hotel wordt vormgegeven als een natuurhistorisch museum waar niet alleen plaats is voor 1.300 overnachtingsgasten, maar waar ook historische vondsten van de 'Adventure Club of Europe' tentoongesteld worden. Krønåsar -The Museum Hotel - opent eveneens in 2019 en vanaf zomer 2018 kan hiervoor geboekt worden.



Hotel met twee restaurants en bar

Het nieuwe themahotel met 7 verdiepingen laat dromen van grote en kleine ontdekkers uitkomen. Voor hen staan 277 kamers ter beschikking en 27 suites (van 57 tot 89 m2). Enkele kamers zijn aangepast voor minder-validen. Via een brug hebben de gasten van Krønåsar een exclusieve toegang tot Rulantica. In het hotel komen twee restaurants: een fine dining restaurant met 220 zitplaatsen en een familierestaurant met 650 zitplaatsen. Het fine dining restaurant heeft als bonus nog een Chef's Table waarbij maximaal 20 personen tijdens het diner een exclusieve kijk in de keuken hebben. Ook is er een bar op twee verdiepingen met als thema Noordse ontdekkingen (130 zitplaatsen). Vanuit de bar en vanaf de terrassen van beide restaurants (360 extra zitplaatsen) kijk je uit over een fjord en de 'haven' van Rulantica. Op de begane grond is ook een café met nog eens 60 zitplaatsen.


Duitslands grootste hotel resort

Met de bouw van Krønåsar komt het beddenaantal van de Europa-Park-hotels op 5.800. Voor de hotelgasten worden op het terrein 720 parkeerplaatsen aangelegd (incl. 10 laadstations voor elektrische wagens). In het hotel komen eveneens twee ruimtes die de afdeling Confertainment kan gebruiken voor evenementen van zakelijke gasten.




Trefwoorden: attractieparken, investeringen, duitsland

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.