Geplaatst op: 24-08-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

NKC: Camperbedrijven intimideren klanten die negatieve review plaatsen

NKC: Camperbedrijven intimideren klanten die negatieve review plaatsen
Bij camperclub NKC zijn meerdere meldingen binnengekomen over camperhandelaren die klanten bedreigen als ze zich via sociale media negatief uitlaten over hun bedrijf. Om duidelijk te krijgen of dit vaker gebeurt, heeft de NKC een meldpunt ingesteld, waar klanten die zoiets hebben meegemaakt hun verhaal kwijt kunnen.


Het fenomeen doet zich voor sinds de NKC afgelopen voorjaar op de website is gestart met de bedrijvengids: een overzicht van campergerelateerde bedrijven, waar camperaars beoordelingen kunnen achterlaten, positief en negatief.


Negatieve reviews verboden in algemene voorwaarden

Sindsdien hebben sommige bedrijven in de algemene voorwaarden opgenomen dat klanten zich in geen geval via sociale media negatief mogen uitlaten, op straffe van een boete van enkele duizenden euro’s. Volgens een door de NKC geraadpleegde jurist missen dergelijke clausules hoogstwaarschijnlijke elke juridische basis, maar consumenten ervaren het wel als intimiderend. In sommige gevallen komt het zelfs tot een fysieke bedreiging.


Onaanvaardbaar

Wat de NKC betreft is dit volstrekt onaanvaardbaar. De bedrijvengids is ingesteld om klanten een overzicht te bieden van de markt en om hen de mogelijkheid te bieden ervaringen te delen. Aan de andere kant biedt de gids de bedrijven een handvat om hun service te verbeteren. In andere sectoren, zoals de horeca, zijn dergelijke beoordelingssites allang gemeengoed, maar sommige bedrijven in de camperbranche moeten er kennelijk nog aan wennen.


Meldpunt ingesteld

Met het meldpunt wil de NKC achterhalen hoe vaak bedreigingen voorkomen en welke bedrijven zich schuldig maken aan dit gedrag. De betreffende bedrijven worden hierop aangesproken. Bovendien overweegt de NKC een zwarte lijst aan te leggen van bedrijven die over de schreef gaan.


Over NKC

De NKC, Europa's grootste camperclub, behartigt de belangen van bijna 50.000 Nederlandse leden. De NKC biedt o.a. verzekeringen, reizen en diverse mediakanalen waaronder het magazine Kampeerauto. Met het internationale platform Campercontact.com faciliteert NKC ruim 300.000 Europese camperaars in hun zoektocht naar de ideale overnachtingsplaats.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campers, kampeerautos, caravans, recreatiemiddelen, bezit, klachten

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...