Geplaatst op: 24-06-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Efteling Het Loonse Land: basic overnachten in een prachtig landschap

Efteling Het Loonse Land: basic overnachten in een prachtig landschap
Daags voor het congres Het Vakantiepark van de Toekomst werden we door initiatiefnemer Hans van Leeuwen uitgenodigd een nachtje te komen slapen in de nieuwste aanwinst van de Efteling, Het Loonsche Land. Een drie sterren bungalowpark dat net een paar dagen geopend was. Wat mochten we verwachten en wat waren onze ervaringen? We dompelden ons onder en lieten ons bijpraten door Koen Sanders van de Efteling.


Het Loonsche Land is het tweede vakantiepark van De Efteling en is in recordtijd gepland en gebouwd. Maart 2015 waren de plannen klaar, in april 2016 kon met de bouw worden gestart en in mei 2017 werden de eerste gasten verwelkomd. Het vakantiepark maakt deel uit van de strategie van de Efteling om in 2020 vijf miljoen bezoeker te trekken. Dat betekent dat het attractiepark haar catchment-area moet vergroten en dat kan alleen door verblijfsaccommodatie aan te bieden. Voor mensen die meer dan twee uur moeten rijden is nl alleen een meerdaags bezoek interessant.


Van regionaal attractiepark naar meerdaagse bestemming

De Efteling wil in 2020 5.000 bedden kunnen aanbieden waarvan 3.000 in eigen beheer en 1.500 in de regio bij derden. Het attractiepark wil zich daarmee ontwikkelen van een regionaal attractiepark tot een bestemming waar je meerdere dagen kunt verblijven. Daarvoor is de afgelopen jaren 67 miljoen euro in Bosrijk en 30 miljoen euro in Loonsche Zand geïnvesteerd.


Groei noodzakelijk voor zelfstandigheid en continuïteit

Het vergroten van het aantal bezoekers is voor de Efteling geen doel om zich maar noodzakelijk om zelfstandigheid en continuïteit te garanderen. Efteling ziet in de Europese attractieparkenmarkt een consolidatie en om een rol van betekenis te blijven spelen zijn vijf miljoen bezoekers noodzakelijk. Om die vijf miljoen bezoekers te halen moeten Brabanders minstens 1x per jaar naar de Efteling. Dat wil Sanders onder meer bereiken door het organiseren van evenementen en speciale dagen. Uit de rest van Nederland en uit België en Duitsland wil Sanders dat mensen één maal in hun leven de Efteling bezoeken. Die strategie werkt want het aandeel buitenlandse bezoek steeg van 15% in 2012 naar 21% in 2016. In de buitenlandmarketing wordt dit jaar vier miljoen euro ingezet. Steeds met aan ander accent. In België vanwege de meertaligheid vooral op social media en in Duitsland landelijke televisie. In Duitsland wordt vooral ingezet op het vergroten van de naamsbekendheid.



Even schrikken in de bungalow

Waar het eerste bungalowpark van de Efteling, Bosrijk, nog een vier sterren niveau had, zit het nieuwe park Loonsche Land daar met drie sterren duidelijk onder. Alhoewel het park prachtig in het natuurlijke stuizandgebied is gesitueerd en de bungalows er aan de buitenzijde fantastisch uitzien, is het bij binnenkomst wel even schrikken. Niet van de ruimte want die is royaal, maar de afwerking is op zijn best matig te noemen. Kale muren, een drie persoons bank en zitzak voor zes personen en slaapkamers zonder deuren maar met gordijnen. Van tv-kijken krijg je door de slechte indeling al snel een stijve nek. De badkamer is dan weer prachtig met een meterslange spiegel. Wel even uitkijken bij het afdrogen want breed is de badkamer niet echt en ‘ai wat doet dat pijn aan je elleboog’ ligt om de hoek. Al in de korte tijd dat het park open is, realiseert de Efteling zich dat ze ten aanzien van de bungalows duidelijk aan verwachtingsmanagement naar de gasten moet doen en positioneert de accommodaties als ‘hut’ en niet als bungalow.



Prachtige setting

Het is eerder gezegd, de stuifzandnatuur waar de bungalows is zijn gebouwd, is bijzonder mooi. De Efteling heeft het gebied helemaal teruggebracht naar het landschap van 1850 met duinen en vennetjes. Het hele gebied is 60 ha waarvan het vakantiepark 8 ha in beslag neemt. Van de duizend bedden zijn er vierhonderd in het markante hotelgebouw gevestigd in vier, vijf en zes persoonskamers. De bungalows lijken door de vegetatiedaken in het landschap op te gaan. Een effect dat in de loop der jaren nog versterkt zal worden.



Het gebied bestaat uit stuifduin, heide en bos en sluit aan bij de Brabantse landschappen in de regio. Efteling heeft uitsluitend inheemse plantsoorten gebruikt en wil de gasten elk seizoen het gebied anders laten beleven. Om bungalowpark staan geen hekken om de aansluiting met het natuurgebied Het Loonsche Land zo optimaal mogelijk te maken. Het achterliggende bos is feitelijk het decor voor de vakantiewoningen. Alle huisjes hebben vrij zicht over de waterpartijen op het park. In die waterpartijen staan natuurlijke speeltoestellen voor de kinderen die daar zeker een nat pak gaan halen.


Hotel als landmark

Twintig woningen zijn op palen gebouwd en zijn mede door de geboden service feitelijk hotelkamers midden in de natuur. Het hotel is een echt landmark, mede omdat het wat hoger staat. In het restaurant wordt met de vier seizoenen gekookt en zoveel als mogelijk uit de eigen moestuin met vergeten groenten.



Scherpe prijs

De prijs voor een drie sterren bungalow (€ 586 voor drie nachten met twee volwassenen en twee kinderen in het laagseizoen) lijkt stevig maar als je daar voor het hele gezelschap drie dagen toegang tot de Efteling vanaf kan trekken, blijf je voor een schijntje slapen in een ruime bungalow die de Efteling ‘hut’ noemt en zo de verwachtingen van de gasten probeert te temperen.

Trefwoorden: attractieparken, verblijfsrecreatie, bungalowparken

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...