Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 15-03-2017
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Stedelijk toerisme groeit hard vanuit binnenland

Stedelijk toerisme groeit hard vanuit binnenland
IR Stone / Shutterstock.com

Europese steden hebben vorig jaar 3,6% meer overnachtingen van toeristen gerealiseerd dan in 2015. Dat heeft European Cities Marketing (ECM) in haar nieuwste voorlopige Benchmark Report bekend gemaakt. Londen, Parijs en Berlijn blijven de populairste Europese steden voor toeristen. Uit Italië, Rusland en Japan kwamen minder toeristen. De groei kwam vooral uit Europa zelf.


European Cities Marketing maakt elk jaar een Benchmark report. Voor deze voorlopige editie hebben 62 van de 121 steden data aangeleverd. In totaal werden 390 miljoen overnachtingen geanalyseerd.


Binnenlands toerisme groeit sterk

Opvallend is dat voor het eerst in jaren het binnenlands stedelijk toerisme harder groeide (+6,0%) tegenover een meer bescheiden groei (+2,3%) van het internationaal toerisme.


Amsterdam in top 10, klap voor Parijs

De top 10 bleef nagenoeg ongewijzigd. Alleen kwam Amsterdam de top 10 binnen, ten koste van Stockholm. De meeste overnachtingen vonden plaats in Londen dat een groei van 7,3% zag, gevolgd door Parijs op plaats twee met 9,5% minder overnachtingen. Berlijn complementeerde de top 3 met een groei van 2,7%. In de rest van de top 10 groeide het aantal overnachtingen sterk in Barcelona (+8,5%), Amsterdam (+6,6%) en Madrid (+6,4%).


Figuur 1: Totaal aantal overnachtingen van toeristen in Europese steden

Bron: ECM/MODUL


Sterke groeiers in internationale markt

Kijken we naar de groei van het aantal internationale toeristen dan staan Madrid (+9,4%). Amsterdam (+8,7%) en Barcelona (+7,5%) bovenaan. De belangrijkste Europese steden met een internationale aantrekkingskracht zijn Londen (41,4 mln / +1,3%), Parijs (25,3 mln / -12,9%) en Rome (19,5 mln / +2,5%). Berlijn dat in het totaaloverzicht nog een plek drie bezet staat hier op een zesde positie. Amsterdam, in het totaaloverzicht op plaats 10, staat hier op een achtste plaats met 11,6 miljoen internationale toeristen en een groei op deze markt van 8,7%.


Figuur 2: Aantal overnachtingen van internationale toeristen in Europese steden

Bron: ECM/MODUL


VS, VK en Duitsland goed voor een derde van de toeristen

De belangrijkste markten voor Europese steden zijn de Verenigde Staten (11% aandeel), Duitsland (9%) en het Verenigd Koninkrijk (9%). Groeide de Chinese markt tussen 2014 en 2015 nog met 31,5%, tussen 2015 en 2016 viel die terug naar 2,2%. Fors meer toeristen kwamen uit het Verenigd Koninkrijk (+6,1%), Duitsland (+5,9%) en Spanje (+3,1%). Uit Italië (-4,3%), Japan (-11,8%) en Rusland (-12,4%) kwamen veel minder toeristen naar Europese steden.


Figuur 3: Groei stedelijk Europees toerisme vanuit belangrijkste herkomstlanden

Bron: ECM/MODUL


Groei vooral in laagseizoen

De groei van het aantal internationale toeristen zit vooral in het laagseizoen waarbij de groei van februari (+9,3%), maart (+7,8%) en november (+7,4%) opvallend is. In het hoogseizoen groeit het stedelijk toerisme nauwelijks (+1,3%) waarbij augustus zelfs minder populair werd (-1,7%). Opvallend is dat de groei van het binnenlands toerisme zich veel gelijkmatiger over het jaar spreid en daar het hoogseizoen nog flink groeit.


Figuur 4: Ontwikkeling stedelijk Europees toerisme naar maand

Bron: ECM/MODUL

Link: http://www.europeancitiesmarketing.com/research/reports-and-studies/ecm-benchmarking-report/
Topics:CELTH, Toerisme
Trefwoorden: stedelijk toerisme, overnachtingen europa

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Regionale toerismedata nog niet betrouwbaar genoeg voor lokaal beleid
Betrouwbare data op regionaal en lokaal niveau over het aantal gasten en overnachtingen is essentieel voor effectieve beleidsvorming in de toeristische en recreatieve sector. Uit een verkenning blijkt dat het lastiger is dan verwacht om op gemeentelijk niveau betrouwbare cijfers te genereren met de huidige methode.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.