Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-03-2017
Auteur: Redactie
NRIT Media

Zeeuwse ondernemers gaan samen de eigen big data onderzoeken

Zeeuwse ondernemers gaan samen de eigen big data onderzoeken
Bron: Shutterstock
50 ondernemers uit Goes, Oostkapelle en Renesse doen mee aan het Europese project PROFIT. Zij gaan in het komende jaar samen met HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland ontdekken welke kennis zij middels big data kunnen opdoen over de toeristen in hun regio.

Elke ondernemer beschikt in meer of mindere mate over gegevens van zijn gasten: variërend van reserveringsgegevens bij verblijfsaccommodaties tot het aantal verkopen per dag in een winkel. De uitdaging is om al dit soort gegevens met elkaar te combineren (big data), om zo zicht te krijgen op de bezoekers in een gebied en hun wensen. Het gaat hierbij niet om het volgen van individuen, maar om het herkennen van patronen: kunnen we bijvoorbeeld zien of gasten van bedrijf X ook altijd naar bedrijf Y gaan? En zijn er dan verschillen te ontdekken tussen bepaalde perioden of bepaalde groepen gasten? Op deze manier kunnen ondernemers beter inspelen op de interesses van hun gasten. Denk maar aan de voorbeelden van grote webwinkels: daar worden producten aanbevolen op basis van het koopgedrag van anderen. Een toeristische bestemming werkt natuurlijk anders dan een webwinkel: in plaats van één bedrijf gaat het om tientallen bedrijven, die te maken hebben met dezelfde gasten. Arjen Maljaars, eigenaar van hotel-restaurant Anno Nu in Oostkapelle, ziet deelname aan PROFIT dan ook als kans om samen met collega-ondernemers in Oostkapelle veel beter in te spelen op de wensen van gasten.


Samenwerking HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland

In dit project bundelen de HZ en Impuls Zeeland hun krachten. De HZ brengt de expertise van Kenniscentrum Kusttoerisme en de onderzoeksgroep Data Science in. Samen met Impuls Zeeland helpen ze ondernemers bij het benutten van de opgedane kennis. Adri de Buck, voorzitter College van Bestuur van de HZ: "Ik ben er trots op dat wij ondernemers in de Zeeuwse vrijetijdseconomie kunnen helpen bij het benutten van de kansen van big data. Hierbij combineren we onze kennis graag met de expertise van Impuls Zeeland.” Dick ten Voorde, directeur Impuls, vult aan: "Impuls gaat samen met ondernemers aan de slag om de kennis uit alle big data makkelijk toepasbaar te maken en om te zetten in meer business voor toeristisch Zeeland.”


Europees geld voor innovatie

Bij de start van het project zei Carla Schönknecht, gedeputeerde vrijetijdseconomie Provincie Zeeland: "Zeker is dat ICT en digitalisering een grote invloed hebben op de concurrentiekracht van recreatiebedrijven. PROFIT biedt ondernemers de kans om kennis te maken en waarde te creëren met big data.” Ben de Reu, gedeputeerde Europa en grensoverschrijdende samenwerking van de Provincie Zeeland zegt nu: "In het project PROFIT benut Zeeland de Europese gelden die beschikbaar zijn voor het ondersteunen van innovatie. Ik vind het geweldig dat 50 MKB-ondernemers nu al gebruik maken van deze kans en samen met de HZ en Impuls gaan ontdekken welke mogelijkheden big data hen biedt voor innovatie.”


PROFIT

PROFIT is een internationaal project, gericht op het stimuleren van innovatie bij het MKB in de vrijetijdseconomie. PROFIT staat voor ‘PROfessional Framework for Innovation in Tourism’. In Zeeland nemen HZ University of Applied Sciences en Economische Impuls Zeeland deel aan het project. Er wordt samengewerkt met partners uit Vlaanderen, Noordwest-Frankrijk en Zuidoost-Engeland. PROFIT wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage uit het Interreg 2 Zeeën-Programma 2014-2020, gecofinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, en bijdragen van Provincie Zeeland en de gemeenten Goes, Schouwen-Duiveland en Veere.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, big data

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...