Geplaatst op: 11-01-2017
Auteur: Marc Gerlings

Volop inspiratie in Holland Paviljoen Vakantiebeurs 2017

Column

Volop inspiratie in Holland Paviljoen Vakantiebeurs 2017
Foto: Vakantiebeurs

Heb je de afgelopen jaren de Vakantiebeurs bezocht? Je zag langzaam aan het Holland Paviljoen in elkaar schrompelen. Een hoopje zielige wanden die officieel stands heten bleven overeind staan. Het was niet meer om aan te zien. 2017 betekent een omslag. Bruisend staan de standhouders die zich willen laten zien onder de vlag van Holland. Het is er leuk. Weer lekker veel stands. Bereid je wel voor op een specifieke doelgroep.


Waar je ook loopt, het aandeel grijze haren is enorm. Heel af en toe loopt er nog een koppeltje dertigers door het paviljoen. Bij de stand van de ANWB met daarin de leukste uitjes van Nederland – een aparte stand naast de gewone standruimte van deze organisatie – komt een verdwaalde moeder met kind langs op zoek naar Roodkapje van de Efteling. Een dag eerder won dit grote attractiepark nog de landelijke titel Leukste uitje van Nederland. Het zijn de uitzonderingen in de seniorenmassa. Eerlijk is eerlijk, de drie grote standruimten van de ANWB zorgen ook voor een grote stroom langs en door het vernieuwde Holland Paviljoen.

Het Holland Paviljoen heeft weer schwung. Rondom een kleine molen als symbool van Nederland, vind je een grote rijkdom aan stands. Van Maasmeanders, afgelopen bijna winnaar van onze Toeristische Samenwerking Award, tot b&b-bon. Van het hippe Lookout tot diverse regio's, zoals Gelderland met zijn nieuwe lijn van toeristische magazines. De gangpaden puilen uit, de buzz gezellig en veel nieuwsgierige ogen die alles opslorpen.


Maar wie grijpt de bezoeker echt? Wie kan de mensen uit de gangpaden trekken. De eerste trend is VR. Virtual reality kom je op diverse stands tegen. Bij de stand van de Leukste uitjes in Nederland kun je virtueel de nieuwe dierentuin Wildlands, of is het een pretpark, een virtueel bezoek brengen. Ook de Amsterdamse toren Lookout kun je door de vr-bril bezoeken. Heel slim zet Lookout gewoon een model neer. Een manshoog nagebouwd model dat goed verlicht is zodat alle functies opvallen. Nu passen krijgen bezoekers door dat een van de restaurants boven in de toren ronddraait. Even staan mensen stil. Een mooie pakkans voor de standbemanning om passanten meer over de Lookout te vertellen. Model en virtual reality vullen elkaar goed aan. De ene bezoeker neemt even een paar minuten om de bril op te zetten terwijl de ander slechts luttele tientallen seconden door de modeltoren ziet wat mogelijk is.

Holland Casino (Utrecht) weet de aandacht te trekken. De senior vindt de gokspellen die gespeeld worden met het publiek mateloos boeiend. Jammer dat de spellen op de beursvloer plaatsvinden. Meer dan de tweede rij kan niets meer meemaken.


Bij de aanvang van de beurs bracht de organisatie een opvallend getal naar buiten. Twee derde van de bezoekers komt ook om naar nationale mogelijkheden voor een vakantie of dagje uit te kijken. Dit jaar komen naar verwachting weer meer dan 110.000 bezoekers naar de Jaarbeurs. Een stevige massa. Daar kun je toch rendement uithalen? Dat blijft een lastige vraag. Slimme marketeers van attracties en regio's halen meer rendement via allerlei online toepassingen. Helemaal afschrijven van een beursconcept is niet nodig als je de sterke beursstand ziet in hun optreden. Pak dan wel een product en concept dat past bij de oudere bezoeker. Nog belangrijker; maak je stand interactief. Spel, virtual reality, workshop, tips of wedstrijd, grijp hun aandacht. Tenslotte is deze beurs niet alleen inspireren en informeren over reizen en uitjes maar het is ook een uitje op zich. Dan wil je wel vermaakt worden.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: Vakantiebeurs, Nederland, uitje, weekend weg, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...