Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-12-2016
Auteur: Redactie

ToerNed stopt en gaat verder als ondernemersnetwerk

ToerNed stopt en gaat verder als ondernemersnetwerk
Cees van Stiphout, Bert van der Stoep en André Bruins hebben het bestaan van ToerNed feestelijk afgesloten met het aansnijden van de ToerNed logotaart

De vereniging ToerNed is gestopt. Volgens de organisatie past een samenwerkingsvorm met contributie en stemrecht niet meer in deze tijd. ToerNed gaat verder als stichting Netwerk Vrijetijdssector die laagdrempelige netwerkactiviteiten gaat organiseren zonder lidmaatschapsverplichting.


Op 8 december 2016 hebben de leden afscheid genomen van Vereniging ToerNed, de oudste ondernemersvereniging van dagattractiebedrijven in Nederland. Vereniging ToerNed heeft sinds 1970 bestaan en is opgericht door Pieter Grijpstra van De Linnaeushof uit Bennebroek, die tot zijn overlijden de eerste voorzitter is geweest. De drie andere voorzitters, Cees van Stiphout (Rederij Stiphout te Maaastricht), Bert van der Stoep (Vadesto Outdoor Adventure en Rondvaarten te Hattem) en André Bruins (Accres Apeldoorn BV), hebben het bestaan van ToerNed nu feestelijk afgesloten met het aansnijden van de ToerNed logotaart. De belangen en doelstellingen van Vereniging ToerNed gaan nu over naar de nieuwe stichting Netwerk Vrijetijdssector.


Van een krimpende vereniging naar een actieve stichting

Vereniging ToerNed stopt haar verenigingsactiviteiten, omdat de huidige samenwerkingsvorm met contributie en stemrecht niet meer gedragen wordt in het huidige ondernemersklimaat. Professionals willen wel samenwerken, maar niet langer in verenigingsverband. Er is een brede interesse gebleken in netwerk activiteiten voor professionals in de leisure branche, maar het is niet meer van deze tijd om daarvoor lid van een vereniging te moeten worden.


De stichting Netwerk Vrijetijdssector gaat voorzien in laagdrempelige netwerkactiviteiten, zonder lidmaatschapsverplichtingen. De Algemene Ledenvergadering van ToerNed heeft eerder dit jaar unaniem besloten dit initiatief mede mogelijk te maken. Met de figuurlijke overdracht van de belangen en doelstellingen van Vereniging ToerNed door voorzitter Andre Bruins aan Karel Schuttevaer (Rederij Schuttevaer te Utrecht), kwartiermaker van de stichting Netwerk Vrijetijdssector, is het afscheid van Vereniging ToerNed nu een feit.


Netwerk Vrijetijdssector, professionals in Leisure

De stichting Netwerk Vrijetijdssector is een open platform voor professionals in de vrijetijdssector. Met het organiseren van netwerkactiviteiten en studiebijeenkomsten gaat de stichting laagdrempelig onderling contact en kennisdeling bevorderen voor alle professionals in de leisure sector. Het platform gaat zich richten op:

  • het spreiden van kennis, trends en innovatieve ideeën;
  • het samenwerken op het gebied van marketing, opleiding, personele en technische zaken;
  • het onderhouden van contact met de politiek.

Naast Karel Schuttevaer zijn ook Han Groot Obbink (Wunderland Kalkar) en Siena Uijen (Rondvaartbedrijf Kool te Groningen) bij de oprichting en uitvoering van de stichting Netwerk Vrijetijdssector betrokken.


Attractiewegwijzer en ToerNed Award

In de eerste 25 jaar van haar bestaan was ToerNed vooral bekend vanwege de Attractiewegwijzer, het gezamenlijke promotieboekje waarin alle leden gepresenteerd werden. Het boekje werd door alle ToerNed-leden meegegeven aan de bezoekers van hun familieparken, rondvaartbedrijven, musea en dierentuinen, en had jaarlijks een (indirect) bereik van miljoenen potentiele bezoekers. De gezamenlijke marketing werd enthousiast uitgevoerd door de tientallen attractiebedrijven die lid waren. Met de komst van internetmarketing nam echter de behoefte aan collectieve marketing af, en verdween het boekje van de kassabalie.


Sinds de jaren negentig heeft de vereniging jaarlijks de ToerNed Award toegekend aan attractiebedrijven die zich sterk onderscheidden op het gebied van marketing, innovatie of samenwerking, de drie pijlers onder Vereniging ToerNed. In de beginjaren was de ToerNed Award een van de weinige erkenningen voor ondernemers in de dagattractieve sector. Sindsdien zijn er tientallen andere awards geïntroduceerd, en daarmee is er inmiddels meer dan voldoende aandacht voor marketing, innovatie en samenwerking in onze sector.


Gezonde basis voor netwerk activiteiten

In de afgelopen jaren heeft ToerNed gezocht naar nieuwe vormen van bijeenkomsten en netwerk activiteiten. Deze kregen meer en meer een open karakter, waarbij ook niet-leden deel konden nemen. De leden en niet-leden reageerden hier enthousiast op, maar het aantal verenigingsleden bleef desondanks verder dalen. Het lidmaatschapsmodel wordt niet langer omarmd.


In plaats van de verenigingsstructuur komt nu een stichting die enkele malen per jaar laagdrempelige en uitdagende netwerkactiviteiten organiseert. De verwachting is dat een open platform in deze tijd een grotere kans van slagen heeft dan het verouderde verenigingsverband. Bijkomend voordeel is dat de doelstellingen en belangen van Vereniging ToerNed, marketing, innovatie en samenwerking, op deze manier indirect ook gediend blijven worden.

Trefwoorden: attractieparken, attracties, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...