Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-12-2016

Meer overnachtingen van zakenreizigers

Meer overnachtingen van zakenreizigers
Bron: Shutterstock
In 2015 overnachtten zakenreizigers 16,8 miljoen nachten in Nederlandse hotels. Dat is 2,7 procent meer dan in het jaar daarvoor. De meeste buitenlandse zakenreizigers komen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland. Dat blijkt uit cijfers van CBS en NBTC Holland Marketing in het Trendrapport toerisme recreatie en vrije tijd 2016.


Het aantal zakelijke overnachtingen daalde tussen 2007 en 2009 met 2,6 miljoen overnachtingen, een afname van 16 procent. Sindsdien is het aantal zakelijke overnachtingen gegroeid, afgezien van een daling in 2012. In 2015 is het aantal overnachtingen weer op hetzelfde niveau als in 2008.



Kwart van de zakelijke overnachtingen in Amsterdam

Noord- en Zuid-Holland trekken met 9,8 miljoen overnachtingen in 2015 ruim de helft van de zakelijke bezoekers aan. Van de grote steden is Amsterdam met 4,5 miljoen overnachtingen koploper, op ruime afstand gevolgd door Rotterdam en Den Haag met ieder ongeveer 800 duizend overnachtingen. Zakelijke overnachtingen vinden vooral in de lente (april en mei) en najaar (september en oktober) plaats, terwijl de meeste recreatieve toeristen in de zomermaanden komen.


Buitenlandse zakenreizigers geven meer uit dan vakantiegangers

Buitenlandse zakenreizigers die in Nederland overnachten geven volgens NBTC meer uit dan vakantiereizigers. In 2015 gaf de gemiddelde buitenlandse zakenreiziger 1 035 euro per trip uit, terwijl de doorsnee vakantieganger 600 euro spendeerde. Zakelijke reizigers zoeken met name de drie- en viersterrenhotels op. Van deze groep verbleef 81 procent in 2015 in hotels in dit segment, tegen 73 procent van de vakantiegangers. In een op de vijf gevallen wordt een zakenreis gecombineerd met een toeristisch uitstapje, zoals een museumbezoek of excursie.



Meeste meerdaagse zakelijke reizigers komen uit het Verenigd Koninkrijk

In 2015 overnachtten volgens NBTC circa 3,8 miljoen buitenlandse zakenreizigers in Nederland. Van deze reizigers kwamen er ruim 700 duizend uit het Verenigd Koninkrijk, 405 duizend uit Duitsland en 390 duizend uit de Verenigde Staten. Naast een aantal Europese landen staan ook China en Japan in de top tien.



Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

In het vandaag verschenen Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 zijn alle trends en ontwikkelingen in één publicatie verzameld. Het rapport biedt een actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod en inzicht in voor de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Dit rapport is samengesteld door NRIT Media, NBTC Holland Marketing, CELTH (Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality) en CBS. Het Trendrapport is eenvoudig online te bestellen.


Link: http://www.nritmedia.nl/store/39/
Trefwoorden: zakelijk toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.