Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Belgen veel meer in eigen land op vakantie

Belgen veel meer in eigen land op vakantie
Belgen hebben vorig jaar 15,6 miljoen vakanties gerealiseerd. Dat zijn er 2,3% meer dan in 2014. De vakantieparticipatie is in België met 60% een stuk lager dan in Nederland waar die op 80% ligt. Vooral een vakantie in eigen land werd flink populairder. Nederland en Frankrijk moeten daarvan de zure vruchten plukken. Dat blijkt uit het jaarlijkse reisonderzoek van de algemene directie Statistiek van de FOD Economie


Belgen maakten 6,2 miljoen korte vakanties (1 t/m 3 nachten) en 9,8 miljoen lange vakanties (4 en meer nachten). De groei zat vooral in de korte vakanties (+18%), het aantal lange vakanties daalde met 6%). In België zijn lange vakanties met 9,4 miljoen nog altijd populairder dan korte vakanties (6,2 miljoen).


Veel minder buitenlandse vakanties

Opvallend is de sterk groei van het aantal binnenlandse vakanties, die groeiden met 41% naar 4,0 miljoen. Het aantal buitenlandse vakanties daalde met 7% naar 11,5 miljoen.


Nederland krijgt gevoelige tik

Het aantal vakanties naar Nederland zat behoorlijk de klad, die daalden met 19% naar 1,1 miljoen. Dat waren er een jaar eerder nog 1,3 miljoen. Toch heeft Nederland de afgelopen jaren een mooie groei op de Belgische markt doorgemaakt. Tien jaar geleden waren er nog maar een kleine 600 duizend Belgische toeristen in Nederland. Opvallend aan de nieuwste cijfers is wel dat in Nederlandse logiesaccommodaties juist meer Belgische gasten worden geregistreerd, wel 7,5% meer. Nu zijn deze onderzoeken slecht te vergelijken. Aan de Belgische kant worden inwoners naar hun vakantiegedrag gevraagd en in Nederland worden logiesaccommodaties bevraagd. De levert meestal slecht absoluut te vergelijken aantallen op maar dat de ontwikkelingsrichting tegengesteld is, mag eigenlijk niet.


Figuur 1: Vakanties van Belgen in Nederland

Bron: Statbel



Fors minder naar Frankrijk

Het populairste vakantieland van Belgen is Frankrijk. Van alle buitenlandse trips (11,5 miljoen) gaan er 3,7 miljoen naar Frankrijk, gevolgd door Spanje (1,4 miljoen) en Nederland op een derde plaats met 1,1 miljoen. Het aantal vakanties van Belgen naar Frankrijk kreeg wel een behoorlijke klap (-12%), Duitsland profiteerde en zag het aantal Belgische toeristen groeien van 683.000 naar 912.000, een groei van 34%. Spanje kreeg iets meer (+1%) Belgische toeristen te verwerken.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, belgen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.