Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Belgen veel meer in eigen land op vakantie

Belgen veel meer in eigen land op vakantie
Belgen hebben vorig jaar 15,6 miljoen vakanties gerealiseerd. Dat zijn er 2,3% meer dan in 2014. De vakantieparticipatie is in België met 60% een stuk lager dan in Nederland waar die op 80% ligt. Vooral een vakantie in eigen land werd flink populairder. Nederland en Frankrijk moeten daarvan de zure vruchten plukken. Dat blijkt uit het jaarlijkse reisonderzoek van de algemene directie Statistiek van de FOD Economie


Belgen maakten 6,2 miljoen korte vakanties (1 t/m 3 nachten) en 9,8 miljoen lange vakanties (4 en meer nachten). De groei zat vooral in de korte vakanties (+18%), het aantal lange vakanties daalde met 6%). In België zijn lange vakanties met 9,4 miljoen nog altijd populairder dan korte vakanties (6,2 miljoen).


Veel minder buitenlandse vakanties

Opvallend is de sterk groei van het aantal binnenlandse vakanties, die groeiden met 41% naar 4,0 miljoen. Het aantal buitenlandse vakanties daalde met 7% naar 11,5 miljoen.


Nederland krijgt gevoelige tik

Het aantal vakanties naar Nederland zat behoorlijk de klad, die daalden met 19% naar 1,1 miljoen. Dat waren er een jaar eerder nog 1,3 miljoen. Toch heeft Nederland de afgelopen jaren een mooie groei op de Belgische markt doorgemaakt. Tien jaar geleden waren er nog maar een kleine 600 duizend Belgische toeristen in Nederland. Opvallend aan de nieuwste cijfers is wel dat in Nederlandse logiesaccommodaties juist meer Belgische gasten worden geregistreerd, wel 7,5% meer. Nu zijn deze onderzoeken slecht te vergelijken. Aan de Belgische kant worden inwoners naar hun vakantiegedrag gevraagd en in Nederland worden logiesaccommodaties bevraagd. De levert meestal slecht absoluut te vergelijken aantallen op maar dat de ontwikkelingsrichting tegengesteld is, mag eigenlijk niet.


Figuur 1: Vakanties van Belgen in Nederland

Bron: Statbel



Fors minder naar Frankrijk

Het populairste vakantieland van Belgen is Frankrijk. Van alle buitenlandse trips (11,5 miljoen) gaan er 3,7 miljoen naar Frankrijk, gevolgd door Spanje (1,4 miljoen) en Nederland op een derde plaats met 1,1 miljoen. Het aantal vakanties van Belgen naar Frankrijk kreeg wel een behoorlijke klap (-12%), Duitsland profiteerde en zag het aantal Belgische toeristen groeien van 683.000 naar 912.000, een groei van 34%. Spanje kreeg iets meer (+1%) Belgische toeristen te verwerken.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, belgen

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...