Geplaatst op: 06-10-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlanders willen duidelijkheid bij autohuur in buitenland

Nederlanders willen duidelijkheid bij autohuur in buitenland
Bron: Shutterstock

Buitenlandse autoverhuurders mogen hun service wel verbeteren en moeten veel transparanter worden. Nederlanders ergeren zich aan onvoorziene kosten zoals een verplichte verzekering, een andere auto krijgen dan waarvoor is gereserveerd en lang in de rij staan bij het ophalen.


Dat blijkt uit een onderzoek naar autohuur in het buitenland van Sunny Cars waaruit ook blijkt dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto. Dat alles is voor veel Nederlanders redenen genoeg om juist geen auto te huren. Het onderzoek biedt enorm veel aanknopingspunten om beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant en potentiële doelgroepen beter te identificeren.


Wie huren een auto en waarom?

Sunny Cars laat elk jaar Panelwizard een onderzoek uitvoeren onder Nederlanders over hun ervaringen met autohuur in het buitenland. Daaruit blijkt dat meer dan een derde (34%) van de Nederlanders de afgelopen drie jaar een auto heeft gehuurd voor een vakantie in het buitenland. Mannen, jonge vakantiegangers (25-30 jaar) en hoogopgeleiden huren het vaakst een auto in het buitenland. De belangrijkste redenen om een auto te huren zijn het gevoel van vrijheid, de flexibiliteit, onafhankelijk zijn van anderen en meer kunnen zien en beleven. Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de web


Waar boeken Nederlanders een huurauto?

Veel Nederlanders boeken voorafgaand aan hun vakantie een huurauto via de website van een Nederlandse autoverhuurder/bemiddelaar. Ongeveer een derde (29,3%) doet dit via de website van een buitenlandse autoverhuurder/bemiddelaar en meer dan een kwart (27,6%) pas ter plekke bij een lokale verhuurder. Bijna een kwart van de Nederlanders haalt zijn auto op bij een verhuurbalie op de airport. En één op de vier Nederlanders kiest ervoor zijn huurauto bij een stadskantoor op te halen. We houden ook wel van gemak, want 11,9% laat de huurauto afleveren bij het hotel.


Bij wie huren Nederlanders een huurauto?

Als Nederlanders een auto huren in het buitenland kloppen ze het eerst op de deur bij Hertz (42%), daarna bij Europcar (35%) en Avis (30%). Ook Budget (22%), Alamo (15%) en Sunny Cars (14%) komen in het rijtje voor. Het onderzoek laat zien dat 26,1% van de Nederlanders een autoverhuurder als Budget niet kent. Bij Sunny Cars is dat zelfs 57,4%. Maar degenen die Sunny Cars kennen zijn daar wel het meest positief over. Zo geeft 5,8% aan héél positief te zijn over het gevoel dat men heeft bij Sunny Cars en dat is meer dan in vergelijking met andere verhuurders. Bij Europcar is dat 1,7% en bij Avis 1,8%.


Waarom huren Nederlanders geen huurauto?

Hoewel het huren van een auto in het buitenland populair is en voordelen biedt, zijn er genoeg Nederlanders (66,2%) die dat om uiteenlopende redenen niet doen. Het onderzoek laat zien dat ruim een derde (40,6%) van de Nederlanders extra onvoorziene kosten, zoals brandstof of een verplichte verzekering, als irritant beschouwt, waardoor ze mogelijk het besluit nemen om (in het vervolg) geen auto (meer) te huren. . Maar liefst 73% van de Nederlanders geeft dan ook aan dat autoverhuurders transparanter mogen zijn over de kosten van het huren van een auto.


Voor welke vakantielanden huren Nederlanders een auto?

De meeste auto’s worden in Spanje (34%), Griekenland (17%) en de Verenigde Staten (15%) gehuurd. Tachtig procent huurt een gewone, praktische huurauto (hatchback, coupé of sedan). Gevolgd door een MPV (Multiple Purpose Vehicle) (10%), een terreinwagen (8%), een stationwagen (8%) of een cabriolet (5%).


Waar houden Nederlanders niet van?

Nederlanders zitten niet te wachten op verrassingen bij de huur van een auto. Daarom vindt 62% het essentieel dat alle kosten zijn inbegrepen bij het huurbedrag, 58% wil een onbeperkt aantal kilometers kunnen rijden, 45% vindt een schadeverzekering belangrijk en 41% wil zelf de haal- en terugbrenglocatie kiezen.

Link: http://files.smart.pr.s3-eu-west-1.amazonaws.com/6f/c374508adb11e6bbf03db5a0d10c8a/Trendrapport-Sunny-Cars.pdf
Trefwoorden: vakanties, buitenlandse vakanties, huurauto, reisbranche

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...