Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-08-2016
Auteur: Marc Gerlings

Futuristisch paviljoen stimuleert duurzame economie

Futuristisch paviljoen stimuleert duurzame economie

Een kleed van vissenhuiden en een lamp die energie wint uit de Maas, in het futuristische Drijvend Paviljoen schitteren tijdens de Wereldhavendagen duurzame kunstwerken. RO’CYCLE (Rotterdam Recycled) maakt duidelijk dat afval op allerlei manieren herbruikbaar is. Verschillende duurzame kunstenaars exposeren in het paviljoen en er is een pop-up pimpstation waar Rotterdamse kunstenaars ter plekke afgedankte spullen van bezoekers nieuw leven inblazen.

Daarnaast vinden in het paviljoen veel lezingen plaats, mogen kinderen knutselen met plastic afval en krijgen bezoekers uitleg over duurzame projecten van de gemeente Rotterdam. RO’CYCLE vindt plaats op 2, 3 en 4 september 2016 en is geopend van 10.00 tot 18.00 uur.


Duurzame kunst
Net als in de wereldzeeën drijft er heel wat afval in de Rotterdamse Maas. Aangezien juist deze Maas een hoofdrolspeler is tijdens de Wereldhavendagen, een goede reden om een licht te schijnen op de problematiek van het (drijvend) afval van een grote stad. En dan vooral het hergebruik ervan. Daarom staat het Drijvend Paviljoen tijdens de Wereldhavendagen volledig in het teken van hergebruik en recycling. Van afval en afgedankte gebruiksvoorwerpen kunnen de mooiste objecten gemaakt worden, bewijzen verschillende duurzame kunstenaars tijdens RO’CYCLE, die allen een band hebben met Rotterdam. Drie voorbeelden van exposanten:


  • Nienke Hoogvliet wil met haar werken het contrast laten zien tussen de afvalproblematiek van de zeeën en het moois dat de oceanen te bieden hebben. Zij exposeert met een kleed dat is vervaardigd van visafval.
  • Ermi van Oers toont een lamp die laat zien dat de Maas een nuttige bron van bacteriën is, die energie opleveren. De lamp brandt op energie die deze bacteriën leveren.
  • Rolf Bruggink ontwierp De Zwarte Parel, een Rotterdamse kluswoning die werd omgetoverd in een architectonisch hoogstandje. Hij combineerde daarbij oud met nieuw en gaf oude materialen een nieuwe bestemming.


Studenten van INHolland doen live radioverslag in het Drijvend Paviljoen van de Wereld Haven dagen.

Trefwoorden: duurzaamheid, leisure, paviljoen, opleiding

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...