Geplaatst op: 22-08-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Wildlands zet Emmen weer op de kaart

Interview met Hans ten Cate van Hotel Ten Cate

Wildlands zet Emmen weer op de kaart
Eind juli ging ik voor het tweede jaar op rij op reis met college Hans van Leeuwen van Pleisureworld. Bleven we vorig jaar in de regio Apeldoorn, dit jaar ging de tweedaagse trip naar Drenthe en Groningen. We bezochten de nieuwe dierentuin in Emmen, waar we op excursie gingen, Outdoor Adventurepark Joytime, Hof van Saksen en Landgoed Tenaxx. We bleven slapen in Hotel Ten Cate waar een bijzonder kunstenaarscollectief groots aan de slag was gegaan. In een serie artikelen en blogs doe ik verslag van de trip. Hans van Leeuwen heeft ook een blog geschreven, die lees je hier.

We overnachten op onze tweedaagse trip in Emmen bij Hotel Ten Cate. Dat hotel is een opvallend gebouw in het straatbeeld, niet in de laatste plaats door de felgekleurde beschildering van de gevel die ook in het hotel en op de kamers terugkomt. De eigenaar Hans ten Cate is niet minder flamboyant ontdekken we de volgende morgen in een mooi gesprek in de hotellobby. Dat hij ook nog lid is van het Stichtingsbestuur van Wildlands Adventure Zoo dat we de dag daarvoor hebben bezocht is mooi meegenomen.


Eigen bedrijf weer teruggekocht

Hotel Ten Cate is een echt familiebedrijf maar eigenaar Hans besloot voor de eeuwwisseling met zijn vrouw en kinderen naar Frankrijk te vertrekken. Na jarenlang keihard werken was het even genoeg geweest. Hij verkocht het hotel begin 1999 aan consortium van vier ondernemers. "Zij bliezen de ziel er zo uit”, vertelt Hans in een openhartig en persoonlijk gesprek aan tafel in de hotellobby. Nadat ze ook nog stevige concurrentie kregen van een van der Valkhotel aan de snelweg ging het bedrijf in 2010 failliet. Hans kocht het hotel in datzelfde jaar weer terug: "Er waren meerdere partijen in het hotel geïnteresseerd en ik werd het. Achteraf hebben we toch nog een veel te hoog bod gedaan want de crisis brak toen net los. Daar hebben we nog vijf jaar last van gehad.”


Een slechte droom

"De eerste twee jaar nadat ik terugkwam dacht ik echt ‘waar ben ik aan begonnen?’. Het was net een slechte droom waarin we terecht kwamen. Maar je kunt geen kant meer op en zijn we gewoon doorgegaan”, zegt hij strijdbaar en al snel wordt duidelijk waar hij op doelt. Toen hij weer terug in Nederland was, trof hij een totaal ander hotellandschap aan dan wat hij tien jaar daarvoor had achtergelaten. Hans was oprecht verbaasd en vond dat de branche er een enorm zootje van had gemaakt. Hij doelt daarbij op de vele boekingssites die prijzen en commissies op de kop hebben gezet: "Jezus, jongens wat hebben jullie in die tien jaar gedaan?”, riep hij regelmatig uit, "Wat hebben jullie laten gebeuren? Jullie hadden zelf makkelijk een boekingstool kunnen ontwikkelen.”


Om de ernst van de situatie kracht bij te zetten verhaalt hij graag van het bezoek van een alleraardigste dame van een boekingssite: "Wat zou jij ervan vinden als ik je salaris halveer en je huur verdubbel?”, vroeg hij haar. Natuurlijk vond zij dat niet leuk. "Ik zeg dat is nu precies wat jullie met ons gedaan hebben. Jullie hebben de prijzen gehalveerd en de commissies verdubbeld.” Hans zet zijn stelling nog eens met concrete euro’s in perspectief: "Vroeger had je het nationaal reserveringssysteem en daar reserveerde je een kamer voor 115 tot 135 gulden en die vroegen 7% commissie. Nu is mijn kamerprijs gemiddeld 59 euro terwijl die eigenlijk tussen de 115-135 euro moet zitten.”



Natuurlijk werken ze bij Hotel Ten Cate ook met Booking.com: "Dat is de world standaard”, reageert Hans op onze vraag. Maar wat hem nog het meeste steekt is dat de boekingssites veel geld verdienen terwijl de hotels moeten sappelen: "Ze behaalden in 2014 een omzet van 4,2 miljard euro met een netto winst van 1,24 miljard euro, over marges gesproken!” Volgens Hans wordt de consument ook nog eens op subtiele wijze op het verkeerde been gezet: "Het ergste is nog dat consumenten denken dat het recommended duimpje betekent dat het hotel door andere gasten is aanbevolen. Dat is helemaal niet zo, hotels met een duimpje betalen gewoon de meeste commissie. Tussen de 20% en 40%.”


Hans maakt van zijn hart geen moordkuil en ook de particuliere verhuur via platforms als Airbnb moet het ontgelden: "Als je ziet aan welke wet- en regelgeving wij moeten voldoen en zij niet. Dat gaat een keer om.”


Markant hotel met een eigen identiteit

Toch is Hans geen mopperig typje, zelfs uitermate opgeruimd, vrolijk en vol plannen. Met het hotel heeft hij heldere en scherpe keuzes gemaakt. Zo is Hotel Ten Cate niet aangesloten bij een keten omdat ze hun eigen identiteit en intimiteit willen behouden. Het hotel is ook niet groot met haar 53 kamers. Uitbreidingsplannen waren er steeds, totdat een goede vriend vroeg: "Tot wanneer ga je kamers bijbouwen? Tot je de eerste leeg hebt staan?”, en de uitbreidingsplannen gingen de ijskast in.


Hans ten Cate is 56 jaar, heeft al tien jaar van zijn pensioen samen met vrouw en kinderen genoten in Frankrijk. Hij zou het bedrijf graag willen overdragen aan zijn kinderen maar het hoeft niet. Ze zijn al voor een deel eigenaar want het deel van zijn later in Nederland overleden vrouw is via een Stichting Administratiekantoor rechtstreeks naar hen gegaan.


Toyisten beschilderen hotel

Meest opvallend aan het hotel is de beschildering van de buitengevel in felle, sprekende kleuren. Dat heeft een groep zogenaamde Toyisten gedaan. Wij hadden er nog nooit van gehoord en laten ons graag bijpraten door Hans: "Toyisme is een heel speelse stroming die op een kleurrijke manier kunst maakt met een diepliggende maatschappelijke betekenis. Op dit moment zijn er wereldwijd 23 Toysten. Er kunnen nooit meer dan 26 Toyisten zijn want elke letter is een pseudoniem van een Toyist. Het zijn kunstenaars die naast hun eigen kunstenaarschap ook nog Toyist zijn. Als je als kunstenaar toetreedt tot het Toyisme moet je een naam kiezen die niet voorkomt in Google. Dan wordt je als Toyist opnieuw geboren. Ze stellen de kunst ondergeschikt aan het individu want kunstenaars zijn over het algemeen allemaal grote ego’s. Door het samenwerken in het Toyisme willen ze iets teweeg brengen. Ze zijn ook gelijkwaardig en altijd gemaskerd. Het grootste kunstwerk van Nederland staat in Emmen en is door Toyisten een beschilderde oude gasbol.”



Gouden greep

In 2012 hebben ze de beslissing genomen om het hotel door de Toyisten te laten beschilderen en dat is een gouden greep gebleken. Maar hoe ga je aan je gasten uitleggen dat ze de volgende morgen niet meer naar buiten kunnen kijken omdat er schilders op de steiger staan? "Mijn vader heeft me altijd geleerd dat je je gasten onderdeel moet maken van het project waar je mee bezig bent”, vertelt Hans eenvoudig. "We hebben dus de gasten geïnformeerd, overal tekeningen opgehangen en uitgelegd waarom we het deden. We hebben niet één klacht gehad. De gasten waren juist heel erg enthousiast.” De Toyisten zijn vijf weken bezig geweest het hotel te beschilderen en ook de finale was er eentje om in te lijsten: "Voor de onthulling hebben een tribune gebouwd, een rode loper over de weg gelegd, een dj op het dak. Het was een groot feest. We hadden meer dan 1.000 man.”


Dat lijkt allemaal makkelijke maar er ging heel veel voorbereiding aan vooraf. "Zo’n project is niet eenvoudig want je moet voor 13 Toyisten tickets regelen en toen ik dat deed hadden we nog geen toestemming. Maar de wethouder schoot te hulp en liet het door de gemeenteraad als kunstproject kwalificeren waardoor niemand bezwaar kon maken en met de hulp van plaatselijke sponsors konden de Toyisten voor een kleine 50.000 euro aan verf op het hotel aanbrengen.


Wildlands redding voor Emmen

Wildlands is volgens Hans de redding voor Emmen en de attractie waar de stad al jaren op wacht: ”In juli 2016 draai ik dankzij Wildlands 60% boven vorig jaar. Voor Wildlands had ik 75% zakelijk bezoek en 25% leisure. Nu is dat in de zomermaanden 60% leisure en 40% zakelijk. In de weekenden zitten nu ramvol terwijl dat vroeger wel anders was. We adviseren onze zakelijke gasten om snel te boeken want ik zou het erg jammer vinden als ze achter het net vissen. Zij zijn toch de klanten die ons jaar in jaar uit hebben gesteund.”



Hans te Cate is een markante figuur en een eigenwijze ondernemer. Zo waren na de officiële opening van Wildlands Adventure Zoo de eerste Duitse gasten spoorslags naar Emmen afgereisd. Ze verbleven bij Hans in het hotel en kregen daar door dat het park nog niet voor het publiek open was. Hij wilde zijn gasten niet teleurstellen, belde met de uitvoerder met de mededeling dat hij met gasten naar het park kwam. Tegensputteren was er niet bij en de Duitse gasten hadden het bezoek van hun leven. Ze hadden een ongekende preview gehad.


Verblijfsrecreatie bij Wildlands

Bij zo’n verbondenheid met Emmen en Wildlands, zou je denken dat hij graag een hotel op het terrein van Wildlands wil hebben: "Nee, een hotel van 100 kamers zet geen zoden aan de dijk, bovendien verblijven gasten maar kort in een hotel”, zegt hij resoluut en stelt dat de regio daar niets aan heeft. "Zet achter het park een bungalowpark met 250 huisjes, dan heb je in een keer 1.500 gasten. Die blijven niet één nachtje zoals in een hotel maar een midweek of weekend. Die gaan ook een keer naar het Veenpark, Plopsaland of een dag winkelen in Emmen. Dat zet voor de hele regio zoden aan de dijk.”

Trefwoorden: horeca, hotels, attractieparken, dierentuinen, drenthe

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/09/20
Exclusief voor leden
RMO toont live restauratie sarcofaag
Tegelijkertijd wordt onderzoek gestart in Simpelveld naar de gevonden villa's
21/09/20
Exclusief voor leden
Ondernemersorganisaties en vakbond vragen om overgangsregime naar nieuw pensioenstelsel
FNV, VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op om snel gezamenlijk een overgangsregime te ontwikkelen in verband met de komst van het nieuwe pensioenstelsel.
20/09/20
Naamsbekendheid Nederlandse Hanzesteden fors gestegen
De negen Hanzesteden in Oost-Nederland zijn flink in bekendheid gestegen, zowel binnen Nederland als bij Duitsers en Belgen.
20/09/20
HISWA-RECRON wil van Duitse regering meer differentiatie in toeristengebieden
HISWA-RECRON heeft bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken geklaagd over de aanwijzing van de gehele provincies Noord- en Zuid-Holland als risicogebied.
20/09/20
KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek. Saillant detail is dat ook KHN erkent dat er voor sommige horeca voorlopig geen toekomst is.
20/09/20
ZooParc Overloon investeert in nieuw expeditiedeel
Dierentuin ZooParc Overloon heeft een nieuw expeditiedeel geopend.
20/09/20
Grote uitbreiding Efteling in de ijskast
De Efteling heeft de investeringsplannen voor nieuwe themagebieden voorlopig on hold gezet. Directe aanleiding is de coronacrisis.
19/09/20
Eerste twee ‘Fietsslingers van Salland’ gelanceerd
Salland Marketing, onderdeel van MarketingOost, lanceert twee nieuwe fietsroutes onder de naam ‘Slinger van Salland’.