Geplaatst op: 23-05-2016 Auteur: Ton Vermeulen NRIT Media
Sociaal Fonds Recreatie krijgt nieuwe naam: KIKK
De stichting Sociaal Fonds Recreatie
krijgt een nieuwe naam: KIKK. Uit onderzoek onder medewerkers en
ondernemers in de recreatiesector bleek dat er behoefte is aan meer
zichtbaarheid van het Sociaal Fonds Recreatie als centrale
informatiebron.
Met het merk KIKK willen het fonds het
imago van SFRecreatie laten aansluiten op de uitstraling van de
sector. Daarnaast werd er in het onderzoek gevraagd naar de
aantrekkelijke aspecten van werken in de sector. Medewerkers noemde
daarop spontaan de goede (vakantie)sfeer die er heerst in de sector
en ‘het mensen naar de zin maken’. Deze twee aspecten vormen de
basis voor KIKK!
Over het Sociaal Fonds Recreatie
De stichting Sociaal Fonds Recreatie
(SFRecreatie) heeft als doel het financieren, subsidiëren en
ontwikkelen van activiteiten die gericht zijn op het zo goed mogelijk
functioneren van de sector. Deze activiteiten zijn vooral gericht op opleiden & ontwikkeling en arbeidsmarkt & arbeidsvoorwaarden. De Stichting Sociaal Fonds Recreatie
(SFRecreatie) vertegenwoordigt de sectoren verblijfsrecreatie
(campings, bungalowparken en groepsaccommodaties) en zwembaden. Het
bestuur van SFRecreatie bestaat uit vertegenwoordigers namens
werkgevers (RECRON) en werknemers (FNV Recreatie, CNV Vakmensen en
FNV Publiek Belang). Bij SFRecreatie zijn ruim 1.600 bedrijven
aangesloten waar in het hoogseizoen ruim 31.000 werknemers werken.
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.