Geplaatst op: 04-05-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Marketing en Promotie van Terschelling weer bij VVV

Marketing en Promotie van Terschelling weer bij VVV
Marianne Wildenberg, foto Weekblad De Terschellinger.
De gezamenlijke marketing en promotieactiviteiten van Terschelling, voorheen ondergebracht in de stichting Marketing en Promotie Terschelling (SMPT), komen weer onder regie van de VVV. Een ontwikkeling die we in meer regio's zien. Was het een aantal jaar geleden gebruikelijk om gastheerschap en promotie in verschillende organisaties onder te brengen waarbij de VVV veelal het gastheerschap voor haar rekening mocht nemen en ondernemersplatformen de marketing, nu blijkt deze oplossing minder robuust en gastheerschap en promotie nauwer met elkaar verweven dan aangenomen. Bovendien hebben VVV's een flinke professionaliseringsslag op de marketing doorgemaakt. 

Op Terschelling werkt de VVV met alle belanghebbende partijen aan een plan om de bestemming Terschelling op een eigentijdse en onderscheidende manier op de kaart te zetten. Ondernemers en eilandbewoners worden in dit proces betrokken en kunnen alvast hun stem laten horen tijdens de jaarlijkse donateursvergadering van de VVV op dinsdag 17 mei.


Terschelling top of mind

De VVV Terschelling timmert hard aan de weg om haar nieuwe ambities te realiseren. "Naast de bekende activiteiten als de boekingscentrale en het informeren en adviseren van bezoekers, ontwikkelt de VVV Terschelling zich sinds kort tot de marketingorganisatie voor het eiland”, zegt VVV bestuurslid Jurgen Gross. "Met de benoeming van Tineke Meijer als Sales Manager en Marianne Wildenberg in de nieuwe rol van Marketing en Promotie Manager is hiervoor een belangrijke stap gezet. Zij gaan samen aan de slag om Terschelling naar een toeristische top of mind positie te brengen.”


VVV voert de regie

De VVV Terschelling vervult bij de nieuwe aanpak een regiefunctie en werkt nauw samen met de Terschellinger ondernemers (T.O.V.), Rederij Doeksen, gemeente Terschelling, Staatsbosbeheer en andere belanghebbenden. "Samen met alle betrokkenen wordt een nieuwe marketing- en promotiestrategie uitgewerkt die in de tweede helft van 2016 gepresenteerd zal worden. De belangrijkste uitgangspunten daarbij zijn duurzame groei in bezoekersaantallen, bestedingen, zichtbaarheid en de bekendheid van bestemming Terschelling’, aldus Gross.


Marianne Wildenberg heeft de blik vooruit

Marianne Wildenberg is per 25 april in dienst getreden bij de VVV als Marketing en Promotie Manager voor Terschelling. "Ik kijk er naar uit om samen met eilanders en ondernemers te werken aan de marketingstrategie en de uitvoering van de campagnes. Het is een geweldige uitdaging om in deze nieuwe functie toegevoegde waarde te creëren voor Terschelling”, zegt Marianne Wildenberg. "Ik wil met alle partijen werken aan een goede en onderscheidende positionering en zichtbaarheid van Terschelling. Maar om te beginnen ga ik luisteren en hoor ik graag welke kansen en wensen er zijn.” Wildenberg werkte de afgelopen 10 jaar als interim marketing- en communicatiemanager voor onder andere SAIL Amsterdam, de Huishoudbeurs en de HISWA te water. Haar blik is gericht op de toekomst van Terschelling. "De toekomstige consument is immers anders dan de badgast van vandaag. Met andere wensen en een ander beslissingsproces. Mensen raken geïnspireerd door ervaringen van anderen en luisteren naar de verhalen van vrienden”, aldus Marianne Wildenberg.


Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, kustgebieden, waddeneilanden

CELTH



||| Nieuws |||

22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...