Geplaatst op: 25-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

ING: Zeeland meest toeristische provincie van Nederland

ING: Zeeland meest toeristische provincie van Nederland
Bron: NBTC
Van alle Nederlandse provincies is Zeeland het meest toeristisch. In de zogenaamde Toerisme Index staat Zeeland met 294 ver boven het gemiddelde. Minst toeristische provincie is Utrecht. Dat schrijft ING Economisch Bureau in haar nieuwste publicatie Toerisme in de regio.


De methode die ING hiervoor gebruikt is niet onomstreden. De bank maakt een index op basis van het aantal overnachtingen ten opzichte van het aantal inwoners en de vestigingen van horeca en attracties ook ten opzichte van het aantal inwoners. De gemiddelde score in Nederland wordt op 100 gesteld. Het gevolg van deze methode is dat dunbevolkte provincies met relatief veel toeristen al snel hoog scoren.


Wie zit er boven en wie onder de streep?

De index geeft in elk geval wel een goed beeld van het belang van toerisme in een specifieke provincie. Dan zie je dat Zeeland (294), Drenthe (163), Limburg (143) en Noord-Holland (137) boven het gemiddelde scoren. Onder het gemiddelde scoren Utrecht (61), Zuid-Holland (66), Groningen (68), Noord-Brabant (81), Overijssel (91) en Gelderland (92).


Amsterdam toeristische hotspot

Amsterdam is in absolute aantallen de toeristische hotspot van Nederland voor toeristen én zakelijke gasten. De stad is met bijna 13 miljoen hotelovernachtingen goed voor ruim 30 procent van het totaal in Nederland en dat is nog exclusief de overnachtingen bij hotels rondom Schiphol.



Toerisme in de regio weer op niveau

Het aantal overnachtingen in hotels, campings, bungalows en b&b’s steeg met bijna 4% in 2015. De toename van de populariteit van steden, regio’s en provincies verschilt echter sterk. Inmiddels ligt het aantal overnachtingen in negen van de twaalf provincies weer boven het niveau van 2012. Alleen Groningen, Drenthe en Noord-Brabant blijven vooralsnog achter.


Grote regionale verschillen

Vooral de sterke groei van het aantal buitenlandse toeristen veroorzaakt regionale verschillen. Noord-Holland en Zeeland zijn allebei populair bij buitenlandse toeristen en realiseerden van 2012 tot en met 2015 de sterkste groei van het aantal overnachtingen. Ook Flevoland lijkt te profiteren van de aantrekkingskracht van Amsterdam en groeit hard qua (zakelijke) overnachtingen. Van alle provincies weten alleen Noord-Holland, Zuid-Holland en Zeeland meer buitenlandse dan binnenlandse gasten te trekken.



Inkomend toerisme groeit veel harder dan binnenlands toerisme

De totale markt voor het verblijfstoerisme is tussen 2012 en 2015 sterk gegroeid. Het aantal overnachtingen door buitenlandse gasten steeg met ruim 25% het sterkst. Nederlandse toeristen brachten bijna 5% meer nachten door in eigen land. Tegelijkertijd vinden er verschuivingen plaats in het marktaandeel van provincies. Tussen 2012 en 2015 bleken Noord-Brabant en Limburg minder succesvol dan andere provincies. Hun gezamenlijke aandeel in het aantal binnenlandse overnachtingen daalde bijvoorbeeld van 26% naar minder dan 24,5%. Alleen in Zeeland lukte het om een groter aandeel in het aantal binnenlandse en buitenlandse overnachtingen naar zich toe te trekken.


Wat moeten regio's en ondernemers doen?

Om hun aantrekkingskracht te vergroten dienen toeristische aanbieders en overheden te investeren in vernieuwing. Nieuwe vormen van toerisme komen op terwijl oude vakantiegewoonten veranderen of verdwijnen. Stedentrips zijn een goed voorbeeld van een segment dat groeit, gesteund door lowcost (vlieg)verbindingen. De ontwikkeling van nieuwe niches binnen het toerisme zoals festival-, game- of foodtoerisme maakt regio’s aantrekkelijk voor nieuwe generaties en andere doelgroepen. Tegelijkertijd is de aantrekkingskracht van elementen als een natuurlijke omgeving, attracties, musea en winkelen onverminderd groot en legt dit een stabiele basis onder toekomstige toeristenstromen.


Regionale analyses

ING geeft in haar rapport extra aandacht voor de provincies met een regionale analyse en tips voor ondernemers in die regio.

Link: https://www.ing.nl/nieuws/nieuws_en_persberichten/2016/03/Meeste_provincies_profiteren_van_groei_toerisme.html
Trefwoorden: toerisme, onderzoek, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, provincies

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...