Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme weer belangrijker voor wereldeconomie en werkgelegenheid

Toerisme weer belangrijker voor wereldeconomie en werkgelegenheid
Toerisme heeft in 2015 wereldwijd voor 7,2 miljoen extra banen gezorgd. In totaal werd 7,2 biljoen dollar in toerisme verdiend, een groei van 3,1%. De schrijft de World Travel & Tourism Council in haar Economic Impact Report 2016. Voor 2016 verwacht het WTTC een zesde jaar van groei op rij die op 3,5% wordt geschat.


"Ondanks de onzekere economische omstandigheden en andere uitdagingen waarvoor toerisme zich gesteld zag, is de sector met 3,1% gegroeid wat resulteerde in een bijdrage van 9,8% aan het wereldwijde bbp”, zei president en CEO van de WTTC David Scowsill bij de presentatie van de cijfers. Een op de elf banen ter wereld is het gevolg toerisme. In totaal zorgt de sector voor 284 miljoen banen. "Toerisme heeft op zijn veerkracht bewezen”, vervolgt Scowsill. "Terroristische aanslagen, epidemieën, valutaschommelingen en geopolitieke uitdagingen hebben op lokale of regionale schaal invloed op het toerisme maar op mondiaal niveau blijft toerisme sterk presteren.”



Groei in Europa beneden gemiddelde

Alle regio's in de wereld droegen bij aan de groei van de totale toerismebijdrage aan het bbp in 2015. Europa presteerde met een groei van 2,5% beneden het gemiddelde (3,1%). Zuidoost-Azië was de snelst groeiende regio met een groeiende bijdrage van 7,9%, gevolgd door Zuid-Azië, dat 7,4% groeide. In het Midden-Oosten groeide de bijdrage van toerisme aan het bbp met 5,9%, het Caribisch gebied met 5,1%, Sub-Sahara Afrika met 3,3%, Noord-Amerika met 3,1%, Zuidoost-Azië met 2,1%, Latijns-Amerika met 1,5% en Noord-Afrika met 1,4%.


Olie-exporterende landen maken succesvol switch naar toerisme

Het valt de WTTC op dat diverse olieproducerende landen succesvol de omslag maken naar toerisme. Lage olieprijzen hebben een positief effect op reizen en toerisme omdat de kosten voor autorijden en vliegtickets dalen. Dit is met name het geval voor consumenten in de ontwikkelde wereld, waaronder olie-importerende landen.Voor olie-exporterende landen is een lage olieprijs niet gunstig maar zij kunnen dat in hun voordeel gebruiken door te kiezen voor de ontwikkeling van het toerisme. Deze landen zijn juist door lage olieprijzen en een toename van het besteedbaar inkomen veel bereikbaarder geworden. Succesvolle voorbeelden zijn de Arabische Emiraten, Qatar, Azerbeidzjan en Columbia die de bijdrage van toerisme aan het bbp sterk zagen groeien.


Sterke groei uitgaand Chinees toerisme

Andere opvallende ontwikkeling is de sterke groei van het uitgaand Chinees toerisme. De internationale bestedingen van Chinese toeristen groeide in 2015 met maar liefst 53%. Chinezen gaven vorig jaar 215 miljard euro uit aan uitgaand toerisme. Van die groei profiteerde vooral Europa en Oceanië. Buurlanden als Hong Kong, Macau en Taiwan zagen minder Chinese toeristen. Het inkomend toerisme naar China vertoonde met 3% een wat gematigder groeitempo. In China werken 65 miljoen mensen in toerisme, 8,4% van alle banen.



Link: http://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic%20impact%20research/2016%20documents/economic%20impact%20summary%202016_a4%20web.pdf
Trefwoorden: toerisme, economische betekenis, werkgelegenheid

CELTH



||| Nieuws |||

14/07/25
Frieslands museumnacht 2025 'Als sterren vallen'
Op zaterdag 27 september 2025 beleeft Friesland de vierde editie van Museumnacht FRL. Het thema is 'Als sterren vallen'. Dit is de enige provinciebrede museumnacht in Nederland.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
14/07/25
850 vrijwilligers klaar voor wandelaars Vierdaagse
Opnieuw staan ruim 850 vrijwilligers van het Rode Kruis klaar om wandelaars te helpen op de 107de Nijmeegse 4Daagse. Bijna 400 blaarbehandelaars zullen de komende dagen duizenden blaarbehandelingen uitvoeren, met maar één doel: zorgen dat zoveel mogelijk wandelaars de finish halen.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.