Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-03-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toerisme weer belangrijker voor wereldeconomie en werkgelegenheid

Toerisme weer belangrijker voor wereldeconomie en werkgelegenheid
Toerisme heeft in 2015 wereldwijd voor 7,2 miljoen extra banen gezorgd. In totaal werd 7,2 biljoen dollar in toerisme verdiend, een groei van 3,1%. De schrijft de World Travel & Tourism Council in haar Economic Impact Report 2016. Voor 2016 verwacht het WTTC een zesde jaar van groei op rij die op 3,5% wordt geschat.


"Ondanks de onzekere economische omstandigheden en andere uitdagingen waarvoor toerisme zich gesteld zag, is de sector met 3,1% gegroeid wat resulteerde in een bijdrage van 9,8% aan het wereldwijde bbp”, zei president en CEO van de WTTC David Scowsill bij de presentatie van de cijfers. Een op de elf banen ter wereld is het gevolg toerisme. In totaal zorgt de sector voor 284 miljoen banen. "Toerisme heeft op zijn veerkracht bewezen”, vervolgt Scowsill. "Terroristische aanslagen, epidemieën, valutaschommelingen en geopolitieke uitdagingen hebben op lokale of regionale schaal invloed op het toerisme maar op mondiaal niveau blijft toerisme sterk presteren.”



Groei in Europa beneden gemiddelde

Alle regio's in de wereld droegen bij aan de groei van de totale toerismebijdrage aan het bbp in 2015. Europa presteerde met een groei van 2,5% beneden het gemiddelde (3,1%). Zuidoost-Azië was de snelst groeiende regio met een groeiende bijdrage van 7,9%, gevolgd door Zuid-Azië, dat 7,4% groeide. In het Midden-Oosten groeide de bijdrage van toerisme aan het bbp met 5,9%, het Caribisch gebied met 5,1%, Sub-Sahara Afrika met 3,3%, Noord-Amerika met 3,1%, Zuidoost-Azië met 2,1%, Latijns-Amerika met 1,5% en Noord-Afrika met 1,4%.


Olie-exporterende landen maken succesvol switch naar toerisme

Het valt de WTTC op dat diverse olieproducerende landen succesvol de omslag maken naar toerisme. Lage olieprijzen hebben een positief effect op reizen en toerisme omdat de kosten voor autorijden en vliegtickets dalen. Dit is met name het geval voor consumenten in de ontwikkelde wereld, waaronder olie-importerende landen.Voor olie-exporterende landen is een lage olieprijs niet gunstig maar zij kunnen dat in hun voordeel gebruiken door te kiezen voor de ontwikkeling van het toerisme. Deze landen zijn juist door lage olieprijzen en een toename van het besteedbaar inkomen veel bereikbaarder geworden. Succesvolle voorbeelden zijn de Arabische Emiraten, Qatar, Azerbeidzjan en Columbia die de bijdrage van toerisme aan het bbp sterk zagen groeien.


Sterke groei uitgaand Chinees toerisme

Andere opvallende ontwikkeling is de sterke groei van het uitgaand Chinees toerisme. De internationale bestedingen van Chinese toeristen groeide in 2015 met maar liefst 53%. Chinezen gaven vorig jaar 215 miljard euro uit aan uitgaand toerisme. Van die groei profiteerde vooral Europa en Oceanië. Buurlanden als Hong Kong, Macau en Taiwan zagen minder Chinese toeristen. Het inkomend toerisme naar China vertoonde met 3% een wat gematigder groeitempo. In China werken 65 miljoen mensen in toerisme, 8,4% van alle banen.



Link: http://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic%20impact%20research/2016%20documents/economic%20impact%20summary%202016_a4%20web.pdf
Trefwoorden: toerisme, economische betekenis, werkgelegenheid

CELTH




||| Nieuws |||

11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...