Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-01-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Weer recordjaar voor inkomend toerisme

Weer recordjaar voor inkomend toerisme

In 2015 bezochten 14,9 miljoen internationale toeristen ons land, een toename met 7% ten opzichte van 2014 en daarmee het vijfde recordjaar op rij. Ook het aantal overnachtingen van internationale toeristen groeide met +8% fors.


De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland; China liet de grootste procentuele groei zien (+21%). Dat maakte NBTC-directeur Jos Vranken gisteren op de nieuwjaarsbijeenkomst van zijn organisatie bekend. Voor 2016 verwacht NBTC Holland Marketing een bezoekersstijging van zo’n drie procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op 15,3 miljoen internationale bezoekers.



Buurlanden

De bijna vijftien miljoen buitenlandse bezoekers verbleven zo’n 37,2 miljoen nachten in Nederland (+8%). De meeste buitenlandse toeristen kwamen, evenals voorgaande jaren, uit Duitsland. In 2015 ging het aantal Duitse bezoekers voor het eerst door de vier miljoen-grens; ruim 4,2 miljoen Duitsers bezochten vorig jaar ons land(+10%). Grootste groeimarkt voor Nederland de afgelopen tien jaar waren onze zuiderburen, het in tien jaar tijd verdubbelde het aantal gasten uit dat land. België staat met bijna 2 miljoen bezoekers (+8%) op de tweede plek en heeft daarmee Groot-Brittannië voorbijgestreefd. Groot-Brittannië staat op de derde plaats met ruim 1,9 miljoen bezoekers (+5%).


"In het belang van onze economie is NBTC buitengewoon tevreden met wederom een goed jaar qua bezoekers en hun bestedingen. Nederland wint de afgelopen jaren weer marktaandeel ten opzichte van onze Noordwest-Europese concurrenten. Inkomend toerisme is, ondanks de huidige volatiliteit en onzekerheden, een groeimarkt. Onze strategie voor de komende jaren is gericht op het, samen met partners, richting geven aan de groei, ter stimulering van onder andere meer spreiding in tijd en ruimte, bijdragend aan de versterking van de regionale economie.”


Jos Vranken, algemeen directeur NBTC


Belang Europa

Zo’n tachtig procent van het internationale bezoek komt uit Europa en in 2015 groeide het bezoek uit Europa fors, met name uit België en Duitsland. Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei uit Duitsland is dat Nederland bovenmatig profiteert van de groei van het aantal korte vakanties. België is al jaren een groeimarkt en daar plukken we de vruchten van een verbeterd toeristisch imago. Ook de marketinginitiatieven, zoals het themajaar ‘Van Gogh 2015’, zorgden voor een extra impuls. Opvallend is dat het toerisme naar Nederland (index: 132) als geheel harder groeit als het toerisme naar Amsterdam (index: 122).



China en Noord-Amerika

Het land met de grootste procentuele stijging was China: het aantal Chinese bezoekers steeg met eenentwintig procent naar zo’n 300.000. Ook kwamen er, voor het eerst sinds 2006, weer meer dan één miljoen Amerikanen (+3%) naar ons land. Dit is mede ingegeven door de aantrekkende economie en de goedkopere euro. Het aantal bezoekers uit Rusland daalde met vierentwintig procent, met name vanwege geopolitieke spanningen en de waardedaling van de roebel. Ook het aantal Japanners daalde met vijftien procent naar zo’n 125.000. Japanners zijn relatief risicomijdend en vanwege de aanslagen en terreurdreiging in Europa, stellen zij hun reis naar Europa uit.


Verwachting 2016

Voor 2016 verwacht NBTC een groei van zo’n drie procent van het aantal internationale toeristen dat ons land bezoekt. Naar verwachting zullen dit jaar zo’n 15,3 miljoen toeristen ons land bezoeken. Die relatief lage groei wordt positief beïnvloed door een aantrekkende Europese en Amerikaanse economie, een relatief zwakke eurokoers, dalende ticketprijzen door goedkope olie en meer capaciteit in de markt en de blockbuster Bosch500 maar negatief door internationale instabiliteit, de hoge bezettingsgraad van hotels in Amsterdam waarmee er beperkte ruimte is om te groeien, regelgeving rond biometrische gegevens in het Schengenvisum en minder presterende economieën in de BRIC-landen, uitgezonderd India.

NBTC verwacht dat de groei uit de buurlanden en Amerika zal doorzetten, maar minder hard dan afgelopen jaar. Vanuit Azië wordt eveneens een lichte groei verwacht, zo groeit het toerisme uit China met zo’n vijf procent. Vanwege de invoering van biometrische gegevens voor het Schengenvisum en de gematigder groei van de Chinese economie, zal de groei iets minder zijn dan de afgelopen jaren.


Richting geven aan groei

De focus van NBTC zal de komend jaren liggen op het meer richting geven aan de groei om van Nederland een duurzame toeristische bestemming te maken. Jos Vrancken formuleerde daartoe drie speerpunten:

  • Verdere focus op toeristische yield
  • Vullen van restcapaciteit
  • Meer samenwerking om het absorbsievermogen te vergroten

NBTC wil daarom samen met haar partners de focus leggen op product- en destinatieontwikkeling om zo de internationale toerist meer destinaties binnen Nederland te laten ontdekken. In die regionale spreiding in ruimte en tijd spelen evenementen zoals in 2015 het Van Goghjaar een belangrijke rol. Zo heeft het Van Goghjaar zich afgespeeld in de driehoek Amsterdam-Gelderland-Brabant en is de provincie Noord-Brabant het afgelopen jaar nadrukkelijk op de internationale markt gepositioneerd. In februari komt de definitieve evaluatie van het Van Goghjaar maar de doelstelling van 180.000 extra toeristen die 50 miljoen euro in Nederland uitgeven, is volgens Vrancken hoogstwaarschijnlijk gehaald.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, internationale toeristen

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...