Geplaatst op: 21-10-2015
Auteur: Marc Gerlings

Nederland baalt van uitschakeling EK voetbal en boekt een vakantie

Nederland baalt van uitschakeling EK voetbal en boekt een vakantie

Het Nederlands elftal zag deelname aan de EK voetbal aan zich voorbij gaan. De fans rouwden en boekten daarna een zomervakantie. Bijzonder is dat de ontwikkeling aan het voetbalfront de consument waarschijnlijk ook laat veranderen van reisbestemming.

Dat suggereert het cijfer van boekingssite Vliegtickets.nl. Het aantal boekingen voor vakanties in de zomervakantieperiode 2016 ligt de afgelopen week gemiddeld 17,9% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Of de bewering klopt is lastig te achterhalen. De ervaringsregel is dat in deze periode nog niet veel consumenten bezig zijn met de vakantieplannen voor het jaar erop. Het relatief hoge cijfer kan toch wijzen de invloed van de mislukte kwalificatie.


Mislukte kwalificatie beïnvloedt ook keuze voor bestemming
"Elke keer als er een groot evenement is gepland zoals het WK of EK, merken we dat mensen wachten met boeken. Was Nederland doorgegaan naar het EK, dan was iedereen massaal tickets gaan boeken naar Frankrijk deze zomer. Daarnaast zijn er volgens de traditie veel Nederlanders die helemaal niet op vakantie willen op het moment dat het Nederlands elftal in een eindtoernooi speelt. Nu ons land eruit ligt, kunnen mensen hun plannen voor de zomervakantie maken, los van waar het EK plaatsvindt”, vertelt Bob Rus, een van de oprichters van Vliegtickets.nl. De populairste zomervakantiebestemmingen tot nu toe zijn Bali, Barcelona, Rome, Bangkok en Los Angeles.


Rus voegt toe: "Veel mensen gaan er vanuit dat het vooral de mannen zijn in het gezin die beslissen om thuis te blijven tijdens een eindtoernooi van het voetballen. Ik weet eigenlijk niet of dit zo is. We hebben intern wel besloten om dit te gaan onderzoeken onder onze doelgroep. De resultaten zullen we spoedig rapporteren.”
Trefwoorden: reizen, zomer 2016, zomervakantie

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...