Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-08-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Musea in de Achterhoek bundelen krachten

Musea in de Achterhoek bundelen krachten
Foto: Museum MORE, Jakob van Vliet

In de Achterhoek gaan twintig musea gezamenlijk promotie maken. Trekkers zijn Villa Mondriaan, Museum More, Kasteel Huis Bergh en Lalique Museum die samen met Achterhoek Toerisme de diversiteit aan musea in het gebied onder de aandacht van het publiek willen brengen.


De promotiecampagne ‘Musea Achterhoek’ heeft als doel het groots uitdragen van het museumaanbod in de Achterhoek. Door samen te werken kunnen de musea hun slagkracht vergroten en worden ze zichtbaar bij een breder publiek. Het decor van de Achterhoek is daarnaast ook nog eens uitermate geschikt voor de doelgroep om te recreëren en meerdere dagen te verblijven.


Veel nieuwe bijzondere musea
Afgelopen jaren heeft het museumaanbod in de Achterhoek zich sterk ontwikkeld en is er een unieke veelzijdigheid ontstaan. Zo werd in 2011 het Lalique Museum in Doesburg geopend. Hier zijn werken van de bekende glaskunstenaar René Lalique te bezichtigen. In 2012 werd Villa Mondriaan in Winterswijk geopend door Prinses Beatrix. In Villa Mondriaan zijn werken te zien van Piet Mondriaan uit de periode dat hij in Winterswijk is opgegroeid. In 2014 werd door het Koninklijk echtpaar innovatiecentrum ICER geopend in Ulft. Daarnaast is in juni van dit jaar het grootste museum voor Nederlands Modern Realisme geopend in Gorssel. Hier is onder andere de voormalige Scheringa collectie te bewonderen met diverse werken, waaronder werken van Carel Willink en Charley Toorop.


Gevestigde musea

Daarnaast kent de Achterhoek ook veel gevestigde musea, waaronder Kasteel Huis Bergh met een grote verzameling middeleeuwse kunst en het Openluchtmuseum Erve Kots in Lievelde, waar in een decor van historische boerderijen te zien is hoe boeren in vroegere tijden woonden en werkten.


De campagne

De campagne gaat van start met een brochure waarin alle musea zich presenteren. Naast de brochure komt er ook een website waarop de twintig deelnemende musea gepresenteerd worden. Middels een crossmediale campagne wordt het aanbod nog eens extra onder de aandacht gebracht.


Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen


Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, promotie, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...