Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-07-2015
Auteur: Michel Dusée
Arko Sports Media

Grand Départ in Utrecht levert lokale economie 34 miljoen euro op

Grand Départ in Utrecht levert lokale economie 34 miljoen euro op
Komende zaterdag vindt na maanden voorbereiding dan eindelijk de Grand Départ van de Tour de France plaats. Voor de stad Utrecht een mooi evenement om - na het succes met EYOF 2013 - opnieuw haar topsportambitities waar te maken en de Tourstart als podium te gebruiken voor citymarketing doeleinden (in binnen- en buitenland). De stad Utrecht draagt hiervoor zo'n 5 miljoen euro aan bij, terwijl het overige gedeelte van de begroting (15,6 miljoen euro) door het bedrijfsleven wordt gedekt. Een fiks bedrag - zo zijn ook veel inwoners in de Domstad van mening - maar wat voor economische legacy heeft de Grand Départ nu eigenlijk? Volgens onderzoek van ING Economisch Bureau meer dan het tweevoudige: 34 miljoen euro.


"De Grand Départ is niet zomaar een feestje om de stad Utrecht in het zonnetje te zetten. De wereldwijde aandacht voor de stad is natuurlijk mooi, maar de Tourstart is ook een slimme investering. De extra bestedingen die het evenement losmaakt overtreffen ruimschoots de investeringen”, aldus ING-econoom Edse Dantuma. Overheid, sponsors, tourorganisatie, journalisten en wielerploegen brengen allemaal geld in het laatje. Volgens het onderzoek profiteert hier vooral de horeca van, maar ook winkels en vervoersbedrijven zouden niet slecht boeren. 


Eén op de acht bezoekers overnacht in (regio) Utrecht

ING schat dat één op de acht bezoekers in of net buiten de stad overnacht. De 1.500 hotelkamers in de stad Utrecht zijn al maanden geleden volgeboekt en ook in de omgeving is geen hotelkamer meer te krijgen. In vergelijking met Rotterdam in 2010 heeft Utrecht minder formele hotelcapaciteit, maar met de opkomst van online verhuur van particuliere kamers en woningen wordt deze capaciteit fors opgerekt. Ook zijn er vier speciale Tour-de-France-campings die aan duizenden kampeerders plaats bieden. Hiermee rekeninghoudend, komt het totale aantal overnachtingen naar schatting op 35.000.



15 miljoen euro aan mediawaarde

Op het gebied van citymarketing hoopt de stad Utrecht het evenement zo te vermarkten dat het 15 miljoen euro aan mediawaarde oplevert. De wereldwijde media-aandacht zou op termijn meer bezoekers naar de stad moeten lokken, waardoor het een impuls zou moeten geven aan de toeristische sector. Daarnaast hoopt de stad ook tijdens het evenement méér bezoekers naar de binnenstad te lokken, door side-events naast de Tourstart te organiseren. Zo wordt op de vooravond van de Grand Départ een La Caravane d'Utrecht georganiseerd (een 'feestelijke' parodie op de welbekende reclamekaravaan), is er een klimtijdrit in parkeergarage de Uithof en een 'charity dinner' om geld voor het goede doel op te halen.


17,5 miljoen aan extra dagbestedingen

De grootste toeloop zal komend weekend tijdens de Tourstart zelf plaatsvinden. In totaal komen de extra dagbestedingen van bezoekers over de 5 dagen dat de belangrijkste festiviteiten plaatsvinden, naar verwachting op € 17,5 miljoen uit. Met name de plaatselijke horeca en detailhandel zou profiteren van deze extra uitgaven. Bijna 50% van deze uitgaven gaat op aan eten en drinken in cafés en restaurants. Winkeluitgaven zouden volgens het onderzoek goed zijn voor bijna 20% van de uitgaven. Ondernemers spelen handig in op evenement door met speciale acties te komen. Hospitality-pakketten, zoals VIP-feestjes, en fanartikelen (o.a. Grand Départ-mokken en fietsbellen) vinden gretig aftrek. Een lokale brouwerij verkoopt zelfs speciale tourbier.



Uitgaven aan logies (2 miljoen euro) en wielerploegen (€800.000)

Het aantal overnachtingen zou volgens de onderzoekers op ongeveer 35.000 komen te liggen. Samen zouden de uitgaven aan logies goed zijn voor een extra 2 miljoen euro. Tot slot geven ook wielerploegen gemiddeld €6.000 per dag uit (€800.000 totaal), besteedt tourorganisator zo'n 1,1 miljoen euro uit en liggen de uitgaven van alle aanwezige journalisten, tv-ploegen etc. op €900.000


Verwachte bezoekers

Verwachte bezoekcijfers volgens ING Economisch Bureau:

–  Vooravond Grand Départ (o.a. met toertocht, ploegenpresentatie, andere activiteiten): bijna 100.000 bezoekers

–  Proloog: 500.000 bezoekers

– Tweede etappe: 350.000 bezoekers

Link: http://www.sportnext.nl/images/uploads/ing_tourstart_juni_2015.pdf
Trefwoorden: sport, evenementen, sportevenementen, wielrennen, economische betekenis

CELTH



||| Nieuws |||

11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.
11/07/25
Bosbranden en hitte in zuidelijk Europa
Het Rode Kruis waarschuwt vakantiegangers die dit weekend naar zuidelijk Europa trekken. De hulporganisatie roept mensen op om goed voorbereid met vakantie te gaan. Met flinke bosbranden en zeer hoge temperaturen in Frankrijk, Spanje, Griekenland en Turkije ligt een noodsituatie deze zomer op de loer.
10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten