Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristische ondernemers Overijssel positief over 2015

Toeristische ondernemers Overijssel positief over 2015
Negen van de tien toeristisch- recreatieve bedrijven in Overijssel verwacht dat de omzet in 2015 gelijk blijft (60%) of toeneemt (29%). Ze verwachten veel van het economisch herstel en zien de boekingen nu al toenemen. Dit blijkt uit het bedrijvenonderzoek van de Regiomonitor van het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.


Ruim driekwart van de ondernemers geeft in hetzelfde onderzoek aan (zeer) tevreden te zijn over de behaalde omzet in 2014. In 2014 brachten Nederlanders 1,2 miljoen vakanties door in Overijssel. Een stijging van 3% ten opzichte van 2013. Vakantiegangers gaven gemiddeld ook meer geld uit tijdens de vakantie in 2014. De totale bestedingen (binnenlands- en inkomend toerisme) namen met bijna 14% toe tot ruim 288 miljoen euro. Het totaal aantal overnachtingen liep in 2014 wel terug ten opzichte van 2013.


2014: positief jaar toerisme in Overijssel

Overijssel is één van de weinige provincies waarin het aantal vakanties in de periode 2013-2014 is toegenomen. De hoeveelheid overnachtingen van Nederlanders in Overijssel liep in 2014 wel terug ten opzichte van 2013. Buitenlandse gasten wisten Overijssel daarentegen steeds beter te vinden. In 2014 brachten buitenlandse gasten 456.000 nachten door in Overijssel. Een stijging van bijna 9 procent ten opzichte van 2013.


Positieve verwachting ondernemers

In het bedrijvenonderzoek van de Regiomonitor geven ondernemers hun omzetverwachting voor het komende jaar aan. Het merendeel van de ondernemers verwacht dat de omzet in 2015 gelijk blijft of toeneemt. Bedrijven geven hiervoor o.a. als verklaring aan dat het vooruitzicht beter is door het algemene economische herstel en dat de vraag naar boekingen al concreet is toegenomen. Elf procent van de bedrijven verwacht geen omzetstijging in 2015. Weersverwachtingen worden hiervoor onder meer als reden genoemd.


2,5 miljoen Nederlanders op zomervakantie in eigen land in 2015

Uit recent onderzoek van NBTC-NIPO Research naar de vakantieplannen van de Nederlander blijkt dat zo’n twee derde van de Nederlandse bevolking op zomervakantie wil in 2015. Circa 2,5 miljoen Nederlanders kiezen voor een zomervakantie in Nederland; dat is iets minder dan het jaar daarvoor. Zo’n 600.000 Nederlanders hebben nog geen keuze gemaakt voor een binnen- of buitenlandse vakantie. De verwachting is dat het binnenlands toerisme in Overijssel stabiel blijft in 2015 en het aantal buitenlandse gasten in Overijssel de komende jaren verder zal toenemen. Het inkomend toerisme in Nederland zit al jaren in de lift.


Regiomonitor

De sector toerisme en recreatie is in de provincie Overijssel van groot belang. Onder de vlag van zes verschillende merken worden in de provincie veel (marketing)inspanningen verricht om de regio op de kaart te zetten en de sector te versterken. Om effecten van deze inspanningen te meten, is in 2013 de Regiomonitor Overijssel ontwikkeld. De Regiomonitor bestaat uit een bedrijven- en kengetallenonderzoek. 665 Overijsselse bedrijven hebben meegewerkt aan het bedrijvenonderzoek 2015. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O research tussen februari en april 2015.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, verwachtingen, overijssel

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...