Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Dark Tourism, de dood achterna

Dark Tourism, de dood achterna

Deze week verschijnt bij NRIT Media het boek Dark tourism, de dood achterna van auteur Karel Werdler. Dark Tourism, de dood achterna gaat over reizen naar plaatsen die in de ruimste zin des woords met de dood in verband kunnen worden gebracht.


Werdler was vele jaren werkzaam voor binnen- en buitenlandse reisorganisaties en is inmiddels al weer geruime tijd actief in het toeristisch HBO. Op dit moment is hij verbonden als docent en onderzoeker aan Hogeschool Inholland in Diemen en verzorgt hij ook gastcolleges in o.m. Londen, Barcelona en Kigali. Tijdens zijn werk in het toerisme werd de auteur, vaak tot zijn eigen verbazing, geconfronteerd met situaties waarin de dood of de omgang daarmee tot de lokale bezienswaardigheden werd gerekend. Van de graven van internationale beroemdheden in Parijs, de vernietigingskampen van de Tweede Wereldoorlog, de tentoonstelling Bodies in de Beurs van Berlage tot de Killing Fields in Cambodja.


Stormachtige ontwikkeling

Het toerisme heeft zich de afgelopen decennia stormachtig ontwikkeld en inmiddels zijn er jaarlijks meer dan een miljard mensen op reis. Die zoeken vaak de zon of het strand op, maar hebben ook belangstelling voor kunst of cultuur, traditionele gebruiken, historische overblijfselen, landschappen of bijzondere dieren. Dit boek behandelt een thema dat in iedere cultuur aanwezig is en al geruime tijd het onderwerp van toeristisch bezoek: de dood of liever bezienswaardigheden en toeristische attracties die daarmee nadrukkelijk te maken hebben.


Dood en toerisme lijken zo op het eerste gezicht niet meteen een voor de hand liggende combinatie. De eerste wordt meestal in verband gebracht met verdriet en rouw en het tweede fenomeen juist met plezier en ontspanning. Toch zijn er de afgelopen jaren alleen al in Nederland volop momenten geweest waarop beide een soort verbintenis leken aan te gaan en de dood of daaraan gerelateerde verschijnselen het object waren van bezichtiging en zelfs toeristisch bezoek. Zo trok in 2006 de tentoonstelling ‘Bodies’ in de Beurs van Berlage met een expositie van geprepareerde mensenlichamen meer dan 300.000 bezoekers en werd een jaar later onder grote belangstelling een museum gewijd aan funeraire cultuur geopend op de Nieuwe Oosterbegraafplaats.


Dark tourism heeft lange voorgeschiedenis

Bij nadere beschouwing bleek het fenomeen niet recent te zijn, maar juist een lange voorgeschiedenis te kennen. Dit riep dan ook opnieuw vragen op. zoeken wij als toeristen steeds nieuwe vormen van attracties, ook als ze morbide zijn? Of zijn we als mens op zoek naar voorbeelden van de eindigheid van het bestaan? Of willen we juist datgene zien waarvoor we angst koesteren? Alles bij elkaar geen eenvoudige vragen om te beantwoorden. Het toerisme pretendeert ook niet de antwoorden te kunnen geven, maar als industrie ziet men vaak genoeg mogelijkheden om het aanbod ter plaatse, ook als dat morbide is, als (onderdeel van het toeristisch) product in de markt te zetten. Daarmee is zeker niet iedereen gelukkig en daarbij kunnen er vragen gesteld worden over de ethische aspecten. Feit blijft echter dat een bezoek aan een dergelijke locatie voor iedereen een andere betekenis zou kunnen hebben. Een echte Elvis-fan zal toch met een ander gevoel bij diens graf op Graceland staan dan een neutrale Amerika-toerist.


Duistere bezienswaardigheden zijn kortom overal en fascineren veel mensen. 'Dark tourism, de dood achterna' is geen reisgids en ook geen wetenschappelijke verhandeling, maar het wil inspiratie geven om deze bijzondere plekken te bezoeken, of om daar onderzoek naar te doen. De dood is geen attractie, maar wel universeel en vaak vreemd of beangstigend, en zoals zal blijken maar al te vaak het object van onze toeristische fascinatie.


Over de auteur:

Karel Werdler is manager externe relaties en senior lecturer bij Hogeschool Inholland en Fellow bij het Institute of Dark Tourism Research (IDTR) van Central Lancashire University. Hij zit in de afsluitende fase van zijn promotietraject op het onderwerp Dark Tourism.


Bestelinformatie:

Dark Tourism, de dood achterna is voor € 24,95 verkrijgbaar in de store op www.nritmedia.nl

Titel: Dark Tourism, de dood achterna

Auteur: Karel Werdler

Uitgever: NRIT Media

ISBN: 978-90-5472-314-1

Prijs: € 24,95

Topics:Toerisme
Trefwoorden: dark tourism

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...