Geplaatst op: 01-05-2015
Auteur: Jorrit Bijl
CELTH

Markt voor vaste gasten sterk in beweging

Markt voor vaste gasten sterk in beweging
CELTH voert momenteel onderzoek uit naar de wensen, behoeften en toekomstplannen van de vaste gast. Nu de eerste resultaten van het onderzoek zijn geanalyseerd, worden de contouren van de vaste gast steeds beter zichtbaar. Hieruit blijkt dat bestaande vooroordelen over onder meer de bestedingen van de vaste gast niet altijd kloppen. Ook lijken we specifieke types vaste gasten te kunnen onderscheiden. Een tussenstand van de onderzoeksresultaten.


Uit het onderzoek blijkt dat het aantal binnenlandse vaste gasten sinds 2003 met ruim 16 procent is gedaald. Vooral het aantal vaste gasten die in het bezit zijn van een stacaravan of boot loopt terug. Daarentegen groeit de groep vaste gasten met een bungalow en/ of tweede woning. Wel gaat de vaste gast minder vaak naar de vakantiewoning of boot. Al worden de periodes die men daar verblijft langer.


Overaanbod vakantiewoningen en boten

Terwijl het aantal vaste gasten langzaam terugloopt, groeit het aanbod vakantiewoningen en boten. Dit overaanbod en de achteruitlopende kwaliteit van een aantal parken en havens is voor sommige regio’s zorgwekkend. Vakantieparken en havens die in de buurt van een bosrijke omgeving en/of de kust maar vooral op korte afstand van de randstad liggen, hebben een gunstiger marktperspectief.


Rust als voornaamste reden

Uit interviews met vaste gasten en buitenlandse onderzoeken blijkt dat de afstand naar de vakantiewoning of boot een belangrijke factor is voor de keuze van de vakantiewoning. De voornaamste reden om een vakantiewoning of boot te kopen is de behoefte aan rust, ruimte en het ontvluchten van dagelijkse (sociale) verplichtingen.


Vakantiewoning als oudedagvoorziening

Ook zijn er vaste gasten die vanuit financieel oogpunt de vakantiewoning aanschaffen. Zij zien deze investering veelal als oudedagvoorziening. Niet alleen is de motivatie voor deze groep vaste gasten anders, ook het gebruik van de vakantiewoning verschilt. Deze groep vaste gasten verhuurt de vakantiewoning regelmatig en maakt er zelf veel minder vaak gebruik van. Uit interviews blijkt dat deze financiële motivatie voor botenbezitters niet aan de orde is. De groep vaste gasten die hun vakantiewoning of boot niet aan anderen verhuurt doet dit vanwege emotionele redenen.


Toekomst van de vaste gast

De toekomst is sterk afhankelijk van de levensfase waarin de vaste gast zich begeeft. Sommige zullen meer gebruik gaan maken van hun vakantiewoning of boot. Anderen geven aan dat de kinderen de vaste plek zullen overnemen. Zeil- en motorbooteigenaren overwegen een andere haven. Factoren die hun keuze beïnvloeden zijn de afstand, voorzieningen, maar ook de behoefte om gelijkgestemden te ontmoeten.


In welke mate bovenstaande bevindingen voor alle vaste gasten van toepassing zijn zal worden getoetst aan de hand van een grootschalige landelijke enquête onder de vaste gast.


Deelnemen aan het onderzoek

Nog steeds kunt u meedoen en daarmee inzicht krijgen in de toekomstplannen van uw vaste gast. Stuur een mail naar Jorrit Bijl en u ontvangt direct een mail met een link naar de online vragenlijst. De mail wordt aangeleverd in twee talen, in het Nederlands en Duits. Deze mail kunt u zelf doorsturen aan uw vaste gasten; u houdt dus zelf de controle op de communicatie met uw gasten.

Trefwoorden: celth, verblijfsrecreatie, seizoensrecreatie, vaste gasten, watersport

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...