Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Tinker imagineers maakt indrukwekkende experience over bombardement Rotterdam

Tinker imagineers maakt indrukwekkende experience over bombardement Rotterdam
Tinker imagineers heeft voor het Museum Rotterdam ’40-’45 NU, voormalig OorlogsVerzetsMuseum, een multimediale beleving ontworpen die bezoekers meeneemt naar het bombardement op Rotterdam van 14 mei 1940. Een aangrijpende ervaring, die onderdeel is van de nieuwe presentatie van het museum. Vanaf 28 maart is de experience geopend voor publiek.


Een grote touchscreentafel in het midden van het museum. Bezoekers schuiven aan en het licht dimt. Beelden van Rotterdamse architectonische iconen van nu zijn geprojecteerd op een 360 graden 3D-wand. Het huidige stadsbeeld vloeit over in het sfeervolle Rotterdam van 1940. We maken kennis met haar bewoners, gekoppeld aan objecten uit hun dagelijks leven. Een bruidsjurk, een koffiekan, klompjes.



Maar dan: cellomuziek klinkt, het luchtalarm zwelt aan, motorgeronk in de verte. Wat volgt zijn bommenwerpers die aan alle kanten over vliegen, bommen die met bulderend gedonder rondom uiteenspatten, een wilde vlammenzee die zich verspreidt over de wanden. Als de rook van de verwoeste stad is opgetrokken, vinden we de alledaagse bezittingen terug tussen het puin.


Bezoekers beleven wat Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog is overkomen en bevinden zich er middenin. Maar het blijft niet bij de kracht van het vernietigende bombardement. Ook de veerkracht van de Rotterdammers en de werderopbouw van de stad wordt in de experience getoond. Wat heeft het voor Rotterdam en haar mensen betekend? Na afloop gaan bezoekers met iPads aan de touchscreentafel zelf aan de slag met collectie, persoonlijke verhalen en de actuele vertaling van het thema.


Museum Rotterdam ’40-’45 NU wil met de vernieuwing van het museum en inzet van moderne prestentatietechnieken een jonger publiek aanspreken. De metamorfose is ontworpen door Tinker imagineers (storytelling en experience), Opera Amsterdam (ruimtelijk en grafisch ontwerp) en Studio Louter (educatief programma).


Topics:Cultuur
Trefwoorden: musea, rotterdam, presentaties

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...