Geplaatst op: 19-02-2015
Auteur: Marc Gerlings

Schiphol omzetgroei 8%

Schiphol omzetgroei 8%

De omzetgroei die Schiphol Group noteert is sterk, net boven de 8 procent. Het nettoresultaat groeit harder met dik 19%. Jos Nijhuis wil verder met de slag om het verbeteren van efficiency en kwaliteit.

Schiphol Group presenteert vandaag cijfers over het jaar 2014. De netto-omzet stijgt van 1.364 miljoen euro in 2013 met 8,1% naar 1.474 miljoen euro. Exclusief 52 miljoen euro omzetstijging als gevolg van een uitbreiding van het belang in vastgoedfonds AREB C.V. naar 100%, bedraagt de groei 4,2%. Gecorrigeerd voor deze uitbreiding nemen de totale bedrijfslasten af met 0,7%. Het nettoresultaat bedraagt 272 miljoen euro; in 2013 was dat 227 miljoen euro.In 2014 is 396 miljoen euro geïnvesteerd in vaste activa.


Havengeldtarieven omlaag
Per 1 april 2015 gaan de havengeldtarieven met circa 7% omlaag.Daarnaast zal mede door de beter dan verwachte passagiersontwikkeling en door lagere afschrijvingskosten in 2014, conform de Wet luchtvaart, circa 35 miljoen euro in de havengelden per 1 april 2016 verrekend worden.


Jos Nijhuis: door met efficiency en kwaliteit
Jos Nijhuis, president en CEO Schiphol Group zegt: "Dit is een gezond resultaat. Het stelt ons in staat om te blijven investeren in de Mainport. De sterk toenemende concurrentie noodzaakt tot alertheid en blijvend investeren in de kwaliteit en capaciteit van Schiphol. De oplevering van het centrale security project in het niet-Schengengebied in 2015 en de A-gebied ontwikkeling van een nieuwe terminal en pier zijn daar voorbeelden van. Verder verlagen wij de havengelden en zullen we de tarieven zeer scherp houden. En het blijft niet bij kosten verlagen, we werken ook aan de efficiency en kwaliteit.Daarover blijven wij in constructief overleg met onze business partners.Samen werken wij zo aan de versterking van de mainport en van de hubfunctie."

Trefwoorden: Schiphol, luchthaven, vliegen, hub, strategie, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...