Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Recordjaar voor Utrechtse Domtoren

Recordjaar voor Utrechtse Domtoren
2014 was voor de Utrechtse Domtoren een recordjaar. Dat heeft Toerisme Utrecht, die de exploitatie van de toren voor haar rekening neemt, bekend gemaakt. Het symbool van de Domstad ontving een recordaantal van 70.000 bezoekers, een stijging van 11% ten opzichte van 2014, toen de toren nog 62.000 bezoekers trok. Het succes wordt verklaard door de manier waarop de toren vaak in het nieuws was en de samenwerking met partners op het Domplein

"De goede resultaten zijn een direct gevolg van de positieve manier waarop de Domtoren het afgelopen jaar in het nieuws is geweest”, zegt Gemma Adelaar, Manager VVV van Toerisme Utrecht. "Dit kwam onder andere door de succesvolle Feest op de Domtoren en Zomer op de Domtoren campagnes, waarin er diverse extra activiteiten werden georganiseerd, onder andere over het overzichtsboek De Utrechtse Domtoren, Trots van de Stad, dat na ruim 9 jaar onderzoek werd uitgebracht door René de Kam, historicus van de afdeling Erfgoed gemeente Utrecht.

Toren vaak ludiek in het nieuws
Daarnaast kwam de Domtoren dit jaar meermaals op ludieke wijze in het nieuws. Zo is het sinds deze zomer mogelijk om via Google een rondleiding door de Domtoren te volgen. Ook lanceerde theatergezelschap Plumeau in oktober van 2014 een theatervoorstelling geïnspireerd door de bouwer van de Domtoren, Tot in de Wolken, die ook werd opgevoerd in de toren. Tot slot droeg het drone filmpje dat de Domtoren in de mist toonde en een waanzinnig succes werd op Youtube en social media, bij aan de bekendheid van het Utrechts stadssymbool. Tot slot lanceerde theatergezelschap Plumeau in oktober 2014 de theatervoorstelling Tot in de Wolken, geïnspireerd door de bouwer van de Domtoren, die werd opgevoerd in de Michaëlskapel van de toren.

Voor
2015 hoog gespannen verwachtingen
Ook de aanstaande ontvangst van de Tour de France lijkt Utrecht internationaal op de kaart te zetten. `Utrecht maakt zich in 2014 al op voor de Grand Départ in juli 2015. In veel internationale persuitingen wordt al melding gemaakt over Utrecht. Zo werd Utrecht door onder andere The Guardian, de Suddeutsche Zeitung en Lonely Planet geroemd als onontdekte parel van Nederland. Dit leek in 2014 al effect te hebben op het bezoek van buitenlandse toeristen aan de stad. `De verwachting is daarmee ook dat in 2015 nog meer mensen hun weg naar Utrecht weten te vinden`, zegt Gemma Adelaar.

Samenwerking loont
Maar ook de samenwerking met partners op het Domplein is belangrijk voor het succes van de Domtoren. ‘Met de openstelling van DOM Under in juni 2014 en de ontstane samenwerking binnen het Domkwartier, heeft de Domtoren een aantal unieke samenwerkingspartners verworven, aldus Gemma Adelaar. "Samen zorgen wij ervoor dat het Domplein een ‘must see’ is voor nationale en internationale bezoekers.
Trefwoorden: dagrecreatie, cultuurhistorie, utrecht

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...