Geplaatst op: 04-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Weer minder Nederlanders op vakantie in 2014

Weer minder Nederlanders op vakantie in 2014

De Nederlandse vakantiemarkt is nog altijd niet hersteld van de economische crisis. Het aantal ondernomen vakanties daalde het afgelopen jaar met een half miljoen naar ruim 35 miljoen (-1,5%). De daling van het aantal vakanties wordt veroorzaakt doordat er (weer) minder Nederlanders op vakantie gingen; de Nederlanders die wél op vakantie gingen, deden dit even vaak als in 2013 (gemiddeld 2,8 keer per jaar). De totale bestedingen aan vakanties bleven min of meer gelijk aan 2013. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) van NBTC-NIPO Research.

  • Vakantieparticipatie 79,5%
  • Korte vakanties: +2%
  • Lange vakanties: -5%
  • Binnenlandse vakanties: -2%
  • Buitenlandse vakanties: -1%

Vakantieparticipatie daalt onder 80%-grens

In 2014 zijn zo’n 12,5 miljoen Nederlanders één of meerdere keren op vakantie geweest. Ten opzichte van vorig jaar betekent dit een daling van zo’n 2% (-200.000). De vakantieparticipatie –het aantal Nederlanders dat op vakantie gaat- zakt daarmee naar 79,5%; het laagste cijfer sinds 2000. In totaal werden 35,1 miljoen vakanties ondernomen in binnen- of buitenland: een daling van 1,5% ten opzichte van vorig jaar. Dit is een kleinere daling dan vorig jaar; toen was er een daling van 3% ten opzichte van 2012. Volgens Kees van der Most heeft de vakantiemarkt vooral last van de jarenlange koopkrachtdaling bij de Nederlandse consument die ook zijn weerslag op het vakantiegedrag heeft.


Meer korte vakanties, minder lange

Nederlanders gingen het afgelopen jaar gemiddeld genomen wat korter op vakantie. Het aantal korte vakanties (t/m 7 dagen) steeg met 2% naar 19,3 miljoen. Tegelijkertijd daalde het aantal lange vakanties met 5% naar 15,8 miljoen.


Lichte daling binnenlandse vakanties

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met zo’n 300.000 gedaald naar 17,2 miljoen (-2%). Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,2 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. Ondanks het mooie zomerweer daalde het aantal vakanties in de Noordzeebadplaatsen met 3%. De Veluwe, dat op de tweede plaats staat met 1,9 miljoen vakanties, zag het aantal vakanties eveneens licht dalen (-2%).


Duitsland meest bezochte buitenlandse bestemming

Het aantal buitenlandse vakanties daalde het afgelopen jaar eveneens licht. In totaal werden er zo’n 17,9 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen, een daling van zo’n 150.000 vakanties (-1%). Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Circa 3,4 miljoen vakanties werden bij onze oosterburen doorgebracht, wat een groei betekent van zo’n 6%. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het aantal vakanties dalen met 3% naar 2,6 miljoen vakanties. De nummer drie van vorig jaar - België - zag het aantal vakanties eveneens dalen (ruim 300.000 vakanties minder). België werd daarmee voorbij gestreefd door Spanje dat wel een groei liet zien (+100.000). Opvallend was verder het herstel van Griekenland dat, na de problemen in 2013, weer een flinke groei noteerde (+150.000 vakanties).


Vakantiebestedingen stabiel

In totaal hebben Nederlanders in 2014 zo’n 15,4 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zo’n 12,6 miljard in het buitenland en 2,8 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2013 zijn de totale vakantiebestedingen min of meer gestabiliseerd.


Tabel 1:   Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2013 – 30 september 2014)


Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties (x 1.000)

 

2013

2014

2013

2014

1. Duitsland

18

19

3.180

3.380

2. Frankrijk

15

15

2.670

2.610

3. Spanje

10

10

1.760

1.860

4. België

10

8

1.770

1.430

5. Oostenrijk

7

7

1.180

1.110

6. Italië

6

6

1.110

1.090

7. Groot-Brittannië

5

5

830

870

8. Turkije

5

4

840

770

9. Griekenland

3

4

580

730

10. Portugal

2

3

420

490

Overige bestemmingen

20

20

3.670

3.590

Totaal

100

100

18.090

17.930



Tabel 2:   Top 10 binnenlandse toeristengebieden (1 oktober 2013 – 30 september 2014)


Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties

(x 1.000)

 

2013

2014

2013

2014

1. Noordzeebadplaatsen

13

13

2.280

2.220

2. Veluwe en Veluwerand

11

11

1.900

1.870

3. Groningse, Friese en Drentse zandgronden

10

10

1.730

1.720

4. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg

en Rijk van Nijmegen

9

9

1.550

1.570

5. West- en Midden-Brabant

9

9

1.650

1.540

6. Twente, Salland en Vechtstreek

7

7

1.200

1.270

7. IJsselmeerkust

7

7

1.160

1.190

8. Waddeneilanden

6

5

980

930

9. Zuid-Limburg

6

5

970

930

10. Achterhoek

4

4

640

610

Overige bestemmingen

 19

19

3.430

3.330

Totaal

100

100

17.490

17.180


Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, buitenlandse vakanties, binnenlandse vakanties

Reacties:

  • Nog geen reacties aanwezig.

Plaats een reactie:

Naam:Verplicht
E-mailadres:Verplicht
Bericht:Verplicht
 

Reload Image


 

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/11/20
Emirates heeft alle 1,7 miljoen terugbetalingsverzoeken afgehandeld
Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft een intensief programma doorlopen om de achterstand in te...
27/11/20
Eerste grensoverschrijdende Knopen Lopen wandelkaart verkrijgbaar
De wandelkaart van de gemeente Roerdalen is onlangs vernieuwd en uitgebreid met het knooppuntennetwe...
27/11/20
Nieuwe website Trekkershutten maakt online boeken eenvoudiger
Op de nieuwe website van de Trekkershutten, die deze week is gelanceerd, kunnen ...
27/11/20
Start van virtuele tijdreis naar Leiden in 1620
Rondkijken in Leiden en zien hoe de Pilgrims hier tussen 1609 en 1620 woonden, kan nu via het platfo...
26/11/20
Nederlanders sporten minder tijdens corona
Van alle Nederlanders is 34% minder gaan sporten tijdens de coronapandemie. Bijna een op de tien geeft aan zelfs helemaal gestopt te zijn. Een kleine groep (13%) is juist meer gaan sporten en bewegen.
26/11/20
Ruime meerderheid Nederlanders vindt wintersportvakantie onverantwoord
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (71%) vindt dit jaar op wintersport gaan onverantwoord.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...
26/11/20
Steuntje in de rug voor Gelderse ondernemers in horeca en toerisme
De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerism...