Geplaatst op: 04-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Weer minder Nederlanders op vakantie in 2014

Weer minder Nederlanders op vakantie in 2014

De Nederlandse vakantiemarkt is nog altijd niet hersteld van de economische crisis. Het aantal ondernomen vakanties daalde het afgelopen jaar met een half miljoen naar ruim 35 miljoen (-1,5%). De daling van het aantal vakanties wordt veroorzaakt doordat er (weer) minder Nederlanders op vakantie gingen; de Nederlanders die wél op vakantie gingen, deden dit even vaak als in 2013 (gemiddeld 2,8 keer per jaar). De totale bestedingen aan vakanties bleven min of meer gelijk aan 2013. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) van NBTC-NIPO Research.

  • Vakantieparticipatie 79,5%
  • Korte vakanties: +2%
  • Lange vakanties: -5%
  • Binnenlandse vakanties: -2%
  • Buitenlandse vakanties: -1%

Vakantieparticipatie daalt onder 80%-grens

In 2014 zijn zo’n 12,5 miljoen Nederlanders één of meerdere keren op vakantie geweest. Ten opzichte van vorig jaar betekent dit een daling van zo’n 2% (-200.000). De vakantieparticipatie –het aantal Nederlanders dat op vakantie gaat- zakt daarmee naar 79,5%; het laagste cijfer sinds 2000. In totaal werden 35,1 miljoen vakanties ondernomen in binnen- of buitenland: een daling van 1,5% ten opzichte van vorig jaar. Dit is een kleinere daling dan vorig jaar; toen was er een daling van 3% ten opzichte van 2012. Volgens Kees van der Most heeft de vakantiemarkt vooral last van de jarenlange koopkrachtdaling bij de Nederlandse consument die ook zijn weerslag op het vakantiegedrag heeft.


Meer korte vakanties, minder lange

Nederlanders gingen het afgelopen jaar gemiddeld genomen wat korter op vakantie. Het aantal korte vakanties (t/m 7 dagen) steeg met 2% naar 19,3 miljoen. Tegelijkertijd daalde het aantal lange vakanties met 5% naar 15,8 miljoen.


Lichte daling binnenlandse vakanties

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met zo’n 300.000 gedaald naar 17,2 miljoen (-2%). Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,2 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. Ondanks het mooie zomerweer daalde het aantal vakanties in de Noordzeebadplaatsen met 3%. De Veluwe, dat op de tweede plaats staat met 1,9 miljoen vakanties, zag het aantal vakanties eveneens licht dalen (-2%).


Duitsland meest bezochte buitenlandse bestemming

Het aantal buitenlandse vakanties daalde het afgelopen jaar eveneens licht. In totaal werden er zo’n 17,9 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen, een daling van zo’n 150.000 vakanties (-1%). Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Circa 3,4 miljoen vakanties werden bij onze oosterburen doorgebracht, wat een groei betekent van zo’n 6%. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het aantal vakanties dalen met 3% naar 2,6 miljoen vakanties. De nummer drie van vorig jaar - België - zag het aantal vakanties eveneens dalen (ruim 300.000 vakanties minder). België werd daarmee voorbij gestreefd door Spanje dat wel een groei liet zien (+100.000). Opvallend was verder het herstel van Griekenland dat, na de problemen in 2013, weer een flinke groei noteerde (+150.000 vakanties).


Vakantiebestedingen stabiel

In totaal hebben Nederlanders in 2014 zo’n 15,4 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zo’n 12,6 miljard in het buitenland en 2,8 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2013 zijn de totale vakantiebestedingen min of meer gestabiliseerd.


Tabel 1:   Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2013 – 30 september 2014)


Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties (x 1.000)

 

2013

2014

2013

2014

1. Duitsland

18

19

3.180

3.380

2. Frankrijk

15

15

2.670

2.610

3. Spanje

10

10

1.760

1.860

4. België

10

8

1.770

1.430

5. Oostenrijk

7

7

1.180

1.110

6. Italië

6

6

1.110

1.090

7. Groot-Brittannië

5

5

830

870

8. Turkije

5

4

840

770

9. Griekenland

3

4

580

730

10. Portugal

2

3

420

490

Overige bestemmingen

20

20

3.670

3.590

Totaal

100

100

18.090

17.930



Tabel 2:   Top 10 binnenlandse toeristengebieden (1 oktober 2013 – 30 september 2014)


Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties

(x 1.000)

 

2013

2014

2013

2014

1. Noordzeebadplaatsen

13

13

2.280

2.220

2. Veluwe en Veluwerand

11

11

1.900

1.870

3. Groningse, Friese en Drentse zandgronden

10

10

1.730

1.720

4. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg

en Rijk van Nijmegen

9

9

1.550

1.570

5. West- en Midden-Brabant

9

9

1.650

1.540

6. Twente, Salland en Vechtstreek

7

7

1.200

1.270

7. IJsselmeerkust

7

7

1.160

1.190

8. Waddeneilanden

6

5

980

930

9. Zuid-Limburg

6

5

970

930

10. Achterhoek

4

4

640

610

Overige bestemmingen

 19

19

3.430

3.330

Totaal

100

100

17.490

17.180


Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, buitenlandse vakanties, binnenlandse vakanties

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
23/11/22
Exclusief voor leden
Waterrecreatie Nederland presenteert ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’
Kennisorganisatie Waterrecreatie Nederland heeft de ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’ ontwikkeld.