Geplaatst op: 04-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Goed jaar voor vrijetijdseconomie Overijssel

Goed jaar voor vrijetijdseconomie Overijssel

Vandaag zijn de jaarcijfers 2014 uit het ContinuVakantieOnderzoek bekend gemaakt. Diverse regio’s en provincies nemen deze cijfers af en komen ook met de regionale resultaten naar buiten. Zo ook Overijssel.


In 2014 brachten Nederlanders 1,2 miljoen toeristische* vakanties door in Overijssel. Dat is een stijging van 3% ten opzichte van 2013. Vakantiegangers gaven gemiddeld ook meer geld uit. De totale bestedingen namen met 9% toe tot bijna 244 miljoen euro. Het totaal aantal overnachtingen is wel teruggelopen ten opzichte van vorig jaar. Het mooie weer in de winter en het voor- en najaar van 2014 heeft geresulteerd in meer korte vakanties en meer bestedingen. Dit blijkt uit een analyse van het Continu Vakantie Onderzoek (CVO) door het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.


Overijssel wijkt positief af van landelijk gemiddelde

Met de toename van vakanties en bestedingen wijkt Overijssel positief af van het landelijk gemiddelde, waar een lichte afname in het aantal vakanties en bestedingen zichtbaar is. De landelijke daling is volledig toe te schrijven aan een daling van het aantal lange vakanties. Het aantal korte vakanties is landelijk licht gestegen.

Overijssel heeft voornamelijk geprofiteerd van de goede weersomstandigheden in de winter en het voor- en najaar. Ondernemers hebben daar goed op ingespeeld. Dit zijn periodes waarin in verhouding meer korte vakanties worden ondernomen. Korte vakanties zijn economisch interessant, omdat vakantiegangers relatief meer uitgeven dan tijdens een lange vakantie. De gemiddelde reissom per persoon per toeristische vakantie bedroeg in 2014 dan ook 200 euro. In 2013 was dat nog 189 euro.


Buitenlandse gasten

De ontwikkeling van buitenlandse gasten en overnachtingen wordt jaarlijks door het CBS gemeten. Uit voorlopige cijfers van het CBS blijkt ook dat meer buitenlandse gasten Overijssel hebben bezocht in 2014. De definitieve CBS cijfers over buitenlandse gasten worden begin 2015 verwacht.


Kennispunt

Kennispunt is een onderdeel van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme. Met medewerking van de provincie Overijssel is het Kennispunt aanspreekpunt als het gaat om onderzoek binnen de vrijetijdssector.

Het CVO is een onderzoek van NBTC-NIPO Research, dat jaarlijks onderzoek doet naar de vakanties van Nederlanders. De meetperiode van het CVO is oktober 2013 tot en met oktober 2014.


* Toeristische vakanties

Het betreft hier alleen toeristische vakanties. Vaste standplaatsvakanties, ook wel seizoensrecreatie genoemd, zijn hier niet in meegenomen.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, overijssel

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...