Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen

Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Foto: 123RF

Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers. Dit blijkt uit recent onderzoek van Motivaction.

Even de feiten op een rijtje: Momenteel bedraagt de vliegbelasting 29 euro per passagier per vlucht. Deze belasting is niet hoger voor langere en vervuilendere vluchten, of businessclasspassagiers. Dit systeem houdt geen rekening met het feit dat landeafstandsvluchten, die slechts 20% van de vluchten uitmaken, maar verantwoordelijk zijn voor 80% van de uitstoot. Hierdoor worden minder vervuilende vluchten relatief zwaar belast.

Afstandsafhankelijke vliegbelasting breed gesteund

Het kabinet heeft in het hoofdlijnenakkoord aangekondigd deze ongelijkheid vanaf 2027 te willen corrigeren door de belasting afhankelijk te maken van het aantal gevlogen kilometers. Bijna driekwart (74%) van de Nederlanders steunt dit plan, blijkt uit onderzoek. Eenzelfde percentage vindt het logisch dat businessclasspassagiers meer belasting zouden moeten betalen dan reizigers in de eenvoudigere economy klasse, omdat ze door hun ruimere stoelen verantwoordelijk zijn voor een groter deel van de uitstoot.

Transferpassagiers ook belasten

Het onderzoek laat ook zien dat 75% van de Nederlanders het onrechtvaardig vindt dat transferpassagiers geen vliegbelasting betalen. Transferpassagiers, die via Schiphol naar hun eindbestemming reizen, gebruiken de luchthavenfaciliteiten op Schiphol zowel bij landen als opstijgen, maar zijn vrijgesteld van belasting. En dat terwijl zij een kleine 40% van alle Schipholpassagiers uitmaken. Bovendien profiteren zij van aanzienlijke kortingen op de beveiligingskosten en havengelden waardoor een passagier die in Nederland opstapt in totaal €68 aan vaste kosten heeft per persoon (vliegbelasting en havengelden) terwijl een overstappende passagier in totaal €19 aan vaste kosten heeft (korting op havengelden en geen vliegbelasting). Daardoor ontstaat een situatie waarin de Nederlandse passagier de transferpassagier subsidieert, wat 75% van de ondervraagden dus als oneerlijk beschouwt. Ruim zestig procent (64%) vindt dat deze voordelen voor transferpassagiers moet worden afgeschaft. Daarnaast is een kleine meerderheid van de Nederlanders (54%) van mening dat de in Nederland opstappende passagier de prioriteit van Schiphol moet zijn.

Zorgen over oplopende kosten

Nederlanders waarschuwen het kabinet dat beleid er niet voor mag zorgen dat vliegen alleen voor de rijken betaalbaar is, waardoor mensen met een kleiner budget zich dit niet meer kunnen veroorloven. 65% van de Nederlanders maakt zich hier serieuze zorgen over. Door de gestegen havengelden stelt Schipholtopman Van Oord dat de tickets ‘een paar tientjes’ duurder worden: deze verhoging komt binnen de huidige regels, waarin de transferpassagier kortingen krijgt, voornamelijk voor de kiezen van de in Nederland opstappende passagier.

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart, beleid, belastingen, vliegbelasting, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent grootste attractie ooit: De Windjager
Madurodam in Den Haag heeft vandaag haar nieuwste en grootste overdekte attractie geopend: De Windjager. Deze innovatieve dark ride laat bezoekers op meeslepende wijze ervaren hoe Nederland al eeuwenlang de kracht van de wind benut.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
10/07/25
TopParken opent eerste indoor Funzone op Bospark Ede
TopParken heeft afgelopen zaterdag haar eerste indoor Funzone geopend op Bospark Ede. De feestelijke opening trok veel belangstelling van vakantiegasten, woningeigenaren en medewerkers. De nieuwe speelfaciliteit is niet alleen toegankelijk voor parkbezoekers, maar ook voor mensen van buitenaf.
10/07/25
Eerste Escape Tour gelanceerd in DrentheRoutes-app
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij Breeland Recreatie in Annen is de eerste Escape Tour in de DrentheRoutes-app officieel gelanceerd. Wethouder Richard Heling van de gemeente Aa en Hunze gaf het startsein voor deze nieuwe recreatieve belevenis: een app-gestuurde speurtocht in de buitenlucht.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.
10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
10/07/25
Andere Tijden viert 25-jarig jubileum met aflevering over vrije tijd
Het geschiedenisprogramma Andere Tijden bestaat 25 jaar. Al een kwart eeuw brengt het programma bijzondere verhalen uit de recente geschiedenis, met oog voor de actualiteit, verrassende invalshoeken, onbekende feiten en unieke beelden. De eerste aflevering op 22 juli gaat over vrije tijd.