Geplaatst op: 04-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Weer minder Nederlanders op vakantie in 2014

Weer minder Nederlanders op vakantie in 2014

De Nederlandse vakantiemarkt is nog altijd niet hersteld van de economische crisis. Het aantal ondernomen vakanties daalde het afgelopen jaar met een half miljoen naar ruim 35 miljoen (-1,5%). De daling van het aantal vakanties wordt veroorzaakt doordat er (weer) minder Nederlanders op vakantie gingen; de Nederlanders die wél op vakantie gingen, deden dit even vaak als in 2013 (gemiddeld 2,8 keer per jaar). De totale bestedingen aan vakanties bleven min of meer gelijk aan 2013. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) van NBTC-NIPO Research.

  • Vakantieparticipatie 79,5%
  • Korte vakanties: +2%
  • Lange vakanties: -5%
  • Binnenlandse vakanties: -2%
  • Buitenlandse vakanties: -1%

Vakantieparticipatie daalt onder 80%-grens

In 2014 zijn zo’n 12,5 miljoen Nederlanders één of meerdere keren op vakantie geweest. Ten opzichte van vorig jaar betekent dit een daling van zo’n 2% (-200.000). De vakantieparticipatie –het aantal Nederlanders dat op vakantie gaat- zakt daarmee naar 79,5%; het laagste cijfer sinds 2000. In totaal werden 35,1 miljoen vakanties ondernomen in binnen- of buitenland: een daling van 1,5% ten opzichte van vorig jaar. Dit is een kleinere daling dan vorig jaar; toen was er een daling van 3% ten opzichte van 2012. Volgens Kees van der Most heeft de vakantiemarkt vooral last van de jarenlange koopkrachtdaling bij de Nederlandse consument die ook zijn weerslag op het vakantiegedrag heeft.


Meer korte vakanties, minder lange

Nederlanders gingen het afgelopen jaar gemiddeld genomen wat korter op vakantie. Het aantal korte vakanties (t/m 7 dagen) steeg met 2% naar 19,3 miljoen. Tegelijkertijd daalde het aantal lange vakanties met 5% naar 15,8 miljoen.


Lichte daling binnenlandse vakanties

Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen vakantiejaar met zo’n 300.000 gedaald naar 17,2 miljoen (-2%). Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,2 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. Ondanks het mooie zomerweer daalde het aantal vakanties in de Noordzeebadplaatsen met 3%. De Veluwe, dat op de tweede plaats staat met 1,9 miljoen vakanties, zag het aantal vakanties eveneens licht dalen (-2%).


Duitsland meest bezochte buitenlandse bestemming

Het aantal buitenlandse vakanties daalde het afgelopen jaar eveneens licht. In totaal werden er zo’n 17,9 miljoen vakanties naar het buitenland ondernomen, een daling van zo’n 150.000 vakanties (-1%). Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Circa 3,4 miljoen vakanties werden bij onze oosterburen doorgebracht, wat een groei betekent van zo’n 6%. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het aantal vakanties dalen met 3% naar 2,6 miljoen vakanties. De nummer drie van vorig jaar - België - zag het aantal vakanties eveneens dalen (ruim 300.000 vakanties minder). België werd daarmee voorbij gestreefd door Spanje dat wel een groei liet zien (+100.000). Opvallend was verder het herstel van Griekenland dat, na de problemen in 2013, weer een flinke groei noteerde (+150.000 vakanties).


Vakantiebestedingen stabiel

In totaal hebben Nederlanders in 2014 zo’n 15,4 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zo’n 12,6 miljard in het buitenland en 2,8 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2013 zijn de totale vakantiebestedingen min of meer gestabiliseerd.


Tabel 1:   Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2013 – 30 september 2014)


Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties (x 1.000)

 

2013

2014

2013

2014

1. Duitsland

18

19

3.180

3.380

2. Frankrijk

15

15

2.670

2.610

3. Spanje

10

10

1.760

1.860

4. België

10

8

1.770

1.430

5. Oostenrijk

7

7

1.180

1.110

6. Italië

6

6

1.110

1.090

7. Groot-Brittannië

5

5

830

870

8. Turkije

5

4

840

770

9. Griekenland

3

4

580

730

10. Portugal

2

3

420

490

Overige bestemmingen

20

20

3.670

3.590

Totaal

100

100

18.090

17.930



Tabel 2:   Top 10 binnenlandse toeristengebieden (1 oktober 2013 – 30 september 2014)


Bestemmingen

Aandeel (%)

Aantal vakanties

(x 1.000)

 

2013

2014

2013

2014

1. Noordzeebadplaatsen

13

13

2.280

2.220

2. Veluwe en Veluwerand

11

11

1.900

1.870

3. Groningse, Friese en Drentse zandgronden

10

10

1.730

1.720

4. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg

en Rijk van Nijmegen

9

9

1.550

1.570

5. West- en Midden-Brabant

9

9

1.650

1.540

6. Twente, Salland en Vechtstreek

7

7

1.200

1.270

7. IJsselmeerkust

7

7

1.160

1.190

8. Waddeneilanden

6

5

980

930

9. Zuid-Limburg

6

5

970

930

10. Achterhoek

4

4

640

610

Overige bestemmingen

 19

19

3.430

3.330

Totaal

100

100

17.490

17.180


Link: http://www.nbtcniporesearch.nl/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders, buitenlandse vakanties, binnenlandse vakanties

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...