Geplaatst op: 08-07-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs

Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs
Afbeelding van sulox32 via Pixabay

De afgelopen periode hebben heel wat touroperators en platforms hun meest geboekte vakantielanden bekend gemaakt. Vanwege hun specialisme vaak met bijzondere bestemmingen aan de top. Maar hoe boekt nu de gemiddelde Nederlander? Daarvoor zijn de boekingsgegevens van Nederlands grootste touroperator, TUI, relevant. Ze onderscheiden vier segmenten: vliegvakanties Europa, verre vliegvakanties, autovakanties en stedenreizen.

Opvallende conclusie is dat Nederlanders de warmte rond de Middellandse Zee blijven opzoeken en TUI geen boekingstrend richting koelere vakantielanden ziet. Grote verschuiving zien we bij stedentrips waar Parijs wordt gemeden. 

Vliegvakanties in Europa: Antalya aan top

Nederlandse vakantiegangers vliegen binnen Europa vooral naar Spanje, Griekenland en Turkije voor een zomervakantie. Meest populaire vakantieregio in Europa is Antalya in Turkije de plaats waar de meeste reizigers heen gaan. Zelfs bijna 10% meer dan vorige zomer. De tweede grootste bestemming is het Spaanse eiland Gran Canaria. Ook het Griekse eiland Kos trekt veel Nederlandse gasten, nog voor Kreta, het grootste en wellicht bekendste eiland voor de Nederlandse vakantieganger. En dat terwijl Kos qua oppervlakte niet eens bij de 10 grootste Griekse eilanden hoort.

TUI ziet geen verschuiving naar ‘koelere’ vliegbestemmingen zoals de Azoren, dat aantal reizigers blijft ongeveer gelijk aan vorige zomer. Die boekingscijfers van TUI onderschrijven de eerdere conclusie die Trends & Tourism trok uit recent onderzoek dat ondanks de recente media-aandacht voor extreem weer, vrijwel alle vliegvakantiegangers van plan zijn de komende drie jaar naar het Middellandse Zee gebied te blijven reizen. Wel verwacht de grootste groep dat zij vaker in voor- en naseizoen zullen reizen.

Verre Vliegvakanties: Curaçao favoriet

Curaçao is veruit de grootste bestemming binnen verre vliegvakanties gevolgd door Bonaire en Bali. Het sterkst groeit sinds een paar jaar Zanzibar, dat eiland stoomt hard door naar de bovenste regionen van deze lijst verre bestemmingen. De combinatie van een safari op het vasteland van Tanzania of Kenia met een strandverblijf op Zanzibar, is aantrekkelijk voor veel reizigers.

Autovakanties: Koele vakantielanden niet meer geboekt

Populairste autovakantielanden voor TUI-reizigers zijn Italië, Denemarken en Oostenrijk. De vakantiegangers die met de auto naar Italië gaan, verblijven vooral aan het Gardameer en in Toscane. Slovenië is relatief onbekend, maar trekt steeds meer reizigers aan en maakt de grootste groeispurt in aantallen autovakantiegangers.

Kijkend naar ‘koelere’ landen zoals Nederland, Duitsland en Oostenrijk constateert TUI geen grotere aantallen vakantiegangers ten opzichte van vorig jaar, maar een gelijk niveau. Denemarken blijft populair voor familievakanties, vooral Jutland en dat heeft veel te maken met de aanwezigheid Legoland.

Stedenreizen: Toerist laat Parijs links liggen

Als Nederlanders een stedentrip bij TUI boeken dan gaan ze naar Valencia, New York, Londen of Barcelona. Valencia is onbetwist de favoriete stad voor een stedentrip in de zomer en heeft Parijs van de eerste plaats gestoten. En New York komt van onderaan de top tien vorige zomer, nu binnen op de tweede plaats. Die populariteit heeft mogelijk ook te maken met het aanbod van twee grote hotels van de RIU keten.

Parijs was vorig jaar nog de favoriete stedentrip in de zomer, maar is qua aantallen stedenreizigers meer dan gehalveerd. Dat wordt met name veroorzaakt door de Olympische Spelen; hoteliers gaven slechts zeer beperkt kamers uit aan reisorganisaties en tegen torenhoge prijzen. Dat maakt dat de vakantievierende stedenreiziger Parijs komende zomer mijdt.

Trefwoorden: vakanties, toerisme, reisbranche, touroperators, boekingen

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...