Geplaatst op: 08-07-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters

Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters
Afbeelding van Dirk Daniel Mann via Pixabay

Staan de grote traditionele luchtvaartmaatschappijen in een onderzoek van de Consumentenbond mooi in hun hemd. Binnen Europa vliegen budgetmaatschappijen efficiënter en vervuilen daarmee minder dan traditionele luchtvaartmaatschappijen. Dat komt omdat prijsvechters over het algemeen met zuinigere toestellen vliegen, die beter bezet zijn en minder overstappers vervoeren.

De Consumentenbond vergeleek verschillende Europese maatschappijen en routes. Budget airlines zoals Corendon, easyJet, Ryanair, TUI en WizzAir vliegen over het algemeen hun passagiers rechtstreeks naar de bestemming. Bovendien hebben ze geen businessclass waardoor hun toestellen beter zijn gevuld. Dat speelt traditionele maatschappijen als KLM, Lufthansa en British Airways parten met minder goed gevulde toestellen en daardoor gemiddeld per passagier meer vervuiling. Bovendien vervoeren traditionele luchtvaartmaatschappijen veel overstappers. Dat is overigens een groot deel van hun businessmodel. Maar overstappen is vervuilender. Taxiën, opstijgen en landen zorgen namelijk voor veel uitstoot van allerlei schadelijke broeikasgassen zoals CO2.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "KLM hanteert voor vluchten met een overstap lagere prijzen dan voor rechtstreekse vluchten. Daarmee concurreert het direct met de minder vervuilende vluchten. Dat strookt niet met de duurzame ambities die KLM zegt te hebben.”

Oude toestellen

De Consumentenbond bekeek ook de leeftijd van vliegtuigen op directe vluchten van Nederland naar Lissabon en naar Rome. De vliegtuigen van easyJet, ITA (voorheen Alitalia) en Wizz Air zijn op die routes gemiddeld maar 1 tot 5 jaar oud. KLM, TAP Air Portugal en Transavia vliegen met de oudste toestellen: respectievelijk 18, 17 en 16 jaar oud. Oudere toestellen verbruiken meer kerosine dan nieuwere. Toch vervangen traditionele maatschappijen hun toestellen gemiddeld maar eens in de 20 à 25 jaar.

Molenaar: "Je zou denken dat het duurzaam is om oude toestellen ‘op te gebruiken’, maar de productie van een toestel is slechts verantwoordelijk voor 5% van de CO2-uitstoot. 95% van de uitstoot komt van het gebruik.”

Greenwashing

Luchtvaartmaatschappijen adverteren graag met hun duurzame ambities en hanteren ten onrechte groene claims. Op 22 juni 2023 riep de Consumentenbond daarom samen met 15 andere Europese consumentenorganisaties de toezichthouders op iets te doen aan de greenwashing van 17 Europese luchtvaartmaatschappijen. Er werd aan de maatschappijen opgeroepen om te stoppen met misleidende reclame-uitingen. En in maart van dit jaar werd KLM door de rechter op de vingers getikt vanwege valse duurzaamheidsclaims. Deze zaak werd aangespannen door Fossielvrij NL.

Molenaar: "Duurzaam vliegen bestaat niet. Vliegen is met afstand de meest vervuilende manier van vervoer. Maar consumenten hebben wel enige invloed op hun ecologische footprint bij vliegen. Negeer de groene praatjes van de maatschappijen en kijk hoe efficiënt een maatschappij vliegt.”

Minst vervuilende vliegreis

Consumenten die de minst vervuilende vliegreis willen kiezen, kunnen op Google Flights checken of een bestemming rechtstreeks te bereiken is. Die website schat ook de uitstoot van alle broeikasgassen van de vlucht in. Er wordt rekening gehouden met vliegtuigtype, stoelindeling en hoe vol het toestel waarschijnlijk is. De leeftijd van de vliegtuigen wordt helaas (nog) niet meegenomen.

Trefwoorden: luchtvaart, duurzaam toerisme

CELTH




||| Nieuws |||

14/11/25
Exclusief voor leden
Better Places steunt onderzoek schoon vliegen
Terwijl wereldleiders op de COP30 in Brazilië praten over klimaatambities, doneert reisorganisatie Better Places € 10.000,- aan AeroDelft, een studenteninitiatief van de TU Delft dat werkt aan een vliegtuig dat geen schadelijke stoffen uitstoot.
14/11/25
ANVR-congresgasten in eerste Transavia vlucht naar Rabat
Op 13 november is de eerste Transavia-vlucht van Amsterdam naar Rabat vertrokken. Met aan boord ook de 200 gasten voor het ANVR jaarcongres 2025 met het thema Connecting.
14/11/25
Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.
14/11/25
Ingeborg Meulman wordt directeur NKC
De ledenraad van Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) heeft Ingeborg Meulman op voordracht van de raad van toezicht benoemd tot directeur-bestuurder van NKC.
14/11/25
Exclusief voor leden
Beleving bij erfgoed fors omhoog door 3,5 miljoen euro subsidie
In 2026 kunnen 63 Zuid-Hollandse initiatiefnemers voor het behoud en ontwikkeling van erfgoed een subsidie tegemoet zien binnen het maatregelenpakket van de zeven Zuid-Hollandse erfgoedlijnen. Gedeputeerde Staten stellen hiervoor in 2026 bijna € 3,5 miljoen beschikbaar. Van haven tot Limes, veel projecten krijgen meer belevingswaarde voor de bezoeker.
14/11/25
Slagharen bouwt 30 meter hoge attractie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen bouwt een nieuwe attractie die in de lente van 2026 wordt geopend. Het wordt een 30 meter hoge blikvanger. Het is waarschijnlijk een schommelconstructie waarbij de gasten ook ronddraaien.
13/11/25
Twee consumentenorganisaties slepen Booking.com voor de rechter
Stichting Consumenten Competition Claims (CCC) en de Consumentenbond zetten de volgende stap tegen platform voor het boeken van accommodaties Booking.com. Na 267.000 inschrijvingen wordt deze juridische stap gezet.
12/11/25
Exclusief voor leden
Uitrol merk Landal op de parken duurt tot eind 2026
Roompot en Landal GreenParks betraden een nieuw tijdperk onder de nieuwe naam Landal. Verschillende vakantieparken hebben inmiddels het vernieuwde logo en design van het merk omarmd. De complete uitrol van het jonge merk Landal duurt nog zeker een jaar.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...